Wanneer kinderfeestje plannen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Suzy85, 21 aug 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.226
    2.635
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Hai allemaal. Mijn dochter wordt bijna 5 en wil een kinderfeestje. En nu begint de stress. De invulling van het feestje komt wel goed (denk ik :cool:). Maar hoe plan je zoiets? Of vooral wanneer? Mijn dochter is 1 keer pas uitgenodigd. Toen was het op zaterdag van 15u tot 18u. Maar is dat een normale dag en tijd? Vroeger was t altijd doordeweeks voor zover ik me kan herinneren. Ik zal in elk geval overleggen met de moeder van haar beste vriendje. En daarna dan de rest appen. Maar wat als er meerdere niet blijken te kunnen? Kortom, HELP, hoe werkt zoiets? Welke dag en welke tijd zijn normaal vooral.

    (is het heel raar dat ik dit niet weet?)
     
  2. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.528
    7.033
    113
    Bij ons is het, gelukkig, nooit op zaterdag. Maar hier woont iedereen best ver van school (meesten tussen de 4 en 7 km). Wij wonen dus 7 km de ene kant op, sommige vriendjes 7 km de andere kant, dus ik moet dan 14 km enkele reis.
    Hier zijn feestjes dus zo goed als altijd op de korte dagen (in de onderbouw woensdag en vrijdag), meteen na school. Dan eerst eten bij de jarige en dan spelen of wat doen.

    Maar als iedereen dicht bij elkaar woont zou het kunnen dat zaterdag gangbaarder is.
     
    Suzy85 vindt dit leuk.
  3. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.012
    3.478
    113
    Vrouw
    Zeker het eerste feestje plande ik op een moment dat het ons uit kwam. Dat was bij ons gewoon een middag na school. Bij de oudste weet ik inmiddels wel aardig wie wanneer bijv. sport heeft. Daar probeer ik een beetje rekening mee te houden.

    Hier veel feestjes op de woensdag of vrijdag, omdat de meeste ouders dan vrij zijn.

    Hier zijn ze om 14.15 uit van school, dan zijn de feestjes vaak tot 17.30 uur (of woensdag van 12.30 tot 16.00 uur).

    Als er veel kinderen niet kunnen, zou ik kijken naar een ander moment. Als er één of twee niet kunnen, is het gewoon pech (vind ik). Maar mijn ervaring is dat iedereen de agenda vrij maakt voor een feestje.
     
    Suzy85 vindt dit leuk.
  4. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.410
    23.925
    113
    #4 Adje, 21 aug 2022
    Laatst bewerkt: 21 aug 2022
    Wat jou het beste uitkomt, en dag/tijdstip waarop je verwacht dat alle of de meeste kinderen ook kunnen en afhankelijk van wanneer je de activiteit kan doen (als je iets buiten de deur boekt)
    In het weekend hebben wij het ook weleens ‘s morgens gedaan. En zoon had gisteren een feestje van 14 tot 18 uur.
    Zoon zelf was op een donderdag jarig. Zijn school is om 14u15 uur uit en hij wilde naar een binnenspeeltuin. Dus in dit geval hebben we de kinderen uit school meegenomen naar de binnenspeeltuin, daar lekker laten spelen, taart eten en cadeautjes uitpakken, weer spelen, nog een frietje/pannenkoek eten nog even spelen en daarna de kinderen thuisgebracht rond 18u30
     
    Suzy85 vindt dit leuk.
  5. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.939
    1.037
    113
    Vrouw
    Vaak op woensdagmiddag of vrijdagmiddag merk ik. Soms een zaterdag.
    Zelf net voor de vakantie een feestje op dinsdagmiddag gegeven omdat dat toen goed uit kwam (zijn half drie uit).

    Zou gewoon doen wat jou uitkomt. Zeker op die leeftijd.
     
    Suzy85 vindt dit leuk.
  6. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.311
    1.048
    113
    Dochter heeft feestjes op zaterdag van 11 tot 14 uur gehad.
    Zoon heeft feestjes op zaterdag middag van 14 tot 18 uur. Enkele keer op vrijdag middag gelijk na school.

    Ik app de ouders van de kinderen die ze willen uitnodigen meestal 3/4 weken van tevoren of ze de dag vrij willen houden. De echte uitnodigingen bezorgen we 1 a 2 weken van tevoren.

