hallo allemaal. Zaterdag hebben we een verjaardag en nu wil ik gehaktballetjes van tevoren al klaar maken. Ik zat te denken om ze te frituren of even onder de grill te leggen. Lees overal wel dat dat kan maar zijn ze dan nog smakelijk? Als ik ze moet bakken krijg ik ze ook niet zo mooi egaal bruin. Wie heeft er hier ervaring in het grillen of frituren van gehaktballetjes. Of zijn er nog meer hapjes die je makkelijk van te voren kunt maken?
Gehakt frituren? Jakkes....Dat lijkt me echt heel vies! Zeker als je ze niet gelijk serveert. Ik zou ze gewoon in de pan bakken, even op hoog vuur rondom aanbakken en dan op laag vuur gaar laten worden. Zou niet weten waarom je ze dan niet egaal bruin kan krijgen. En dan tot gebruik afgedekt bewaren in de koelkast en koud serveren, of even opwarmen in de magnetron. En verder zijn er natuurlijk heel veel hapjes die je van tevoren kan maken. Wraprolletjes met roomkaas en gerookte zalm of gerookte kip, spiesjes met kerstomaatje/bolletje mozzarella/blaadje basilicum,, dadels met kruidenkaas of roomkaas, peppadew met roomkaas, quiche, brieblokjes omwikkelen met salami, toastjes of stokbrood met lekkere salades, kaasjes, tapenade, (knoflook)olijven, bladerdeeghapjes met geitenkaas, honing en gehakte walnoten, ham/monchou losgeroerd met mosterd en honing (plakken ham met monchou ertussen, dan oprollen, laten opstijven in de koelkast en ter plekke plakjes van afsnijden en op een kaasvlinder leggen)
Frituren lijkt mij persoonlijk niet echt lekker Maar als je een goede braadpan (met deksel) hebt dan kan er toch weinig mis gaan? Als je je gehaktballetjes goed stevig draait dan braad je ze eerst rondom lekker goed aan, en dan op een heel laag pitje (zo laag mogelijk) met de deksel erop lekker doorgaren. Kijk je even na een minuut of 10/15 (afhankelijk van de grote van de balletjes) of ze al gaar zijn. Ook niet te lang laten garen, dan worden ze droog.. Als ze klaar zijn (even proeven ) dan met het deksel erop af laten koelen (in het vet) en als je ze nodig hebt, op een laag pitje langzaam weer opwarmen in het vet waar ze al in stonden. Altijd lekker!! Ik maak ook nog wel eens van te voren zo'n wrap die je besmeert met kruidencreme, wat blaadjes sla er op en dan plakjes zalm. Stevig oprollen zilverfolie er om heen, en dan in de koelkast. Als je het nodig hebt, folie er af, prikkertjes er in, en in stukjes snijden. Dit kan je ook met kipfilet doen als je dat lekker vind Gevulde eieren, ook altijd lekker! Ik maak ook wel eens kipspiesjes. Gewoon kipfilet lekker marineren, in blokjes snijden, braden tot het gaar is, en dan als het is afgekoeld, lekker 2 blokjes aan een prikker, is hier op verjaardagen altijd zo op!! Hoop dat er iets voor je bij zit, succes!!