Is dit normaal na 9 dagen stimuleren voor icsi?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Panter, Jun 6, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    Hoi ervaren ivf'ers/icsi'ers,
    Even een vraagje hoor. Ik ben nu 9 dagen aan het stimuleren ( 150eh gonal-f), en kan bijna niet meer lopen.
    Is dat normaal? Ik kan wel lopen, maar dan slingert er iets in mijn buik heen en weer wat niet fijn voelt. Ik ga ervan uit dat dat mijn eierstokken zijn?
    Voel het naast/schuin boven mijn heupen...als ik een klein eindje loop gaat het wel maar met het uitlaten van de hond was ik na 500 meter zover dat ik echt even bij moest komen en niet meer wilde bewegen omdat dat zo rot voelt.
    Hadden jullie dit ook? is dat normaal? of moet ik me er zorgen om maken? Vrijdagmorgen om 9 uur heb ik de eerste follikelmeting en ben gewoon bang dat ik een sinaasappelboom in mijn buik heb.

2. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Ja, dat is op zich wel normaal. Na zoveel dagen stimuleren heb je waarschijnlijk meerdere follikels ontwikkeld. En dat kan aanvoelen als een heel zwaar en drukkend gevoel ter hoogte van je eierstokken. Als je heel veel follikels hebt (tegen overstimulatie aan) kan het zelfs zo zijn dat je niet goed meer kunt bukken, zitten en dat lopen pijnlijk is.

Heb je nog geen echo gehad? Ik kreeg altijd de eerste echo als ik een week aan het stimuleren was. Vaak moest ik dan nog een-twee keer voor een meting en dan kon de punctie gepland worden. Vrijdag ben jij toch al 11 dagen aan de stimulatie? Grote kans dat je dus al heel veel grote follikels hebt en dat de punctie meteen gepland kan worden. Als je je zorgen maakt de gyn bellen en om een vroegere echo vragen, hoor.

Succes!

3. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    Hoi jippie, dank je voor je snelle antwoord. Fijn dat het redelijk normaal is!
    In mijn ZH zeggen ze dat er pas na 10 dagen stimuleren wat te zien is, ik heb helemaal nog geen echo gehad.
    Ook geen uitgangsecho, wat ik overal lees dat normaal is.
    Vrijdag is idd mijn 11de stimulatiedag. Ik hoop wel dat de punctie gepland kan worden want ik heb echt last van mijn buik en ben zo ook niet in staat om te werken. ( werk in de zorg)

4. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Bij mij waren er altijd wel duidelijke follikels zichtbaar als ik een week aan het stimuleren was. Je kon al zien hoeveel het er waren, meestal zaten ze rond de 12 mm. Een uitgangsecho had ik nooit. Maar misschien komt dat ook wel doordat ik PCOS heb, dus er is altijd een krans van follikels en cystes zichtbaar in beide eierstokken. Dat zegt niks over het aantal follikels wat gaat groeien.

Ik hoop voor je dat de punctie vrijdag meteen gepland kan worden. Succes alvast & rustig aan!

5. vasca

vasca Fanatiek lid

Feb 3, 2011
    1,489
    0
    36
    Hoi Panter,

ik heb geen ervaring met stimulatie voor ivf/icsi, maar wil je toch even mijn ervaring meedelen. Misschien gaat het voor iui heel anders en kun je het in de wind slaan hoor.
    Bij mij gaat dankzij de hormonen het groeien van mijn eitje nl heel snel. Het gaat normaal ook altijd al vlot (dag 12 meestal iui) maar met de hormonen gaat het steeds sneller. Hoe hoger de dosis, hoe sneller (helaas wel steeds maar 1 ei).
    Ik had deze laatste cyclus op dag 6 (na 3 dagen menopur spuiten) al een follikel van 19 mm, dus toen iui op dag 8. Het kan dus wel dat er voor dag 10 al iets te zien is.

De reden dat ik het opschrijf en dat het me verontrust, is dat het ziekenhuis zo zeker zegt dat er niet eerder iets kan zijn. Zoiets zeiden ze tegen mij ook en het protocol gaat daar dus ook van uit. Maar ieder mens is anders en het kan dus wel degelijk anders gaan en eigenlijk is het ook niet zo heel gek, vertelden de artsen me later.

Dus als jij zo'n last hebt, zou ik zeker het ziekenhuis bellen en vragen om een echo. Zoals gezegd, ik heb er geen ervaring mee, maar overstimulatie is een hele serieuze aangelegenheid heb ik begrepen en zelf zou ik met zo'n heftige stimulatie heel goed in de gaten gehouden willen worden. Zo'n echo van 10 minuten kan dan een hoop ellende voorkomen.

Ik wil je niet bang maken en misschien zeggen anderen wel dat het bij lagere dosissen heel anders werkt, maar ik heb gemerkt dat braaf het protocol volgen niet altijd het verstandigste is.

