Minder werken

Discussie in 'De lounge' gestart door Lovely83, 15 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik werk momenteel bijna een jaar bij mijn huidige werkgever. Begon met 16uur maar werk nu al langere tijd 24uur.
    Ik merk dat dit voor mij maar ook de kinderen te veel is.
    Onze zoon heeft ADD en veel behoefte aan structuur. Ik merk dat hij nu ook aardig uit balans is sinds ik werk.
    Mijn man werkt ongeveer 54 uur per week, hierdoor komt alles thuis op mijn schouders neer. Ok we hebben een schoonmaakster en ik laat de boodschappen bezorgen. Maar koken, sporten kids, speelafspraken en schoonmaken op dagen dat huishoudster er niet is doe ik.

Nu heeft mijn man ook nog eens de mogelijkheid om een huisartsenpraktijk over te nemen. Ik denk dat hij het dus nog drukker gaat krijgen.

Nu wil ik minder gaan werken, zodat ik meer thuis ben om thuis toch wat meer rust te creeeren. Vooral voor de oudste maar ook voor de andere kinderen. Ik merk namelijk dat we best een gehaast leven leiden. Hierdoor krijg ik het gevoel geleefd te worden en dat wil ik niet.
    Financieel hoef ik niet te werken, ik werk voor mijn eigen plezier.

Je zou zeggen geen probleem dan ga je minder werken. Maar ik kan de beslissing niet maken, het voelt voor mij als falen.
    Ik voel mij lullig dat ik daardoor minder inkomen zou hebben. Niet dat ik rekeningen betaal:oops: dat doet mijn man. Geld wat ik verdien is voor mijzelf.

Waarom doe ik dan toch zo moeilijk?
    Als ik dit bericht zelf zo lees denk ik, bel spreek je werkgever aan en vraag om minder uren. Maar toch kan ik de stap niet nemen!

2. tuc

tuc Niet meer actief

Doen!! Ik snap je overwegingen nl helemaal. En ik denk ook dat je gelijk hebt.
    Hier zou mijn dochter het helemaal niet trekken als ik buitenshuis werkte denk ik.

Ik denk dat je man het er ook helemaal mee eens is.

Dus: spreek je werkgever aan en vraag om minder uren;)

3. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.238
    6.112
    113
    En ouderschapsverlof? Of een andere tijdelijke mindering van uren? Dan hoef je het niet ‘definitief’ te beslissen en kun je toch uitproberen of het je daadwerkelijk brengt wat je hoopt en zo de keuze wat makkelijker te maken.

Nescio, Novastar, Marchella en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Je hebt helemaal gelijk, bel je werkgever en vraag om minder uren! :)

En het is ook zo dat jij het het leukst vindt om het gezin draaiende te houden en niet je man? Want ook qua energie en wat je wilt moet het bij je passen om meer thuis te zijn.

Ik zou het geen falen vinden, jij stelt je man in staat carrière te maken, maar op jou komt wel alles neer plus je werkt. Dat vind ik zwaarder dan alleen maar werken. Dus wat dat betreft petje af. Regel met je man dat je er af en toe ook even ‘uit’ kan (korte vakantie oid), zonder dat jullie zoon hiervan de dupe is (dus dat hij thuis is).

Tannie en DastyQueen vinden dit leuk.
  5. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.362
    113
    Vrouw
    Vind je echt dat je te veel werkt of mis je de tijd voor jezelf? Naast je werk ben jij waarschijnlijk constant in de weer...

Is er geen optie dat je man tijdelijk een halve of hele dag minder werkt, zodat jij wat ruimte hiervoor krijgt? Dat is financieel misschien niet heel aantrekkelijk (ik ken het uurtarief van een waarnemer, ben er zelf ook één, maar werk bewust nu maar gemiddeld 26 uur per week, mijn vriend fulltime in een andere branche. Ik ben nog steeds hoofdkostwinner haha), maar dan kan hij ook ervaren hoe het is om thuis te zijn met de kinderen en heb jij wat tijd voor jezelf. of een halve dag extra opvang zodat jij een paar uur geen kinderen om je heen hebt (en ik raad je dan aan die tijd echt voor jezelf te gebruiken, dus niet stiekem de was gaan wegwerken)?

enne.. 54 uur als waarnemer is echt pittig, dat is 5 volle dagen in een praktijk plus elke week een dienst? dat houdt toch niemand vol...?

6. Manque

Manque Niet meer actief

Dit inderdaad!

En wil je man geen tijd besteden aan de opvoeding van de kinderen?

7. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Haha vertel hem dat maar! Hij draait 4 dagen praktijk momenteel en doet elke week wel 2 diensten. Hoe hij het doet? Geen idee, hij vind hef geweldig dus ik denk dat hij het daarom volhoudt. Hij is gewoon echt een work aholic, dat heb ik inmiddels geaccepteerd.

