Nou daar gaan we weer... Afgelopen weken is zoontje veel extra naar kdv gegaan, oma past normaal die dagen op. Omdat we beide een vitaal beroep hebben helemaal fijn, kon hij altijd terecht. Nu gaan de kdv's weer open, super natuurlijk maar mijn zoontje kan niet meer alle dagen terecht. Wat zouden jullie doen? Zoontje toch naar oma? (fitte 60 jarige, werkt deels in thuiszorg maar geen corona patienten) Andere familie of vrienden, thuis werken zijn geen optie En mijn uren lopen alleen maar steeds verder naar beneden omdat ik minder kan werken.. en man zit tussen 2 banen in dus kan ook niks.. Maak ik nu drama voor niks, ik zie zo veel oma's nog op de kleinkids passen om me heen... wat zouden jullie doen?
Risicoopvang gaat gewoon door, dus hoezo geen plek? Deze moeten ze je volgens mij gewoon bieden. Over het laatste: ik vind het gewoon jammer voor de economie. Bedrijfsleven leidt enorme verliezen terwijl mensen in de privésfeer toch lak hebben aan de richtlijnen.
Ja dat laatste, ik snap het ook niet meer soms.. Maar hoe willen ze noodopvang doen als ze groepen op kdv vol zijn? (Met dus alle kindjes van niet vitale beroepen die weer kunnen komen) Ander kdv? Moeten hun een extra leidster aannemen? Zo veel vragen... Heb hier vannacht nog over liggen nadenken
Tsja das makkelijk zeggen. Moeten is ook wat. Mijn moeder is net geen 60. Fit en sportief. Net als ts beschrijft. Maar zij past dus wel op haar kleinzoon omdat alle opvang verder dicht zit en ik gewoon naar mijn werk moet. Tenzij ze het tankstation/de wasstraat in mijn achtertuin parkeren is thuiswerken niet bepaald een optie Ze houdt zich verder aan alle richtlijnen, speelt alleen met hem in de tuin enz. Enz. Maar al mijn andere oppasmogelijkheden hebben zelf ook kinderen/grote gezinnen. Ik kan geen gebruik maken van noodopvang. En niet naar werk gaan is geen optie. Dus ja... dan maak je keuzes. Dus @Mammaaa ja, vanuit eigen ervaring zou ik zeggen: overleg met oma wat zij wil. Als zij het akkoord vind en verder geen extra risico is vanwege andere zaken, dan denk ik dat ik het wel zou aandurven.
Werkt nu laatste maand bij ander en dan nieuwe baan.. als die nu geen baan had was het natuurlijk super makkelijk
Ja er lijken soms ook gewoon geen andere opties meer? Ik heb al geluk dat ik op mijn werk best flexibel kan zeggen dat ik sommige uren niet kan werken, maarja mijn urensaldo gaat niet bepaald lekker op het moment Werk nu maar vaak in weekenden, wat ik normaal nooit doe zodat man thuis is, maar dat is ook niet altijd mogelijk..
Weet je wat ik ook zo bijzonder vind.. ik ben toch niet de enige zo? Er zijn in Nederland misschien wel 1000 van zulke gevallen.. waar zijn de duidelijke richtlijnen? Voor de meivakantie is opvang voor dochter ook niet eens rond nog. Van kastje naar de muur..
De school van S2 deed stik vervelend de eerste weken toen de noodopvang inging. Dat heeft iedereen kunnen volgen hier. We zitten beide in vitale beroepen en gingen eerder 2 keer zo veel werken als minder. Mijn schoonouders gingen nog lekker skiën en een verjaardag vieren, maar oppassen ging niet meer. Dus gelukkig kwam mijn vader direct helpen en konden wij werken. Hij is dat blijven doen, hij ziet voor de rest totaal niemand. Ik heb hem dat op zijn hart gedrukt. Hij kan hier door mij ziek worden en een ander besmetten, dus geen andere mensen. Daar hoefde hij geen 2 seconde over na te denken, hij is er voor ons. Mijn vader is amateur wielrenner geweest, super slank, super gezond, etc. Dat geeft mij wel ietsje meer vertrouwen Voor de zekerheid tempt hier iedereen iedere dag en letten we scherp op covid verschijnselen.
Het kdv is verplicht om jullie kind noodopvang te bieden. Dus daar heb je gewoon recht op. Niet pikken hoor als ze nu zeggen van niet.
sorry maar dit is echt te makkelijk gezegd. Waar toveren we alle leidsters vandaan? Vanaf 11 mei is de kinderopvang geen noodopvang meer en zal het weer volgens het normale programma gaan draaien. Alle kids mogen dus weer komen, ook ouders zonder vitaal beroep brengen de kids dan gewoon weer en dan zitten de groepen weer vol. Op mijn groep mogen 16 kids, die zijn er dan ook gewoon weer. Er mogen simpelweg ook geen 20 kids op de groep buiten de kind ratio gezien dan, 16 is max.
Het is een verplichting van de overheid. Heel simpel. Noodopvang is er omdat het noodzakelijk is. De organisaties zullen moet nadenken hoe dit te gaan regelen. Ik zou sowieso starten met een uitvraag of alle kinderen wel gaan komen. Dan weet je waar je mee te dealen hebt. Verder komt de overheid nog met verder uitwerkingen.
Nu is het een verplichting ja, vanaf 11 mei is noodopvang geen verplichting meer. Bij ons gaan alle kids gewoon komen hoor vanaf 11 mei, wat ik heel goed snap. de vraag van ts gaat over na 11 mei, niet in de tussenliggende periode. ts. hier passen opa en oma gewoon op, mits klachtenvrij uiteraard. Ik heb de keuze bij hen gelaten hierin.
Wij zitten met hetzelfde. Ik heb de opvang nog niet gevraagd, ze gaan vanmiddag en dan wil ik het vragen. Ik werk elke donderdagavond, kinderen gaan normaal gesproken naar oma (ook begin 60 en fit). Maar sinds half maart dus naar de opvang (vaste dag is dinsdag, maar ik werk niet elke dinsdag). De dinsdag gingen ze niet als ik niet hoefde te werken. Maar wij hebben wel een mail van de opvang gehad dat de noodopvang per 11 mei stopt en de reguliere opvang weer start. Dan zouden mijn kinderen dus ook weer naar oma moeten. Ik heb vanaf juni een andere baan en dan gaan ze volledig naar de opvang (dinsdag blijft vaste dag en daarnaast nog 1 flexibele dag).
edit. Lees net dat je inderdaad gelijk hebt. Dan mogen ze niet weigeren, tenzij het maximale aantal kids in het pand zijn lijkt mij. Ik ben heel erg benieuwd hoe dit in de praktijk gaat werken
Maar hoe moeten ze dat volgens jou oplossen als alle groepen vol zitten en er geen ruimte en personeel is voor een extra groep?
Ik zeg net dat je gelijkt hebt hè maar noodopvang wordt wel lastiger. Want ja, vol is wel vol. Als er maar 300 kids in een pand mogen, kun je daar simpelweg niet over heen gaan.
Even uit de hoge hoed We hebben al heel veel extra personeel nodig voor de BSO, dat is namelijk echt een drama. BSO mag maar de helft van de kids opvangen van wat ze normaal doen, moeten de normale kids opvangen die dus naar school gaan én noodopvang verzorgen. De dingen worden allemaal zo makkelijk geroepen maar in de praktijk is het echt een hele puzzel.