even een vraag over verhuizen

Discussie in 'De lounge' gestart door bambi1990, 25 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bambi1990

bambi1990 Niet meer actief

hallo dames,

wij hebben een koophuis, een paar straten verderop woont mijn schoonmoeder en die is bezig met een ander huis met haar vriend samen, nu hebben wij het erover gehad dat wij wel graag haar huis zouden willen kopen. mijn vriend die is van af volgende week ZZPer. zouden wij dan wel dat huis kunnen kopen omdat mijn vriend net ZZPer is? zijn huidige baan is hij ontslagen vanwegen crisis. vandaar dat hij voor zichzelf gaat werken. zijn moeder wil dezelfde prijs voor dat huis hebben wat wij betaald hebben voor ons huis.

iemand enig idee en is daar in thuis?

2. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik denk dat het heel lastig, zo niet onmogelijk, gaat worden om een hypotheek te krijgen. Hij heeft geen vast inkomen en kan ook nog geen jaarcijfers laten zien.

Bovendien is jullie eigen huis nog niet eens verkocht. Durf je dat überhaupt wel aan. Het zou zo maar kunnen dat je je huis niet verkocht krijgt, het werk van je vriend niet gaat lopen en je dus tijden met dubbele lasten en weinig inkomsten zit...

3. bambi1990

bambi1990 Niet meer actief

Tuurlijk gaan we eerst ons huis proberen te verkopen anders beginnen we er ook niet aan. Maar als ons huis en dat andere huis qua orijs gekijk liggen dan neen je je hypotheek toch mee want dan zal er toch niet heel veel veranderen?

4. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    Ik denk ook dat dat niet zo werkt. Je kunt je hypotheek wel meenemen maar er wordt opnieuw naar de inkomsten gekeken. Door verkoop van je huis los je je hypotheek af en voor het nieuwe huis sluit je een nieuwe hypotheek af. Je kunt volgens mij alleen de voorwaarden van je oude hypotheek meenemen, als die nog lopen (rentepercentage over het oude bedrag bijvoorbeeld). Nogmaals; ik weet het niet precies maar ik vermoed dat je geen nieuwe hypotheek krijgt. Als zzp-er moet je meerdere jaarcijfers kunnen laten zien. ik moest volgens mij drie stijgende jaren kunnen overleggen. Even een telefoontje naar je bank en je weet het. Succes!

5. kvinna

kvinna Niet meer actief

Wordt erg lastig, zo niet onmogelijk helaas. Standaard is dat jevan drie jaar jaarcijfers moet laten zien. Maar ja, niet geschoten is altijd mis.

6. Amethist

Amethist Niet meer actief

Hypotheek meenemen kan niet. Zoals Jara ook zegt los je je hypotheek af met de opbrengst van de verkoop van je huis, eventueel bij een verlies aangevuld met eigen geld. Voor je nieuwe huis sluit je een nieuwe hypotheek af, waarbij er opnieuw naar inkomsten e.d. wordt gekeken. Soms is het wel mogelijk om de voorwaarden mee te nemen.

7. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Hypotheek meenemen kan niet, je moet eerst je andere hypotheek aflossen en dan hopen dat je een nieuwe hypotheek krijgt..

En dat gaat vrij lastig worden, denk ik. Wij hebben nu ruim 3 jaar een eigen zaak en we wilden een huis kopen met een bedrijfsruimte. Mooi ondernemingsplan geschreven en we wilden maar een halve ton meer lenen dan onze huidige hypotheek.. Dit kregen wij niet voor elkaar.. Er werd ons zelfs gezegd dat de kans groot was, wanneer we ons huis verkocht hadden, we niet eens een nieuwe hypotheek zouden krijgen..

Ik zou dat dus allemaal eerst heel goed uitzoeken, gesprekken met verschillende banken voeren enz.

8. sem frummel

sem frummel Fanatiek lid

21 okt 2011
    2.386
    1
    36
    verzorgende ig
    t gaat niet zo simpel als je denk
    als je zzp er bent moet je voor een hypotheek inkomsten van de afgelopen 3 jaar laten zien die uit je zzp werk voortkomen
    laat je eerst maar goed informeren

9. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.040
    2.904
    113
    't Gezellige Brabant
    #9 Lief of Stoer, 25 jun 2013
    Laatst bewerkt: 25 jun 2013
    Wij zijn vorig jaar verhuisd en hebben onze hypotheek toch echt mee kunnen nemen. We hebben er nu 2. De bestaande (die over 17 jaar eindigt, omdat deze al 13 jaar liep) en een nieuwe over het verschil tussen de hypotheek en de koopprijs van het huis.

Misschien nog wel uit uitleg. Wij hebben ons nieuwe huis gekocht zonder dat ons oude huis verkocht is. De provincie Brabant neemt deze volgend jaar april van ons over (mits we deze zelf nog weten te verkopen). De opbrengst (die al vast staat) wordt afgelost op de nieuwe hypotheek. De rente op de oude hypotheek was veel lager, dus was deze constructie voordeliger. Daarnaast hebben we nog een overbruggingskrediet. Die wordt met de overwaarde afgelost en dan komen we op het punt van 1 hypotheek voor nog 17 jaar en de nieuwe hypotheek.

10. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    En het liefst willen ze het van 5 jaar hebben.. Omdat je de eerste 2 jaar (als eenmanszaak, weet niet of dat als zzp-er hetzelfde is) startersvoordelen hebt.. Wij moesten in ieder geval nog een tijdje wachten.. Nu gaan we het bedrijf omzetten naar een BV. dus dan veranderen er sowieso een aantal dingen..

Deel Deze Pagina