hij is voor steeds meer dingen bang

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Madelon84, Oct 20, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

goedemorgen dames,
    mijn zoontje van bijna 2,5 is ineens heeeeeeeel bang om in bad te gaan, hij krijst alles bij elkaar. Daarvoor vond hij de douche altijd heel eng, maar het bad leuk, hij speelde er altijd heerlijk in. Maar nu krijst hij zelfs zo hard als wij hem er in zetten, dat zn beentjes trillen, heel zielig! maar ja, hij moet toch schoon! En dan vraag ik waarom hij bang is, maar daar kan hij geen antwoord op geven.
    Voor steeds meer dingen wordt hij bang, de gekste dingen; piepkleine geluidjes die apparaten maken.
    Op Sesamstraat is de afgelopen dagen zo'n filmpje met van die mensen-bijen. Doodsangsten slaat hij uit!
    mama uitzetten! en ik zet het dan maar af omdat hij zo overstuur raakt.
    maar is dat wel slim? Hoe moet ik hiermee omgaan?

2. sam

sam Fanatiek lid

Sep 11, 2005
    1,543
    0
    0
    Als hij vraagt om het uit tezetten zou ik dat zeker doen. En ik zou ook niet vragen waarom hij iets eng vind. Daar kan hij nl niet zoveel mee. Je kan zeggen ik zie dat je het heel spannend vind, maar je moet echt in bad/douche. Ook niet zeggen dat is niet eng/spannend want dat is het voor hem wel!
    (dit alles omdat het heel herkenbaar is en ik deze tips heb gekregen van onze thuishulp)

Succes

3. meles

meles Actief lid

Aug 6, 2008
    122
    2
    18
    Hebben wij ook gehad, wat bij ons heel goed hielp is samen onder de douche gaan. En zo zijn we het steeds weer verder gaan afbouwen totdat ze het weer alleen durfde.

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Hier ook zo eentje.. Mijn moeder maakte zich al ernstige zorgen. En nu doet ons kleine neefje hetzelfde. Die is ook 2,5..
    Rond de 3,5 ging het alweer stukken beter..

Wat ik gedaan heb, is waar kon geruststellen dat er niks aan de hand was. Maar als het pure paniek was, dan hield ik op.
    Hier ging het bij sesamstraat mis bij die hand met oogjes. Dan probeerde ik hem gerust te stellen, met mijn hand na te doen. Maar als hij overstuur raakte, zette ik de tv wel uit. Nu kijkt hij met het grootste plezier.

Douchen was ook zo'n drama. Tot we beloofden hem alleen tot zijn middel af te spoelen (rest maar met washandje). Dat ging goed. Na een paar dagen langzaam zijn buik ook, daarna tot zijn oksels, daarna zijn armen.. En dan ook geen 1 keer verder dan beloofd. Dat geeft hem controle over de situatie..
    Als hij wel haren moest wassen, dan was het even in de houtgreep (je moet iets met pastasaus in je haren). Maar dat zei ik dan ook eerlijk. Dat heeft een paar maanden geduurd, maar dat ging ook steeds beter. En nu hij 4 is, doet hij zelf zijn hoofd onder de douchekop..

Kwestie van geduld, de ruimte geven, maar wel grenzen opzoeken en verleggen waar kan..

5. Sensea

Sensea Niet meer actief

dat bad/douche gedoe hebben wij ook gehad. alleen toen hij veel jonger was. eerst was het bad eng toen de douchen daarna het bad weer. nu gaat hij met groot plezier in beiden.

wat de tv betrefd die zou ik al uit hebben voordat zulke dingen erop komen, ik probeer zelf altijd te filteren wat geschikt is of niet.

angsten zijn in de peuterleeftijd trouwens wel normaal hoor, dit gaat ook vanzelf wel weer over. zolang je hem maar niet belachelijk maakt en serieus neemt.straks komen er fatasieén bij en krijg je de bekende monsters onder het bed of op de kast. voor de kleintjes zijn al deze dingen echt, dus moeten wij daar ook zorgvuldig mee omgaan.

ik zou dus de tv snel uitdoen, en beter in de gaten houdenw anneer er iets komt wat niet geschikt is voor 2,5. de douchen ja, dat is lastiger dat zal toch moeten. misschien samen in bad/douche? of met speeltjes leuker maken. of in de douchebak een soort bad maken en dan voorzichtig de sproeier langs hem laten lopen om te wennen. net naar gelang waar hij moeite mee heeft op dat moment. af en toe zullen de haren toch gewassen moeten worden. als het haren wassen een probleem is kan je dat ondervangen door een washandje op de ogen te laten houden en af te spreken hoeveel tellen je de sproeier op de haartjes houdt. wij deden altijd 4 keer 4 tellen. dus 4 tellen even pauze weer 4 tellen.( en dan uitgebreid en uitbundig positief doen )