Veel succes en ik hoop dat je gewoon mooi op schema ligt en een hele berg goede eitjes in je buik voelt nu!:)

6. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    Hoi vasca, dank je voor je reactie.
    Ik heb eerst 3 weken de pil geslikt en spuit ook nog lucrin om mijn cyclus plat te leggen. daarnaast spuit ik 150 eh gonal-f om de ietjes te laten groeien.
    Ik voelde op stimulatiedag 5 al druk in mijn buik, denk ook dat er heel wat grote follikels in mn buik zitten.
    Of cystes, dat schijnt ook nog te kunnen.
    maar goed, hyperstimulatie is niet te vergelijken met milde stimulatie maar ik snap waar je heen wilt mbt afwijken van protocollen. Misschien had ik eerder aan de bel moeten trekken idd.

enige probleem is dat ik 200 km van het zh woon waar ik behandeld word, dus ik rij niet zo snel ff erheen om te laten checken.

7. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Ik ben het met Vasca eens. De een reageert veel sneller en heviger op hormoonmedicatie dan de ander. Ik heb twee keer overstimulatie gehad en dat voelde als een enorme druk en pijn in mijn buik, ik kon amper lopen, niet meer bukken, niet zitten, mijn broek kon niet meer vast. Overstimulatie moet je echt niet hebben! Het is best link en dan wordt de hele behandeling afgeblazen.

Ik vind ook dat je wel erg laat de eerste echo hebt. Ik had alle keren de punctie op cyclusdag 15, als ik 12 dagen stimulatie gehad had. De Pregnyl voor de punctie moest ik op dag 13 spuiten, dus na 10 dagen stimuleren. Daar zit jij vrijdag al overheen. Dus je zou het beste morgen het ziekenhuis even kunnen bellen om te overleggen. Ik weet natuurlijk niet hoe erg de pijn is, dat is moeilijk te omschrijven. Misschien is er gewoon niks aan de hand, buikpijn en een drukkend gevoel horen er sowieso wel bij. Maar gewoon voor de zekerheid,zodat je vrijdag niet voor een nare verrassing komt te staan.

8. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Lucrin om je cyclus plat te leggen heeft niks te maken met het wel of niet ontstaan van overstimulatie. Overstimulatie is puur een gevolg van een te hoge dosis hormoonmedicijnen of een hevige reactie daarop. Lucrin staat daar helemaal los van. En ook eerst de pil slikken kan een overstimulatie niet voorkomen. Kun je niet in een ander ziekenhuis terecht voor de echo's? Bel in ieder geval even morgen!

9. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    jippie, ik spuit savonds dus heb nog maar 10x gespoten vrijdag. Moet er smorgens om 9 uur zijn, mss zit het dan nog precies goed qua planning van het spuiten?
    Ik moet vrijdagavond pas de 11de dosis spuiten, dus die kan gecancelled worden.
    Pijn is bij lopen en bij bukken doet het ook wat zeer. Heb hoge pijngrens, en echt zeer wil ik ook niet zeggen maar het voelt rot. ik word dan ook wat misselijk als ik lang doorloop.
    Zou het echt niet kunnen wachten tot vrijdagochtend?

10. vasca

vasca Fanatiek lid

Feb 3, 2011
    1,489
    0
    36
    ja, als je 200 km moet rijden, dan is het inderdaad wel even wat anders. Ik heb de mazzel dat ik op 10 minuutjes afstand woon, dus dan maak je zo'n keuze een stuk makkelijker.

Omdat je Lucrin spuit, kunnen je eitjes in elk geval niet springen, dat scheelt dan weer. Dus misschien maakt dat het ook wel wat "veiliger". Dan heb je hooguit de kans dat ze overrijp zijn ofzo.

Je moet het ook helemaal zelf weten en als je denkt dat het wel kan kloppen, dan maakt 1 dag misschien ook niet zo veel meer uit.

Ik baalde gewoon heel erg omdat ik dus tot 2x toe met een kluitje in het riet gestuurd dreigde te worden en ben heel blij dat ik dat gelukkig de 2e keer niet meer heb laten gebeuren.

Dus ga gewoon op je gevoel af, of bel ze desnoods even. Kunnen ze je vast wel vertellen of je op bepaalde dingen moet letten. Veel succes in elk geval, het is ook wel een hele spannende periode nu!

11. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    Ik ga zowieso ff bellen morgenvroeg, om te overleggen of ik hier in streekziekenhuis geen echo kan laten maken om te kijekn wat er gebeurt.
    misschien is dat idd wel een handig ding om te doen!

Thanks meiden!!!

12. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,811
    4,453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik vind het niet heel verstandig klinken van je arts om pas na zoveel dagen een eerste check up te gaan doen.
    Ik begrijp jou wel dat je het lastig vind ivm de afstand, maar het is wel verstandig om een keertje extra op en neer te gaan rijden.

