Even gal spuwen...

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Ilsev85, May 29, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ilsev85

Ilsev85 Bekend lid

Apr 19, 2013
    609
    17
    18
    Female
    Psychologie
    AadR
    Ik moet even gal spuwen, sorry alvast!

2 maanden geleden ongeveer vond mijn schoonmoeder het nodig om gewone melk aan mijn zoontje te geven. Gevolg: een kindje dat alleen maar kon huilen/ krijsen van de pijn (hij reageert erg op melkproducten en krjgt h.a. fles voeding), maand geleden gaf ze hem een toetje, want dat hoort na het eten en hij vind het lekker. Gevolg: weer een huilend kind.
    Gister gingen wij een dagje weg, lijstje neergelegd met wat hij moet krijgen die dag, ook bijgezegd zich hier echt aan te houden.
    Komen we thuis, blijkt dat ze soya melk en yoghurt heeft gekocht (gewone volwassenen versie) en dit heeft gegeven. En niet een klein beetje van die melk, nee ruim 200 ml!
    Gevolg: een kindje dat weer de hele nacht gehuild heeft, overstrekt en echt pijn lijkt te hebben.
    Ik ben nu zooo klaar met mijn schoonmoeder en hoef haar voorlopig niet meer te zien!
    Iemamd tips hoe ik de pijn wat weg kan nemen? Zoonlief huilt, overstrekt, laat veel windjes en boert. Hij lijkt er echt nog last van te hebben! Kan hem niet wegleggen of het is huilen :(

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Je kunt proberen om pcm te geven in de hoop dat dat de ergste pijn wegneemt.

3. Ilsev85

Ilsev85 Bekend lid

Apr 19, 2013
    609
    17
    18
    Female
    Psychologie
    AadR
    Dit heb ik inderdaad gedaan, hopen dat het iets helpt ... maar voor nu zie ik nog niks.

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Paracetamol en iets warms tegen z'n buik. Kersenpitkussen, kruik, wat dan ook. En zachtjes masseren.

En ik zou er ook helemaal klaar mee zijn. Oppassen zou niet meer gebeuren, ze kan het duidelijk niet aan, als ze zelf gaat bedenken wat ze allemaal dan wel kan gaan geven :(

5. Marpunt

Marpunt Actief lid

Jun 26, 2013
    252
    1
    0
    NULL
    NULL
    He wat naar!
    Geen tips anders dan PCM, of badje?
    Heeft ze een verklaring gegeven?? Vind het zo raar, weet ze hoe hij er op reageert?! Inderdaad niet meer laten oppassen!! (Als dat kan)

6. Stephanie90

Stephanie90 Actief lid

Jan 14, 2013
    197
    8
    18
    Zuid Holland
    Pffff... Daar ben je ook lekker mee dan. Ik heb er ook zo een die graag mijn dochtertje vol wilt proppen met eten. En als ik dan zeg nee nu niks meer eten want ze krijgt zo borstvoeding, geeft ze toch nog iets terwijl ik me net omdraai.
    Vervelend :(
    Verder zelfde tips als hierboven, misschien nog met je arm onder zn buikje en wiegen

7. Minerva

Minerva Niet meer actief

Ach meid, wat vervelend!! De beste tips zijn al gegeven en voor de rest is het, denk ik, gewoon uitzitten :(

Wat een schoonmoeder is dat die een kindje bewust (na de 1e keer) iets geeft waarvan ze weet dat hij er niet tegen kan? Bah! Ik geef je groot gelijk wanneer je haar de komende tijd even op een afstand gaat houden....

8. Ilsev85

Ilsev85 Bekend lid

Apr 19, 2013
    609
    17
    18
    Female
    Psychologie
    AadR
    Helaas is zij onze enige oppas op de zondag, omdat mijn vriend die dag altijd werkt en ik om de week, maar heb net tegen hem gezegd dat dat dus klaar is en het niet meer gaat gebeuren! Daar verzinnen we wel wat op, maar de gezondheid van de kleine gaat boven alles.