6. Madelon84

bedankt voor jullie tips tot dusver.
    idd niet vragen waarom hij het eng vindt, hij kan dat toch niet uitleggen (stom dat ik het iedere keer vroeg)
    maar als ik niet zeg dat het niet eng is, maar bijvoorbeeld ik snap dat je het spannend vindt, geef ik hem dan niet juist gelijk dat datgene eng is?
    douchen vindt hij ook als we samen gaan heel eng.
    Maar de tip van het washandje voor de ogen kan ik proberen.
    Ik begrijp gewoon niet waarom hij opeens zo bang is om in bad te gaan. er is niks gebeurd ofzo:(
    dan is echt niks goed hoor, geen speelgoed, niet samen in bad, het is gewoon paniek dan. maar eenmaal er uit en tijdens het afdrogen zegt hij: Was leuk in bad!;) ja ja..

@blup: Tuurlijk filter ik een hoop tv voor hem, maar als hij al niet eens naar Sesamstraat kan kijken...

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Dat was hier ook zo. Achteraf viel het altijd wel mee.

Wat gebeurd er, als je hem de douchekop geeft? Dat je hem vraagt zijn voeten af te spoelen? En dan de rest met een washandje. Morgen tot zijn knieeen, de dag erna nog iets hoger etc. Dat je hem de controle geeft..

8. Madelon84

ga ik proberen, maar ik denk dat het wordt: NEE NEE NEE en dan wild met de armen zwaaien, denk dat hij hem niet eens aanpakt..

maar in bad gebruiken we zelfs niet eens de douchekop. we spoelen hem altijd af met een emmertje.
    Hij begint trouwens al te gillen voor hij in het bad is.
    En dan blijft hij stokstijf staan, wil echt niet meer gaan zitten:(

9. Sensea

Sensea Niet meer actief

soms zijn de meest rare dingen ( voor ons dan) eng. en dat kan best in een kinderprogramma zijn. zo heeft kikker bijv een aflevering over veel wind. die gaat hier standaard op volgende voordat die op komt. wat is er eng aan wind, niks? zou je zeggen. maar voor sommige kinderen is dat dus wel zo. ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat als je benoemd dat je respecteerd dat hij ergens bang van is dat je dan die angst voedt. ( ik denk dat je dat bedoeld toch) op deze leeftijd komen en gaan er nog veel dingen.

waarom had mijn zoon eerst geen problemen met het bad, toen ineens wel, daarna ineens weer met de douche en toen was het bad weer wel goed en even later weer andersom? daar is geen verklaring voor te geven en die is er ook niet denk ik. toch is het nual meer dan driekwart jaar over. we hebben hem zelf met de douchekop laten spelen terwijl hij zat te spelen in de douchebak. en dan de straal zachtjes zetten en ook een tijdje samen op de arm gedoucht. op een dag was het over. als we nu zeggen kom je mee in bad, dan rent hij naar iets van zijn speelgoed ( er mag iets mee in bad) en dan naar de deur en staat te roepen tom tom innuh badddd, als je niet opschiet.

10. sam

sam Fanatiek lid

Sep 11, 2005
    1,543
    0
    0
    Nee hoor dan benoem je zijn gevoel, en dat is goed! Dan heeft hij het gevoel dat je hem wel serieus neemt. Verder er niet op door blijven gaan. Ik zeg hier altijd Sam ik heb je nu gehoord je hoeft het niet nog eens te zeggen.(sam is wel 5, en heeft A.S.S)

11. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Mijn dochter heeft t al een tijdje met haren wassen, al is dat ook wel veelvoorkomend geloof ik.. Verder vind ze bad leuk en douchen wel ok als ze er eenmaal in is.

Maar met haren wassen begint ze dus enorm te gillen. Wat ik de laatste tijd deed, is haar vragen of ze niet nog harder kon gillen? Dat probeerde ze dan en een aantal keer werkte dat heel goed, ging ze zo op in het proberen te gillen dat ze de angst kwijt leek te raken! Ze lijkt er nu een beetje overheen te komen..

Share This Page