Lieve allemaal, Ons zoontje is a.s. morgen 6 weken oud. Hij drinkt een combinatie van afgekolfde melk met Friso Hypo-allergeen (6 x 150 CC, om de 3 tot 4 uur, hij komt netjes elke keer (voeden op verzoek). Eerst gaven we de Avent-fles speentje 1, maar die fles had hij elke keer in 7 minuten leeg. Vandaar overgegaan op DA-flesjes, en daar deed hij netjes 20 minuten ongeveer over. Nu deed hij minimaal 30 - 45 minuten weer over die DA-flesjes na 2 weken, dus zijn we weer overgegaan op de Avent-fles speentje 1. Daar doet hij nu eigenlijk elke keer precies tussen de 15 - 20 minuten over. Heel netjes dus. Normaal is hij heel erg tevreden na de fles. Sinds dinsdag helaas niet meer. Hij doet opeens heel anders na de voeding: normaal is hij heel erg tevreden na de fles, maar nu gaat dit als volgt: Tijdens het drinken Zich regelmatig verslikken Héél onrustig drinken Hoesten Tussendoor boeren laten Mondjes terug geven Af en toe huilen Hard schudden met zijn beentjes en armpjes Heel graag door willen drinken ook als hij het moeilijk heeft Een kwartier lang na het drinken Héél harde boeren laten Veel melk teruggeven Scheetjes laten Huilen in vlagen, alsof er echte een kramp komt Zijn gezicht loopt af en toe knalrood aan alsof hij stikt Kokhalsgeluidjes Veel hoesten Af en toe niezen Hard schudden met zijn beentjes en armpjes Hij heeft dit overigens bij de avondlaatvoeding (daar moeten we 'm voor wakkermaken), en de nachtvoeding niet, dan lukt het zelfs soms niet om een boer te laten, en valt dan in een voldane slaap... soms slaat hij dit gedrag ook bij een voeding over overdag... Daarna is alles over en ligt hij helemaal dubbel van het lachen, schatje... Wel geeft hij nog kleine mondjes terug de periode erna en hoest hij af en toe lekker door (hoesten en niezen deed hij trouwens al vanaf de geboorte, maar sinds deze week is het erger geworden, maar volgensmij is hij niet verkouden...). Tijdens zijn slaap hoor ik hem ook hoesten. Het is dus voor mij echt heel duidelijk dat hij erg veel last heeft van het eten en dat hij echt pijn heeft. Ik heb overlegd met het CB. Zij raadden aan om hem tijdens het drinken 3 keer te laten boeren en 170 CC water te pakken gecombineerd met 5 schepjes voeding (normaal hoort 5 schepjes voeding bij 150 CC). Ik heb ook mijn borstvoeding even laten staan (vries het nu in) om te kijken hoe hij op de flesvoeding alleen reageerde... Maar helaas... dit alles helpt niet! Ook een andere fles geven met kleiner speentje helpt niet... Hij heeft trouwens sinds 1,5 week ook veel uitslag op zijn gezicht (heel droog geworden met rode pukkeltjes/vlekjes), voorhoofd, hals, nek, oren en hoofd. CB dacht ook uitslag. Ik smeer er nu een crème op via de huisarts (vergelijkbaar met vaseline) 3 keer per dag en nu komen er velletjes op en het rode trekt wat weg, dus we denken wel dat dit helpt. Ik vind het vreselijk om hem zo'n pijn te zien lijden. Zeker omdat hij tussen de pijn door een grote grijns laat zien omdat hij gewoon een vrolijk ventje is, en dat weer verdwijnt in een rood hoofd en een brul. Het lijken wel weeen zoals het eruit ziet.... Ik hoop dat jullie mee willen denken, ervaringen met mij willen delen etc etc, want dit is echt zó zielig... Heel erg bedankt alvast. Liefs Naannaan Edit moderator: titel aangepast, zodat ook duidelijk is, dat je vragen hebt over verborgen reflux.
heb je al weer geprobeerd met het da flesje, of had hij het daar ook mee. of is van avent flesje misschien het speentje kapot? klinkt mij als krampjes, dan moet hij toch ergens lucht mee naar binnen krijgen.