Wat zij als reden gaf, voordat vriendlief en ik weggingen hadden we het erover dat zl weinig aan lijkt te komen. Hij heeft groeispurt gemaakt, in de lengte, maar de breedte neemt niet toe en ook gewicht blijft wat hangen. Ik had gezegd dat ik het maandag even zou navragen op het cb, omdat ik daar een afspraak heb dan.
    Ik heb zelf vroeger soya (o.i.d) gehad vanwege bewezen kma. Dus had zij als antwoord toen we vroeger waarom; dat heb jij ook gehad!
    Eh, jah, op doktersadvies en geen soya voor volwassenen!

Ik snap ook gewoon niet hoe ze er bijkomt, hij drinkt naast zijn flesvoeding nog niet anders dan water en slappe babythee en dat vind ik prima. Hij geeft zelf aan wat hij nodig heeft denk ik dan. Nu kreeg hij iets wat enorm zoet was, want was frambozensmaak ofzo en dan ook nog eens zoveel in 1 keer... normaal red hij 200 op een dag amper.

@Stephanie90: moedeloos wordt je dan he, van die schoonmoeders! Volgens mij zien zij zich echt als de persoon die de kleine moet verwennen ofzo, omdat dat nou eenmaal bij opa' en oma's hoort..

9. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0
    Hier zou ik heel snel klaar mee zijn! Oppassen zit er niet meer in en ik zou even een nodig woordje spreken.

Kort en bondig uitleggen dat je meerdere malen hebt aangegeven wat hij wel en niet mag eten en dat ze dat advies aan haar laars lapt. Gevolg: dan past er volgende keer wel iemand anders op want je gevoel hierbij is niet goed. Vind je dit lastig om zo te bespreken? Dan zou ik het ml laten doen.

Een keer een snoepje extra later is echt geen probleem, maar een kind voedsel geven waarvan je weet dat hij er niet tegen kan vind ik echt niet kunnen!!!

10. Me26

Me26 Fanatiek lid

Sep 29, 2012
    4,746
    719
    113
    Sterkte meis, uk zou ook behoorlijk over de rooie zijn.
    Serieus, hoe bedenkt ze het om die dingen te geven zeker en jullie niet te respecteren.

11. fafa

fafa Niet meer actief

Even advocaat van de duivel:

Je schoonmoeder heeft wel haar best gedaan om je zoontje iets te geven waarvan ze dacht dat het mocht. Ze weet dat hij kma heeft en heeft, met jouw geschiedenis in haar achterhoofd, gekozen voor een -in haar idee- goed alternatief. Volgens mij was dat juist heel lief bedoeld. Is niet goed uitgepakt, en dat is super rot voor je kindje (en jullie), maar oma heeft natuurlijk nooit kwade opzet gehad.

Ik denk dat ik mn kind daar ook niet meer zou achterlaten. Niet uit boosheid, maar omdat oma het blijkbaar iets te moeilijk vindt om haar kleinkind niet te mogen verwennen... want zo voelt het waarschijnlijk voor haar, om zich aan een lijstje te moeten houden.

Niet te boos zijn op oma: ze heeft het niet goed aangepakt, maar dat komt wel uit liefde.

12. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

Apr 16, 2013
    4,184
    1
    0
    Als het echt de derde keer is, zou ik er toch ook klaar mee zijn.

Ik zou er wel nog langs gaan, maar oppassen is toch echt wel verleden tijd tot je zoon zelf kan vertellen dat hij op melk en afgeleiden allergisch reageert en hij dat dus niet moet hebben. Dat zal dus sowieso niet de eerste 2 jaar zijn.

Overigens ... of het nu schoonmoeder of moeder is, bij mijn eigen moeder zou ik even kwaad geweest zijn.

Ik zou dus zo snel mogelijk andere opvang proberen te regelen voor je zoontje.

13. Cream86

Cream86 Bekend lid

Feb 12, 2014
    864
    0
    0
    Grunn
    Ik denk wel dat fafa een goed punt heeft :) Ze heeft het geprobeerd en om heel eerlijk te zijn wist ik tot het lezen van dit topic niet eens dat er soja speciaal voor baby's/kinderen is, dus het zou mij niks verbazen als anderen dat ook niet weten :)

Toch zou het mij ook geen fijn gevoel meer geven om je schoonmoeder te laten oppassen. Ze bedoelt het allemaal vast goed, maar houdt zich niet aan de instructies, met nare gevolgen voor je kindje. Een keer een snoepje extra of een toetje waar je kleine wel tegen kan (maar wat thuis niet op tafel zou komen oid) zou ik nog prima door de vingers kunnen zien, maar dit helaas niet.

14. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Je kan uit liefde meezoeken naar oplossingen, maar op die leeftijd zijn het echt wel de ouders die overgaan tot actie. Hier ook veel allergie-issues, en heel de familie droeg (al dan niet zinnige) oplossingen aan (die koekjes hebben geen melk, wat met soja..). Maar als iemand ooit zelf beslist had om iets nieuws te introduceren, zou ik op zijn zachtst gezegd not amused geweest zijn.

Echt, ik ben supermakkelijk in die dingen, ik geef oppassers geen volledige schema's mee en zo, maar er zijn grenzen...

15. Ilsev85

Ilsev85 Bekend lid

Apr 19, 2013
    609
    17
    18
    Female
    Psychologie
    AadR
    @Fafa: Ik weet dat mijn schoonmoeder het goed bedoeld, maar het is inmiddels de 3e keer. We hebben expres een lijstje neergelegd met de instructie daar niet van af te wijken. De 1e keer was ik minder boos dan nu.

Nu is het gewoon klaar. Oppassen is verleden tijd. Ik zal haar inderdaad niet verbieden om haar kleinzoon te zien, want dat wil ik niet. Maar ik zal hem niet meer bij haar achterlaten.

Ik weet ook dat oma's graag verwennen e.d. en dat vind ik ook helemaal niet erg! Maar geef dan, in overleg, iets anders en niet uit je zelf denk ik dan.

16. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik zou het oppassen ook even op pauze zetten. Niet zeggen dat ze nooit meer mag oppassen maar voor een tijdje niet meer.
    Als je kleintje 13/14 maanden is en meer met de pot mee eet zou ik het nog eens proberen.

Ik weet niet veel van kma maar ga je daarvoor soms naar een dokter? Als dat is kan je haar eens meenemen zodat ze er zelf ook meer over leert of print haar uitleg uit van internet of als je er thuis een boek over hebt het haar laten lezen.

Oma's en opa's moeten de kindjes verwennen, daar zijn ze voor maar het moet wel op een verantwoordelijke manier gebeuren zeker met kma. Ze moeten weten wat wel en niet kan.

17. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Allergien is soms ook een lastig te begrijpen concept. Ik merkte dat bij mijn schoonouders soms ook.

In principe is soya geen slechte gedachten, er zijn ook genoeg ouders die hun kindje met kea wel soya geven. Alleen geeft soya 60% kans op een reactie bij kindjes met kea.
    Ook zal het niet direct een probleem zijn om 'volwassen' soya aan een kindje te geven, mits het kindje soya verdraagt.

Leg het wel goed uit wat er gebeurd en wat nu de gevolgen zijn. (Kind pijn, jij niet blij etc)
    Het is een logische keuze om nu klaar te zijn met oppassen.

18. raspberry

raspberry Niet meer actief

En dat kan dus ook prima, verwennen bij KMA. Zowel mijn moeder als mijn schoonmoeder checken altijd alles, lezen alles na. Juist omdat ze graag wat verwennerij doen, maar dan wel op een manier waarop hun kleindochters er geen last van hebben, checken ze dat allemaal, laten mij de ingredienten nalezen, enz enz.
    Ik zou vooral naar je schoonmoeder toe dus ook benadrukken dat je zoon er gewoon last van heeft, van haar verwennerij en dat het zoveel leuker is als ze hem dingen geeft waar hij achteraf niet ziek van wordt...
    en dan hopen dat dat kwartje een keer gaat vallen :(

19. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

May 18, 2012
    3,897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Dit vind ik mooi gezegd!

20. Ilsev85

Ilsev85 Bekend lid

Apr 19, 2013
    609
    17
    18
    Female
    Psychologie
    AadR
    Zou het kunnen dat zl er nog steeds last van heeft of is er meer aan de hand? Sinds woensdag heeft hij amper meer geslapen, behalve in de auto (maar rondjes gaan rijden, omdat hij niet stil te krijgen is) en in de nacht ongeveer 3 a max 4 uurtjes bij mij.
    Hij huilt en krijst alles bij elkaar, zodra hij op bed gelegd wordt. Hij heeft al pcm gehad, maar dat lijkt niet te helpen..

Share This Page