Hoi allemaal, misschien een rare vraag, maar ik hoop dat iemand er ervaring mee heeft. Ik ben nu 5 weken zwanger en ik was net een paar weken bezig om het hardlopen weer op te pakken. Dit betekent dat ik een paar keer per week net een beetje verder moet gaan om het op te bouwen... Nu ben ik al ontzettend moe, door de zwangerschap en ik weet niet of ik nu juist moet doorgaan om meer conditie op te bouwen, of dat ik nu beter even rustig kan doen.... Ik heb hiervoor een miskraam gehad, dus dat maakt me ook een beetje onzeker.. Ik heb ineens het gevoel dat ik voorzichtig moet zijn met mezelf, mijn lijf en ons kindje in wording...Hoe denken jullie erover? Alvast bedankt voor de reacties!
Hoi! Gefeliciteerd met je zwangerschap! In principe kun je gewoon blijven hardlopen, maar luisteren naar je lichaam is nu extra belangrijk. Als je te moe bent, zou ik een keertje overslaan of de opbouw even stoppen (stabiel programma lopen zeg maar). Een vriendin van mij heeft hardgelopen tot 8,5 maand... Je hebt niet meer kans op een miskraam door hardlopen. Wel is het belangrijk voldoende te drinken en ik zou met heel warm weer niet gaan (ivm warmtestuwing). Ik heb zelf geprobeerd het hardlopen voort te zetten in mijn zwangerschap, maar moest helaas stoppen met 8 weken door de misselijkheid. Ik kan bijna niet wachten tot na de bevalling om het weer op te pakken. succes!
Als je lichaam gewend is aan een bepaalde sport dan kan je hier rust mee doorgaan. Maar je geeft zelf al aan dat je het net weer opgepakt hebt. Ik zou (als je het graag wilt) rustig aan starten. Luister vooral naar je lichaam. Heb je al zo je twijfels dan zou ik het hardlopen lekker laten voor wat het is, dat kan je na je bevalling wel weer gaan doen . Ik ben docente lichamelijke opvoeding en sport vrij veel. Maar zo goed als het ging met de eerste, zoveel meer moeite kost het me nu. Ik heb me er maar bij neergelegd. Sporten kan ik de rest van mijn leven nog, zwanger zijn niet. Tuurlijk blijf ik wel in beweging, maar toch minder frequent dan voorheen.
Bedankt voor jullie reacties! Ik voel me op dit moment echt heel moe en heb besloten om toch maar even rustig aan te doen. Ik was een half jaartje gestopt met hardlopen voordat ik zwanger was en ik was net weer een paar weken aan het opbouwen. Wel een beetje zonde misschien, maar idd hardlopen kan ik na mijn zwangerschap altijd nog...... tot 8,5 maand hardlopen vind ik echt heel knap! Dat is wel heel bijzonder.... Voel ik me wel een watje