Zelf woon ik op 250 km (enkele reis) van de kliniek af en start niet zonder een uitgangsecho (heb het eens lokaal gedaan, maar nu bij de laatste poging heb ik het 'gewoon' 250 km verderop laten doen.

Ik kreeg vanwege mij vlotte reactie op de hormonen op stimulatiedag 5, cyclusdag 8, mn eerste follikel meting. Dat omdat ik ook wel eens op stimulatiedag 5 al de Pregnyl moest spuiten. Deze keer reageerde ik iets minder snel en moest ik ook weer op stimulatiedag 7 terugkomen. Toen heb ik 's avonds de Pregnyl moeten spuiten.
    Ik heb diverse follikels, van zo'n 21 a 22 mm groot alweer.
    Vandaag, cyclusdag 11, heb ik mijn punctie gehad.

Je schreef al dat je van plan was om morgen toch ff contact op te nemen, maar mijn advies: doe dat echt!! Ga niet denken dat die ene dag nog wel kan wachten. Het kan anders spelen met je gezondheid zijn.

Doen hoor!!

13. Babii

Babii VIP lid

Jun 10, 2009
    11,520
    3
    38
    De laatste keer dat ik overstimulatie aan had, verging ik inderdaad ook van de pijn. Liep als een oude oma en kon echt vrijwel niks meer....

Ik kan je alleen maar adviseren om even het zkh te bellen. Liever 1x teveel dan dat je poging wordt afgebroken omdat je overstimulatie hebt.

Succes meissie.

14. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    ff gebeld, ik mag gewoon morgen komen. Mochten er al teveel follikels zitten dan is daar toch niks meer aan te doen. Dan word de poging gestaakt.
    We zullen het zien, morgenvroeg om 9 uur heb ik de echo.

15. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Vreemd beleid, hoor!;)

Natuurlijk is er dan al niks meer aan te doen. Maar je had eerder een echo moeten krijgen. Je kunt overstimulatie namelijk wel voorkomen of afremmen door op tijd de dosis hormonen naar beneden te schroeven als je ziet dat er heel veel follikels gaan groeien. Als je er op tijd bij bent, kun je ervoor zorgen dat de kleinste follikels niet meedoen en dat je zo niet de hele behandeling hoeft te stoppen. Ook wordt er vaak bloed geprikt om te kijken hoe hoog je oestradiol-waarde is, ook daaraan kun je zien of het qua stimulatie wel of niet de goede kant opgaat. Op die manier is het bij mij een keer op het randje goed gegaan. Het hing van de bloedwaarde af of we moesten stoppen of toch mochten doorgaan met de punctie. Verder kan overstimulatie, het OHSS-syndroom, best link zijn. Dus ik vind wel dat ze heel laks met jouw behandeling en lichaam omgaan...

Mag ik vragen bij welk ziekenhuis/kliniek je onder behandeling bent?

Succes, ik hoop dat je morgen goed nieuws krijgt!

16. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Ik had altijd heel veel follikels. Meer dan 20 grote en veel kleintjes.

Werd ook heel streng in de gaten gehouden.
    Vanaf dag 9 om de dag echos.

Heb ook overstimulatie gehad, alleen kwam dat pas na de punctie tot uiting, waar de eitjes in hebben gezeten vullen zich dan met vocht....ik leek wel negen maanden zwanger.

Door de vele follikels had ik ook altijd erge buikpijn, zat echt niet lekker hoor.

Snap heel goed dat je niet meer kan werken, ik werk ook in de zorg, kon het ook niet tijdens de stimulatie fase.

Vond sowieso heel de icsi pogingen vreselijk pittig. Zal er niet over uitwijden, was drama op drama.

Fijn dat je morgen een echo hebt, zou mezelf gewoon even ziekmelden als ik jou was, het is niet niks wat je aan het doen bent, stimuleren.

Zet m op! Op naar een mooie beeb!

17. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Overigens, was ik 2 keer te laat met punctie, ik spoot dan wel pregnyl, maar mijn eisprong reageerde daar ws te heftig op, en was dan al wat eitjes kwijt voordat de punctie plaatsvond...ook lekker handig.

18. Pindakoek

Pindakoek Fanatiek lid

Feb 11, 2010
    3,502
    0
    36
    Almere
    Hoop dat je goed nieuws hebt gekregen meid!! Duim voor je!!

19. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    Jippie, ik ben in Arnhem onder behandeling.

Morgenvroeg de echo, we zullen zien wat er loos is. Misschien heb ik ook wel gewoon erg gevoelige eierstokken, dat zei de mw aan de telefoon wel. kon zich niet voorstellen dat ik nu al zover zou kunnen zijn eigenlijk.
    Na ja we wachten af, voel me vandaag iets beter want heb de hond niet uitgelaten. Die is bij mn ouders, dus die laten haar uit.
    Scheelt echt, en ben vrij van mijn werk...

20. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Kan ook, hoor! We gaan nog niet meteen van het ergste uit...
    Succes voor morgen! Laat je even weten hoe het gegaan is?

Share This Page