Helemaal mee eens. En zo zie je maar dat leeftijd ook niks zegt over hoe goed iemand ergens in is, genoeg volwassenen die bar slecht zijn in je inleven in een kind.
Mhhhh inderdaad, dat zou nog best eens kunnen! Ik heb net even gegoogled en het zou ook een bolleveld kunnen zijn. Eigen interpretatie dus, nog leuker eigenlijk
Mijn dochter had een keer een schilderij gemaakt met allemaal gekleurde vlekken en 2 daarvan waren zwart, ze leken op silhouetten van een man met hoed en een hond. Puur toeval. Mijn man zei dat;’Oooh ik zie hier een man! En daar een hond! En zijn die gekleurde vlekken allemaal mensen?’ Mijn dochter rolde met haar ogen;’Pap, dit is abstract! Dat zie je toch?!’
Toch super mooi gemaakt! Sommige jongens en meisjes van 9 kennen ook de basis goed van voetbal, anderen sjotten er constant naast maar hun kunnen misschien goed ballen gooien en vangen. Ze gebruiken hetzelfde voorwerp, de bal. Maar hebben allemaal verschillende sterke kanten. Dochter van ts kan niet goed tekenen maar is wel goed in kunstwerken maken en schilderen. Zij schilderd ipv voorwerpen haar gevoel en ziet daar de auto van opa in. Opa maakt haar blij en opa is misschien blij met zijn auto. Daarom kan zij er de auto van opa in zien. Net zoals iedereen andere vormen ziet in wolken. Dit zijn echt de kanten van de westerse maatschappij waar ik een hekel aan heb! Ipv kinderen kind te laten zijn moeten ze allemaal maar presteren en uitblinken. Zo blij dat ts het anders bekijkt. Ze mag trots zijn op haar dochter met deze mooie prestatie. Zij blinkt uit in kunst.
Voor de gein moet je hierna even het topic "Wat zou jij tegen je 16-jarige ik zeggen?" lezen. Daar staat het vol met reacties van mensen die vroeger iets tekort zijn gekomen. Het meest gelezen is toch wel iets van: "trek je minder aan van wat anderen vinden en volg je hart, je bent goed zoals je bent en je hoeft niet perfect te zijn". Zouden de kinderen van deze mensen ondertussen weer hetzelfde zeer oplopen? Pijnlijk.
Vanmorgen heeft ze haar kunstwerk ingepakt. Papa heeft haar de hemel in geprezen over hoe netjes ze het had ingepakt.
ik had volgens mij tegen mijn man gezegd (waar ze bij was) dat onze dochter blijkbaar een groot talent was aangezien in veel musea kunstwerken hangen met onherkenbare thema's.....Dat ik het een prachtig schilderij vind en zij ook. En ongetwijfeld opa ook, want opa herkent zulk talent heus wel!! En of hij zelf een poging wil wagen een mooi schilderij te maken? Om hem vervolgens de keuken in te sleuren en hem flink op zijn donder zou geven (waar ze dus niet bij zou zijn). Je gaat toch niet een schilderij waar een kind 3 dagen mee bezig is lopen afzeiken?
Ik niet. Ik zal zeggen dat ik kan zien dat ze goed hun best hebben gedaan of dat ze zoveel kleuren hebben gebruikt of wat er dan ook van toepassing is. Maar altijd zeggen dat iets mooi is, is iets wat volgens mij toch al wel een tijdje wordt afgeraden. Ik zou dus niet zo reageren als man van TS en dat zou ik hem ook nog wel even verteld hebben....
