verloskundige bellen of niet?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door loesje26, 26 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loesje26

loesje26 Bekend lid

5 feb 2009
    722
    0
    16
    rayon manager farmacie
    Oosterhout
    Even een vraagje, misschien kunnen jullie me helpen.

Ik heb sinds vanmorgen ontzettend last van irritant oorsuizen, al is een bonzend trommelvlies een betere omschrijving. Nu las ik dat je dat kan krijgen van een te hoge bloeddruk en ik heb ook al een tijdje, week of zo last van de zijkant van mijn buik, net bij mijn laatste rib. Ik ging er vanuit dat de baby daar zit te duwen met haar billen (zo ligt ze namelijk wel..) maar nu lees ik ook weer dat je lever daar zit (wist ik wel ) en dat het ook kan duiden op pre eclampsi.

Morgen moet ik al naar de VK toe. Zal ik wachten en morgen melden of zal ik wel nu bellen?

2. janneke000

janneke000 Fanatiek lid

29 dec 2010
    1.049
    3
    36
    Bel even en vraag of je je zorgen moet maken. Als zij zeggen dat je gerust tot morgen kan wachten doe je dat. Maar stel dat er wel wat is dan wil je er op tijd bij zijn lijkt me! Dus altijd even bellen als je je zorgen maakt. Daar zijn ze voor! Ze krijgen wel gekkere telefoontjes hoor :p
    Liefs,

3. Seth

Seth Niet meer actief

idd vk gewoon bellen.....

ennuhh hier trouwens oorproblemen sinds vorige zwangerschap... (constant vocht achter trommelvliezen) dus mocht je bloeddruk normaal zijn.. ff naar huisarts..

4. loesje26

loesje26 Bekend lid

5 feb 2009
    722
    0
    16
    rayon manager farmacie
    Oosterhout
    Thanx, ik heb gebeld, straks even met de VK bellen tijdens telefonisch spreekuur.. Ben benieuwd wat ze zegt..

5. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    en? he je al meer duidelijkheid?

6. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    ik had naar de huisarts gebeld en gevraagd of de assistente de bloeddruk wou meten en even in de oren kijken.
    urine ook opvangen en meenemen om na te laten kijken of er geen eiwitten in je urine zitten.

7. Seth

Seth Niet meer actief

ik heb bij de tweede het advies gehad van vk om ALTIJD eerst naar vk te bellen en dat zij wel doorstuurt naar huisarts als het niets met haar "vak"te maken heeft.

Aanleiding hiervoor was een bezoekje aan de huisartspost, waarbij de dienstdoende arts me erg van streek had gemaakt, over een dus gewone "zwangerschapskwaal"...
    (bloedneus die niet wilde stoppen)

iig mijn verloskundige is van mening dat veel huisartsen weinig weten van zwangerschappen, omdat het niet "hun vak is"... en dus in kennis "achterblijven"....
    Ik moest dit ook "doorvertellen" dus bij deze... :)

(ok, natuurlijk niet als je in je vinger hebt gesneden ofzo.. ik noem maar wat.. :D)

8. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    zelf werk ik als doktersassistente en in haar geval had ik eerst de ha gebeld omdat:

1. bij de verloskundige moet je wachten op het telefonisch spreekuur en vaak is dat later in de middag en wordt je vaak voor deze klacht naar de huisarts verwezen en als je later in de middag belt met de ha moet je geluk hebben dat je dezelfde dag nog even terecht kan.

2. bloeddruk meten, in de oren kijken en urine nakijken kan de assistente vaak heel goed doen en als dit allemaal goed is is de patient vaak al een stuk geruster en kan ze ook beter overleggen met de vk want dan kan zij al wat uitsluiten. als er nu wel wat in de urine zit en de bloeddruk is torenhoog zit ze bij de huisarts op het goede adres want die kan haar heel snel verwijzen naar het ziekenhuis (kan de verloskundige natuurlijk ook).

mijn ervaring is dat als zwangere vrouwen bellen we specifiek naar de klacht vragen en aan de hand daarvan kijken waar ze het beste terecht kan.

9. Seth

Seth Niet meer actief

mijn huisarts is trouwens alleen smorgens een half uur te bereiken.. en assistente alleen sóchtends....
    anders moet je dus spoedlijn bellen...en tja voor zoiets is dat natuurlijk vragen om "afgezeken" te worden... ;)

hier wordt het dan iig gelijk huisartsenpost... en tja... ;)

Zelf vind ik de uitleg van mijn vk trouwens wel logisch.. zij is trouwens beter bereikbaar....

ikzelf had trouwens ook paarse benen (vocht) op de huisartsenpost.. en was kilo's aangekomen... maar die droplul was niet op het idee gekomen om ff urine te checken.. of bloeddruk te meten, of uberhaupt iets te checken!!!
    Dat is dus de volgende dag (op zondag!!) nog bij de vk gebeurd... teven alles weer gecontroleerd.....

maarja iedere situatie is weer anders... hier vind ik iig de huisartsen zeker op de ha-post laks...

10. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    ik kan me in jouw situatie helemaal voorstellen dat je liever de verloskundige belt dan de huisarts en dat is ook helemaal goed want daar is de verloskundige ook eenmaal voor.
    alleen hier is juist de ervaring andersom, vk moeilijker te bereiken en wij als huisarts zijn toegankelijker.
    ik denk dat het als zwangere vrouw ook het belangrijkste is waar je het meeste vertrouwen in hebt dat je die belt en als ze je niet kunnen of willen helpen dat dat op een normale manier gezegd hoort te worden zonder afgezeken te worden, is eigenlijk wel heel triest he dat je als volwassene zo wordt behandeld;)

11. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.747
    1.073
    113
    En al duidelijkheid? Kan ook je hb zijn dat te laag is, heb ik namelijk gehad en barste toen ook van de oorsuizen,om gek van te worden!! Hopenlijk niets erg meis!

12. loesje26

loesje26 Bekend lid

5 feb 2009
    722
    0
    16
    rayon manager farmacie
    Oosterhout
    zo daar ben ik weer...
    Ik ben dus gisteren naar de vk gegaan na gebeld te hebben. Vanuit daar kon ik gelijk door naar het ziekenhuis en ben ik een nacht moeten blijven vanwege hoge bloeddruk en vermoeden op pre eclampsie.
    Maar gelukkig is alles weer normaal en ben ik weer lekker thuis. Ben wel gelijk gestopt met werken, deze week was overigens toch mijn laatste...
    Maar vk vond het goed dat ik gebeld had en ziekenhuis was ook erg alert met dit soort dingen, liever een nachtje te veel in het ziekenhuis dan dat het echt groot alarm is en gevaarlijk wordt voor je kindje!!

Deel Deze Pagina