ik zou hem zeker niet nog meer voeding gaan geven (170+5) hij geeft al terug dus dan kun je beter gewoon 150 water geven maar dan met 4 ipv 5 schepjes (komt op hetzelfde neer, maar dan minder in de fles) je zou ook kunnen proberen om zijn voeding in te dikken zodat hij deze niet meer terug geeft, maar het eerste wat er bij mij te binnen schiet als ik het zo lees dat het wel lijkt alsof hij pijn krijgt tijdens het eten. ik zou langs de huisarts gaan en in dit geval niet afgaan op de adviezen van ons of het cb want lijkt wel of hij last heeft van reflux, er zijn veel kinderen die dat hebben maar niet allemaal hebben ze er last van dat het pijn doet. zekerheid voor alles zou ik zeggen meis, sterkte met de kleine man.
Jouw verhaal komt op sommige vlakken erg overeen met het verhaal van onze zoon Sam (nu 7 maanden). Na het bezoeken van een kinderarts is hij onderzocht op verborgen reflux (het terugvloeien van de soms zure maaginhoud en dit vervolgens weer inslikken). Bijna alle baby's hebben in meer of mindere mate last van reflux, maar bij sommigen kan dit enorm veel pijn doen. Sommige baby's spugen alles weer uit en sommigen slikken alles weer in (vandaar de naam verborgen reflux). Sam is nu sinds dat hij 4 maanden is aan de medicijnen (motilium) en dit werkt enorm goed. Dit in combinatie met vastere voeding en het bijna rechtop kunnen zitten zorgen er voor dat het gelukkig nu heel goed gaat. En meestal groeien ze er als ze rond een jaar zijn overheen. Ik weet niet zeker of dit ook bij jullie speelt, maar wellicht kan je even verder zoeken op het internet onder verborgen reflux en wie weet kan de huisarts/kinderarts jullie verder helpen. Succes!
hoi hoi, Ik kreeg de tip van het CB om hem tijdens het voeden in te bakeren met een doek omdat hij zo onrustig drinkt en het daar ook van zou kunnen komen dat hij door die onrust zich steeds verslikt, veel lucht binnenkrijgt etc. En raad eens? Hij dronk heeeeel rustig en viel meteen in slaap! De voeding daarna, daarnet heb ik hem weer in een doek gelegd, dronk hij ietsje onrustiger, en had hij maar 1 keer 1 huiltje... ik ben benieuwd of dit het zou kunnen zijn, zoiets makkelijks? tot dusver lijkt het te helpen... nauwelijks krampen... CB vond het vorige advies van meer water onzin! Stom he, dat je zulke verschillende adviezen kan krijgen van 1 CB. Mocht dit toch niet blijven helpen, dan gaat het CB kijken of we kunnen uitzoeken of het KMA is. Ik zal ook navragen m.b.t. relfux! Ik houd jullie op de hoogte... Liefs, Naannaan
Hoi allemaal, Kan het ook reflux zijn? Sinds afgelopen dinsdag heeft mijn zoontje het erg moeilijk na het drinken. Mijn zoontje is vandaag 6 weken. Ik las op internet de volgende symptomen van reflux: - Heel vaak huilen; - Pijnlijke gezichten trekken; - Hoofdje naar achter trekken; - Weinig slapen; - Zuur spugen, en daar dan heel erg bij huilen; - Regelmatig kokhalzen; - Kort nadat ze een fles hebben gehad, weer willen drinken (dit is om het zuur niet meer te voelen). Dit heeft Luuk allemaal.... vooral opvallend vond ik dat de klachten meteen na het drinken komen en dat Luuk opeens terwijl hij 150 CC per keer krijgt na 2,5 uur weer wil drinken, terwijl er de afgelopen weken elke keer netjes 4 uur en 1 keer per 24 uur 3 en 5 uur tussenzat. Dat hele ritme is opeens verdwenen sinds hij deze klachten heeft. Vannacht had hij een slechte nacht, weinig slapen, ook gisteren overdag, terwijl hij normaal zo 3 uur achter elkaar kon slapen. Wat hij heel veel doet, is de hele dag heel vies smakken, alsof hij last van maagzuur heeft... en heel veel hoesten op een dag, daar wordt hij nu ook steeds wakker van. Verder lijkt het alsof hij verkouden is omdat hij moeilijk ademt (beetje knorrend geluid) herken je dat? Ik begin echt te denken dat dit het kan zijn... Ik weet alleen niet hoe zuur eruit ziet. Het is dikkere melk wat eruit komt dan wat er in de fles in gaat, ziet het er zo uit? Het CB denkt dat het toch gewoon honger is... pffffff... ik weet het niet hoor, mijn gevoel zegt van niet! Liefs,
zuur is meer doorzichtig, net water, en ruikt echt zuur. Wij leggen een gekleurde hydrofielluier onder zijn hoodje zodat je het goed kan zien en ruiken. Justin heeft ook reflux en spuugde heel veel en huilde heel veel. hij krijgt medicatie (motilium en zantac) en nutramigen als voeding op advies van ka. Hij is hierdoor veel rustiger geworden. het gekke bij hem is dat hij op de dag nog steeds veel huilt en dan in zijn slaap vooral (?) en 's nachts heeft hij er bijna geen last van. Maar na een voeding is hij iig veel vrolijker en gezelliger en dat is fantastisch. Succes met je zoontje!