Afgeraden door wie ? Ik voed mijn kinderen op op de manier dat ik denk dat goed hun, niet wat een ander denkt dat goed is voor mijn kinderen ! Prima dat jij dat zo doet, ik denk er anders over
Dat mag. Maar oprechte vraag... zeg je dan in een museum ook bij elk kunstwerk dat je het mooi vindt? Van elke auto die rond rijdt dat je het zo'n mooi ontwerp vindt? Ik denk het niet, want sommige dingen vind je nou eenmaal niet mooi. Zoals gezegd, als je de 21e keer zegt dat je het leuk vindt dan denkt je kind waarschijnlijk "waarom is dit leuk en niet mooi"... of je kind denkt op een gegeven moment "beter de mening vragen aan iemand die deze wel eerlijk geeft". Nogmaals, je kind en zijn inspanningen afkraken lijkt me niet de bedoeling maar zeggen dat iets mooi is terwijl je dat echt niet vindt alleen maar om je kind te pleasen lijkt mij geen goed idee.
Ik word hier altijd zo moe van hè. Het lijkt er zo op dat ouders die van alles verwachten van hun kinderen en dit ook nog gaan vermelden, het zelf vroeger graag hadden gewild maar dit niet gelukt is. Ook de zin: ik had het vroeger zelf niet dus wil ik dat mijn kinderen het wel hebben, daar kun je in doorslaan. Dat presteren dat sommige kinderen willen doen... Dat zal ook wel een beetje in het kind zitten in de basis, maar wordt vaak gevoed door competitieve ouders. Deze kinderen worden er ook niet leuker op en klasgenootjes die dit niet hebben kijken die kinderen vaak raar aan en dan ga je weer ouders krijgen die roepen: mijn kind wordt niet begrepen en gepest. Ik overdrijf nu hoor, maar laat een kind kind zijn. Tuurlijk hoef je niet alles fantastisch te vinden (dat kan ook een gekke impact hebben op kinderen) maar perfectionisme komt ergens vandaan en wordt vaak gevoed door je omgeving. Perfectionisme hoeft echt geen voordeel te zijn, net zoals luiheid dat niet is. En je hebt een verschil tussen alles ‘gewoon’ moeten kunnen zeggen (het beestje bij de naam noemen) en gewoonweg een hork zijn. Die mensen heb je ook, die zeggen ‘nou, ik zeg gewoon wat ik denk’. Laten dat vaak nou net die mensen zijn die een lesje geweldloos communiceren zouden kunnen gebruiken
Een vooraanzicht van een auto (als dat het is) tekenen is ook super moeilijk En als je dan het nog met verf gaat doen is het nog veel moeilijker. En met verf is het dan ook nog heel vaak zo dat het in het begin wel goed gaat, maar door maar 1 verkeerde beweging het gelijk allemaal anders lijkt. En het lijkt ook nog op doek geschilderd, wat het nog moeilijker maakt. Ik vraag me af van degene die zeggen dat ze van een 9 jarige wel meer verwachten hoe hun eigen schilderij er uit zou zien van een vooraanzicht van een auto (en dan niet naar de aanschouwing, want vlgs mij heeft deze meid het ook uit haar hoofd gedaan), geschilderd met verf op een doek en of dat dan wel herkenbaar is.
Ik heb het niet gezegd, maar wel gedacht dat een gemiddelde 9jarige beter zou moeten kunnen. Schiet me maar af. (ik zou het overigens nooooooit tegen kind in kwestie zeggen!) Geef me een doek, verf en penselen en ik schilder een prima auto voor je, dat weet ik zeker. Niet alle commentaar verbergt eigen onkunde hoor.
Ze heeft het schilderij als het ware opgebouwd, ze heeft eerst de achtergrond gekleurd, dat laten drogen en er toen een auto (met potlood) opgetekend. (dit leek echt op een auto), daarna heeft ze de hoofdkleur (blauw) van de auto ingekleurd (ook toen leek het nog steeds op een auto) en toen dat droog was wilde ze dus met zwart de details tekenen (en daar werd het geheel dus anders ) Opa vond haar kunstwerk fantastisch, heeft niet gevraagd wat het was alleen maar herhaaldelijk gezegd dat hij zo blij was met haar kunstwerk.
Ja ook heel vaak gehad, en ik heb nog wel een kunstzinnige opleiding gedaan haha. Heel fijn dat opa er blij mee is.