Hoi Meiden, ik moet een week rust houden van de verloskundige ivm lage bloeddruk nu is het toch niet zo dat ik nu 6 weken van te voren met verlof moet omdat ik een week ziek ben? (mijn plan was 4 weken van te voren)
Nee, voor zover ik het weet, geldt dit alleen als je voorliggend aan je verlof ziek bent. Dan moet je wel 6 weken. Maar als je nu ziek bent en daarna gewoon weer 100% aan de slag gaat is er niets aan de hand en kan je gewoon 4 weken van te voren met verlof.....
ligt aan het cao.. bij ons is het namelijk wel zodra je ziek bent door je zwangerschap moeten wij verplicht met 34 weken met verlof, dus als je het zeker wilt weten zou ik even het cao nakijken of het op je werk even vragen.
Precies. Check even je CAO of vraag HR even. Bij ons is het ook zo dat het alleen telt als je aansluitend aan de 4 weken (dus zeg maar week 5 en/of 6) ziek bent. Je kunt ook nog kijken of die lage bloeddruk echt komt door je zwangerschap. Als dat niet perse zo hoeft te zijn kan je op je werk aangeven dat je 'gewoon' ziek bent en niet vanwege je zwangerschap. Let er altijd even op hoe je het slim kan spelen....succes!
bij mij op het werk hebben ze geen cao.. nou ik ga er maar vanuit dat ik gewoon nog 4 weken van te voren ga.
Nee het heeft niets met CAO te maken maar is wettelijk voor iedereen geregeld via het UWV. Als je ziek bent 6 weken voor je uitgerekende datum dan tellen die ziektedagen mee als zwangerschapsverlof. Je kunt het nalezen op de website van het UWV.
Nee nu niet, maar als je van plan was tot 4 weken voor de datum te gaan werken maar je bent in de twee weken daarvoor ziek, dan wordt dit wel verrekend met je zwangerschapsverlof.