Bij Sam gooide het CB het op krampjes en te gulzig drinken.... Ik ben dus sinds dat bleek dat het toch verborgen reflux was niet meer zo te spreken over het CB. Ik raad je aan om naar de huisarts te gaan en je indien nodig door te sturen naar een kinderarts voor onderzoek. Succes!
Mijn zoontje wordt nu ook onderzocht op reflux en een verdikte maagkringspier. Alle dingen die bij verborgen reflux staan komen ook wel in meer of mindere mate bij hem voor. Wij moeten nu van de HA alle voedingen halveren zodat hij kleinere porties regelmatiger krijgt. Dit werkt momenteel al wat beter. Gelukkig wordt Jaimy wat vrolijker. Morgen moeten we naar het ziekenhuis voor een echo van zijn maagje en dan hoop ik wat meer te weten. Moet namenlijk wel zeggen dat het heel zwaar is om elke 2 uur te voeden en ook nog eens je gewone huishoudelijke taken te voldoen.
Klinkt ook absoluut als ons verhaal.. echt alles wat je zegt, helemaal! Tot en met de verkoudheisklachten, de droge wangetjes, en het onrustige, het spartelen, toe. Zoooooooo bekend dit... Ons verhaal was reflux (maar dat bleek later krampen en spugen/overgeven ten gevolge van koemelkallergie). Allebei in ieder geval iets om absoluut door een goede arts te laten onderzoeken... Laat je niet met een kluitje in het riet sturen met verhalen als ´mevrouwtje, alle babý´s hebben krampjes en spugen weleens..´ Dat heb ik namelijk wel gedaan, je gelooft toch wat de HA of het CB ervan zegt, aangezien die er verstand van zouden hebben. Maar ik had met 6 en met 12 weken een slappe baby in mijn armen, die altijd alles precies deed zoals jij omschreef, alleen dan ook nog na het spartelen, boeren, huilen, spugen, opeens bleek wegtrok, ogen wegdraaide, slap werd en stopte met ademen. Opgenomen in het ziekenhuis, verdenking van reflux vanwege de spuugklachten, nooit een goede verklaring gekregen voor het wegraken ook, en pas nadat alle medicijnen voor reflux (zantac, losec) steeds matig bleken te werken, werd pas met 5,5 maand met de provocatie vastgesteld dat ze kma had. De KA heeft het reageren op bv en de verkoudheidsklachten als gevolg van kma altijd afgehouden. terwijl het reageren op de bv een feit was, en sinds ze de goede voeding krijgt NUL keer verkouden is geweest, terwijl ze daarvoor non/stop aan het hoesten, reutelen, snotteren was met continue verhoging... het waren allemaal allergische reacties. Pas na de provocatie kreeg ze Nutramigen voorgeschreven, daarvoor gaf ik zelf al pepti (nadat mij duidelijk was geworden dat ze ook op de gewone Nutrilon HA reageerde), maar ook de pepti bleek dus niet hypoallergeen genoeg te zijn. En toen ze een tijd Nutramigen kreeg, en we begonnen waren met de introductie van bijvoeding, werd pas duidelijk dat ze helemaal geen reflux had, maar ontzettend reageerde op diverse voedingsmiddelen met met name krampjes (er zijn liters sab simplex doorheen gegaan hier) en spugen, maar ook ontlastings en huidproblemen en onrust. En dat het wegraken dus niet veroorzaakt was door de reflux, zoals altijd gedacht, maar een shock is geweest ten gevolge van de allergie. Een heel zeldzame allergische reactie gelukkig, dus