Vetgehalte borstvoeding (relatie schildklier?)

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Chantico, 14 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantico

Chantico Niet meer actief

Hallo lactatiekundigen,

ik vraag me af of de schildklier invloed heeft op de borstvoeding, bijvoorbeeld dat het vetgehalte van de moedermelk hoger of lager is als je schildklier sneller of langzamer werkt.

Of, de vraag andersom, wat is van invloed op het vetgehalte van je melk?

Ik heb zelf het gevoel dat mijn melk niet heel vet is. Vooral mijn rechterborst kan soms héél enthousiast melk maken, maar dan is het vooral heel waterig. Ik zie het bij gekolfde melk, dat daar niet altijd een mooie vetlaag op drijft.
    Tijdens het kolven zie ik de melk trouwens wel veranderen. Als ik langer doorkolf, wordt het vetter, dus ik zie heel duidelijk de voor- en achtermelk (ook al is dat tegenwoordig geloof ik een omstreden tweedeling ;) )
    Maar toch vroeg ik me af of ook de werking van de schildklier van invloed is op het vetgehalte. Ik heb ook soms het vermoeden dat mijn schildklier niet helemaal goed afgestemd is, maar moet daar nog altijd eens mee naar de huisarts

(Dat het extra laagje vet dat mijn lichaam heeft opgeslagen tijdens de zwangerschap helaas niet voor de aanmaak van de moedermelk wordt gebruikt, is natuurlijk ook een beetje de aanleiding van mijn vraag :) )

Nouja, ingewikkeld verhaal, maar misschien weten jullie iets over de relatie schildklier - moedermelk.

Alvast bedankt!
    Groetjes, Chantico

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoi Chantico,

Door privé omstandigheden ben ik niet zo frequent op het forum geweest en heb daardoor je vraag niet eerder kunnen beantwoorden. Excuses daarvoor.
    In principe varieert de hoeveelheid vet in MM per dag (ochtend voeding minder vet dan eind van de dag), per voeding per moment van de voeding (begin van de voeding minder vet) en per vrouw. (ook in de winter meer vet) Gemiddeld is overigens de samenstelling van MM bij moeders van over de gehele wereld ongeveer gelijk.

Je lijf heeft overigens een mooi systeem, namelijk dat het als eerste zorgt voor het nieuwe leven. Dat was tijdens de zwangerschap al zo maar ook bij BV gaat eerst alle energie en voedingstoffen naar de melk, daarna kom jij zelf pas. Daarom kan het ook zo zijn dat in landen waar de voedingsstandaard aanmerkelijk lager is de baby's met BV perfect afgestemde en voedzame voeding krijgen.
    Daarbij valt dan wel op dat bijvoorbeeld eskimo's iets meer vet in hun melk hebben.

Ik zal je zo ook een leuk rekensommetje over de calorieën en BV geven mailen maar dat moet ik even knippen en plakken elders vandaan.

Om toch op je schildklier vraag terug te komen. Bij vrouwen bij wie de schildklier te snel werkt zie je dat ze vooral niet lekker in hun vel zitten en dat ze ondanks goede voeding toch enorm afvallen. Aan de melk merk je niet direct wat.

Bij een te traag werkende schildklier kan je een te lage gewichtstoename bij de baby zien. Met name door een verminderde melkaanmaak.

Als je twijfelt is het natuurlijk altijd goed je te laten testen.

Succes

Ilse

Deel Deze Pagina