    Dochter feestje gaan we op woensdag middag doen, gelijk naar school tot 15.00/15.30.
    Zoons feestje denk ik op zaterdag middag. Hij wil iets buitenshuis.
     
    Suzy85 vindt dit leuk.
  7. Lafayette

    Lafayette Fanatiek lid

    13 okt 2012
    1.376
    1.561
    113
    Het werkt hier goed om een maandje vantevoren een dag te plannen en dat via de app alvast met de ouders van de kindjes af te spreken. Dat scheelt veel teleurstellingen. Op woensdag hebben hier veel kindjes zwemles, meer dan op vrijdag. Vrijdag is dan ook een populaire dag voor kinderfeestjes, maar als het niet anders gepland kan worden is het ook wel eens woensdag of zaterdag. De echte uitnodigingen geven we dan een weekje vantevoren, maar dat moet een beetje stiekem hier, mag niet in de klas. Dat is anders vervelend voor kindjes die niet worden uitgenodigd.

    Met een groepsapp kunnen cadeauwensen en details over de dag worden doorgegeven, ook handig. En leuke foto's van het feestje. Binnenspeeltuin ofzo is wel erg fijn hoor, veilig en een gegarandeerd succes. En geen chaos in je huis.
     
    Suzy85 vindt dit leuk.
  8. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.516
    7.317
    113
    Hier app ik zelden van tevoren over de datum. We doen feestjes juist wel vaak op zaterdag omdat we er allebei (man en ik) bij willen zijn (respect voor degenen die die feestjes alleen draaien ... Ik begin er niet aan :roflmao:) en hij doordeweeks werkt.

    We kijken zelf welke data ons goed uitkomen, maken op tijd de uitnodiging klaar en brengen die met de jarige-to-be rond, even aanbellen en kaartje afgeven, van wie thuis is hoor je dan vaak al direct wel of ze kunnen.
    En we zetten op het kaartje: "laat even weten als je niet kunt" of "graag horen we of je komt" ofzoiets met mijn telefoonnummer.

    Heb nog naar 1x een feestje hoeven te verzetten op deze manier, groot deel van de vriendinnetjes beoefent eenzelfde hobby (mijn dochter niet) en die bleken op de gekozen datum een belangrijk event te hebben, dan zou meer dan de helft afvallen, dus ja, dan prik je een nieuwe datum.
    Maar als er 1 of 2 niet kunnen: jammer maar helaas. En dat weten onze kinderen ook.
    En wat betreft die hobby, dat weet ik nu, dus ik check vooraf even wanneer dat jaarlijkse event is.

    Want wat ik zelf het nadeel vindt van vooraf vragen: je bedenkt een datum, maar wat vindt een ander belangrijk om af te zeggen. Dat verschilt nogal. Je hoort dan veel sneller: nee kan niet, is mijn ervaring (inmiddels vaak genoeg in dergelijke app groepjes gezeten voor andere feestjes ...)
    Terwijl als een datum en tijd al vaststaan, je zelf ook iets makkelijker je plannen aanpast.

    Bijv. verjaardag van oma:
    - vooraf: nee dan kan mijn kind niet
    - uitnodiging al binnen: oh feestje is 's ochtends, ach gaan we uurtje later naar oma, kan prima!

    In jouw geval TS zou ik zeggen: lekker een moment plannen wanneer het jou past! En even overleggen met moeder van beste vriendje is handig, die wil je natuurlijk niet missen! Rest zou ik vooraf niet vragen.
     
    Suzy85 vindt dit leuk.
  9. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.799
    8.664
    113
    Kijken wanneer jullue willen. Wij organiseerde het op vrijdagmiddag toen was hij om 12.15 uit.

    Iedereen mee naar huis. Aan tafel pannenkoeken eten. Daarna cadeautjes en is ons bedacht programma begonnen.

    Het was toen tot 16.00 geloof ik. Ouders haalde de kinderen zelf op.

    Tot nu toe nog maar 1 keer feestje gegeven. 2 keer lockdown corona en het afgelopen jaar niet.( nieuwe school en nog niet echt vriendjes liever sloeg hij het over).

    Bedenk wat jullue willen betreft dag en activiteit. Dan kun je daarna bedenken hoeveel tijd je verwacht waar mee bezig te zijn.
     