Ik denk dat ik vooral op mijn vrije dagen de hele tijd in de weer ben. Daarnaast fiets ik voor mijn werk ook van de ene cliënt naar de andere. Dus rust heb ik niet echt. Maar ik heb het idee de kinderen nu ook niet, omdat op de 2 dagen doordeweeks dat ik thuis ben er altijd wel afspraken gepland staan.
    Weekenden kan ik wel tijd voor mijzelf nemen, doe ik gelukkig ook geregeld. Maar weekend ben ik ook op van het rennen en vliegen van de dagen ervoor.

8. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Dat doet hij wel hoor, de diensten die hij naast het werk draait zijn vaak avond of nacht diensten . Als dit in het weekend is dan is hij overdag gewoon met ons thuis. Wat dat betreft heeft hij wel veel tijd met ze. Maar toch komt verder alles doordeweeks op mij neer. Doe daarbij nog eens een zoon met speciale behoeftes.

9. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Fulltime thuis is niks voor mij, ik wil wel een paar uur blijven werken. Heb toch die uitdaging nodig.

10. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Herkenbaar!!
    Ik sjees ook altijd van het een naar het ander. Naar werk, naar school, kinderen te spelen of kinderen ophalen bij vriendjes of sport. En nog ergens tussendoor zien te koken en het huishouden doen.
    Ik heb ouderschapsverlof opgenomen, wat voor aankomende zomer afloopt.
    Ik ben van 24 uur werken naar 21 uur gegaan.
    Ik werk nu 1 dag tot half 5 (die dag past mijn moeder op) en 2 dagen tot 15 uur.
    Op de dagen dat ik tot 15 uur werk, kan ik zelf de kinderen van school halen.
    Dan kunnen ze eventueel spelen en kan ik koken. Ook kan ik ze dan brengen en halen van sport.
    Je weet dat ik er door de week ook helemaal alleen voor sta, en op deze manier is het te doen.
    Als de ouderschapsverlof afloopt dan wil ik voor vast de 21 uur blijven werken en lever ik dus uren hiervoor in.

Dus wellicht is het opnemen van ouderschapsverlof eerst een manier om te kijken of de minder uren bevallen?

11. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Lekker doen als het kan! Win win situatie toch?! Zeker als het merendeel thuis op jouw schouders komt.

Even off topic: jouw man was toch chirurg in opleiding of vergis ik me?

12. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Wij hebben er, 5 jaar geleden, ook voor gekozen dat ik minder zou gaan werken. Onze zoon leed erg onder de stress van school, opvang etc. Zelf werd ik er ook ongelukkig van.
    Ik was na de komst van onze oudste zoon van 32 naar 20 uur gegaan. Dat vond ik lastig, want ik had het idee niets echt goed te doen. Half moeder en half werknemer.
    Na het overlijden van onze dochter, wat meer impact op onze zoon had dan we hadden verwacht en wat resulteerde in bovenstaande.
    Mijn man is 4x9 uur gaan werken en op zijn vrije dag werk ik. Het heeft hier veel rust gebracht en nu geniet ik weer van mijn werk en van het thuis zijn.
    Onze oudste heeft een heftige vorm van adhd en ook veel structuur nodig. Dit is voor hem echt een oplossing.

13. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ja en toen gelukkig over gegaan op huisarts!
    Anders was hij nog minder thuis.

14. Betsy

Betsy Niet meer actief

Ouderschapsverlof opnemen. Bevalt het niet of wijzigt de hectische tijd thuis dan kun je weer terug naar je oude uren.
    En falen? Waarom? Het is toch je eigen keuze om meer thuis te zijn. Dat is nooit falen...

15. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Man is het er inderdaad mee eens, en zegt dat ik gewoon weer 16uur moet gaan werken.
    Maar toch is het een grote stap voor mij.

tuc vindt dit leuk.
  16. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ja dat falen meer omdat het mij blijkbaar toch niet lukt om naast het werk alles thuis goed geregeld te hebben. En dat vind ik altijd erg moeilijk te accepteren.

17. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Beter!
    Is hij al klaar met de opleiding?

18. Betsy

Betsy Niet meer actief

Jawel het lukt je wel, je wil alleen meer tijd zodat je je niet altijd hoeft te haasten. Kwestie van perspectief ;)

Marchella vindt dit leuk.
  19. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik ga inderdaad ook eens informeren naar ouderschapsverlof.

Ik werk momenteel 3 hele dagen en zou liefst 1 hele dag en 2 halve dagen willen gaan werken.
    De dag dat ik dan hele dag werk is mijn moeder bij ons thuis en andere 2 dagen kan ik middelste gewoon van school halen.

Groot gelijk dat jij ook minder bent gaan werken!

20. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik maak mij vooral ook druk om de cliënten waar ik dan niet meer heen kan. Ze vertrouwen mij en dan moet ik ze gaan overdragen aan een ander.
    Dat is ook echt typerend van hoe ik in elkaar zit, ik denk vooral aan hoe het voor andere is terwijl ik ook moet kijken wat minder werken voor mij brengt.

Deel Deze Pagina