wees niet meteen bang dat jouw kindje dat ook krijgt! En nu pas zijn we doorverwezen naar een kinder-allergologisch centrum, waar we nog 4 maanden moeten wachten tot we er terecht kunnen....... Je kindje krijgt waarschijnlijk al HA voeding omdat er aanleg is voor allergieen, ik zou zeker met het CB overleggen (niet vragen, gewoon aan ze meedelen!) of je niet een stap verder HA voeding kan gaan geven en dan kijken of de klachten minder worden, om vervolgens te gaan provoceren. Gewoon direct een afspraak maken met de CB arts, en anders je huisarts, je verhaal is duidelijk genoeg. Ik vind dat je hartstikke goed op een rijtje hebt waar het aan scheelt. En wat je allemaal opnoemt is echt niet normaal babygedrag hoor.. Kijk ook maar eens een paar maanden terug op dit flesvoedingsforum, is een hele lange topic geweest over kma.. http://www.zwangerschapspagina.nl/viewt ... sc&start=0 Niet te lang mee doorsukkelen hoor! Ik ben ook gestopt met de bv omdat de allergie niet werd onderkend en we dus geen begeleiding kregen van een dietiste, terwijl mijn kindje 1 op 1 reageerde als ik oa melk, ei, of noten had gegeten. Ik heb 3 weken in een schriftje bijgehouden wat ik had gegeten, en hoe mijn kindje tijdens en na de voeding reageerde. Achteraf was het zoveel beter geweest, juist bij allergie, als ik de bv langer had kunnen volhouden. Maar ik moest en medicijnen erin wurmen voor de reflux die ze niet had, en een papje erin wurmen (jbpm) tegen het spugen en ze wilde zoveel drinken vanwege de onrust... het ging gewoon niet meer. Terwijl, als ik goede begeleiding van een dietiste en een HA dieet had gehad, de medicijnen en het jbpm-papje helemaal niet nodig waren geweest. Dan had ik haar juist met de bv zoveel meer bescherming kunnen geven tegen die allergieen.... Jij bent de moeder en kent je kindje en zijn gedrag het beste. als je het gevoel hebt dat er iets niet klopt, meteen wat mee doen en op je strepen gaan staan... OK, het is een heeeel lang verhaal en ik klink wel fel hierin, maar heb er ook wel de aanleiding voor. Ik heb altijd gezegd ´ik laat me niks wijsmaken´, maar al met al hebben we veel te lang doorgesukkeld.... En bij mij was het precies hetzelfde zo´n lief en vrolijk kindje, terwijl ik gewoon zag dat er wat dwars zat, ze was altijd zo onrustig... Sinds ze de goede voeding krijgt, echt na 1 dag merkten we 100% het verschil al, is het een droombaby. Pas sinds ze 6 maanden is, kunnen we pas echt genieten. OK, ik heb nog wel zorgen omdat we nu beetje bij beetje ontdekken dat ze ook allergisch is voor o.a. peulvruchten en soya, maar ik weet waar ik op moet letten en ze is nu wel zo een vrolijke, gemakkelijke, lieve, blije baby, zo anders als eerst.... Ik voel je bezorgdheid echt helemaal. Vond het ook zo erg om te zien dat iets niet lekker zat en dan is het supererg als je daar geen gehoor voor krijgt.. Snel verder laten onderzoeken! Als je vragen hebt, of dingen wilt weten voordat je naar de arts/CB gaat, tips wilt etc, gewoon een berichtje sturen hoor, ik deel mijn ervaringen graag! Oh ja, kijk ook eens op de site babyallergie.nl.. Veel succes ook voor je lieve menneke XX