    Suzy85 vindt dit leuk.
  10. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.153
    2.046
    113
    Vrouw
    Nederland
    Op mijn werk zie ik feestjes op alle dagen van de week. Ook wel eens op zondag.
    Meest gangbare zijn de woensdag- en vrijdagmiddagen en de zaterdagen. Ook wel eens een groepje op een maandag gehad, die kinderen waren die dag vrij van school i.v.m. een studiedag van de leraren.
    Net wat je uitkomt dus.
     
    Suzy85 vindt dit leuk.
  11. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.226
    2.635
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Dank voor alle reacties. Gevalletje stress om niets als ik alle reacties zo zie hahaha. Fijn om te lezen dat de lijn vooral is om te doen wat je zelf handig vindt. Alleen de zondag valt hier af, omdat 2 uit een wat strenger christelijk gezin komen.

    Heb vanavond de betreffende ouders geappt met de datum die ons het beste uit komt. Heb t op zaterdag gezet van 12 tot 15u. En op 1 na van iedereen al gehoord dat het past. Helemaal prima dus.

    Ik had jullie reacties even nodig om over die drempel heen te gaan. Ik vind dat sociale gebeuren rondom school soms best een beetje ingewikkeld :oops:. Maar goed, ik zou dan ook een prima kluizenaar zijn :roflmao::D.
     
    Mapje, Lafayette, 2jongensmama en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.516
    7.317
    113
    Fijn dat we je hier met z'n allen een steuntje in de rug hebben kunnen geven! Zeker als zo'n feestje de eerste keer is, komt er voor je gevoel best veel op je af :)
     
    Suzy85 vindt dit leuk.
  13. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Herkenbaar:roflmao: ik ben ook niet zo goed in dit soort dingen. Ook wie wel en niet uitnodigen, nu gaat zoontje ineens nauwelijks met een vriendje om waar hij tot voor kort alles mee samen deed… en hij is bijna jarig. Ingewikkeld:rolleyes:
     
    Suzy85 vindt dit leuk.
  14. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.226
    2.635
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Haha, erg he. Blij dat ik niet de enige ben :D. Ik moet wel zeggen dat toen ik eenmaal die drempel over was, het ook snel geregeld was met alle ouders gelukkig.

    Dat uitnodigen is ook echt een ding hè. Gelukkig was mijn dochter erg uitgesproken over wie er uitgenodigd moesten worden. Ze mocht er 5 kiezen en dat was zo rond. Maar toen sloeg haar beste vriendje van t kdv na de instroomklas opeens groep 1 over en kwam nu bij haar in de klas. En wilde ze hem ook zo graag. Ik dacht, ach dan nodigen we er maar 6 uit, vooruit dan maar. Er valt er vast wel 1 af op een zaterdagmiddag. En nu kunnen ze alle 6.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  15. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Ik heb zelf bij de oudste 1x een feestje op vrijdag gegeven enmaar toen kreeg ik 3x terug dat ze eigenlijk zwemles hadden :roflmao: toen op woensdag en hadden ze allemaal voetbal :roflmao: De ‘meeste feestjes zijn hier dus nu op zaterdagmiddag bij de oudste en ongeveer een maand van tevoren appen we elkaar dat het feestje dan is en of kind dan kan ( niet dat ik het perse ga verzetten maar als er 4 niet kunnen wel natuurlijk) Alternatief is hier vrijdag (want zwemles hebben ze nu allemaal niet meer andere dagen wel vaak sport) en dat terwijl dus niet eens korte dagen hebben want we hebben vijf gelijke dagen rooster tot 14.00

    Bij de middelste dit keer op woensdag gedaan. Ging nog goed want die zitten allemaal nog niet zo op een sport want hebben nog zwemles wat hier op andere dagen is :o:

    dus eigenlijk is het hier steeds weer zoeken. Meestal is het dus zaterdagmiddag, vaak vrijdagsmiddag en ook woensdagmiddag. Andere dagen vrijwel niet meegemaakt (1x of zo)

    en dus altijd van tevoren even appen en daarna kaart in de bus.

    hier op de woensdagen gelijk mee uit school. Taartje en cadeautje en dan (thuis) activiteit en pannenkoek of patat en weer thuisbrengen. Bij de kleuters vaak dus van 14-17/1730. Toevallig binnenkort feestje oudste van 13.00 tot 18/1830 maar dat komt omdat we een activiteit op een half uur rijden gaan doen. En die zijn 8 jaar dus kunnen wat meer hebben :p
     
    Suzy85 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina