Pompoenen

Discussie in 'De lounge' gestart door Lovely83, 27 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Het lijkt me leuk om in de tuin met m'n zoon pompoenen te gaan kweken maar wanneer is het daar eigenlijk de juiste tijd van het jaar voor om ermee te beginnen?
    En hoeveel ruimte moet je ervoor nemen? Want zie soms hele grote!
    Volgens mij moet ik dan weer een nieuw perkje ervoor aanmaken.

Hoor graag tips!

Groetjes Lisette

2. zustertje

zustertje Niet meer actief

Mijn schoonvader kweekt ze maar die begint daar al in juni mee! Ik denk niet dat het nu nog gaat lukken.
    Je hebt er niet veel ruimte voor nodig want als je de planten te groot vind worden knip je ze gewoon af.
    Handig hoef je er niet voor te zijn groeit/bloeit vanzelf en je kunt ze eraf halen wanneer je vind dat ze groot genoeg zijn.

3. Female

Female Niet meer actief

Pompoenen zijn er nu.

En iets heel anders; ik heb er van de week voor het eerst soep van gemaakt;

Pompoen schillen en in grove stukken snijden
    Opzetten met een heel klein beetje water
    Paar uien schillen en halveren, erbij doen.
    Hele knoflooktenen erbij.
    Peper/ zout. Bouillonblokje
    Kruiden (ik had rozemarijn en thijm)
    Een paar ontvelde tomaten of een blik tomatenblokjes oid erbij

Koken, pureren, evt. verdunnen, proeven en voila.

(Ik heb er geroosterde knoflookbroodjes bij gemaakt; afbakstokbrood afbakken. Dan in plakjes snijden. Olijfolie erover, insmeren met een knoflookteen (gehalveerd, zodat het veel geur en smaak afgeeft), peper en zeezout en even roosteren onder de hete gril)

:)

4. Trees

Trees Niet meer actief

Ik heb voor dit jaar ook voor het eerst pompoenen gekweekt. In april/mei heb ik de zaadjes in een kweekbakje opgekweekt tot zaailingen. Begin juni heb ik volgens mij de zaailingen in de tuin gepoot en een maand geleden zaten de eerste pompoenen eraan.

Het neemt hier heel veel ruimte in beslag, want het zijn behoorlijke woekeraars. Een pompoenstekje nam hier minsten wel zo 4 á 5 m2 in beslag en dan knipte ik er ook nog veel van af. Als je zaadjes gaat kopen, opletten dat je het kleine oranje soort neemt als je ze ook wil gaan eten t.z.t. Qua verzorging kost het nauwelijks tijd (het groeit vanzelf :)).

En soep is jammie. Ook kun je er heerlijke ovenschotels meemaken :p

5. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    haha je bent wel te laat ermee.
    Volgend jaar op tijd ermee beginnen!
    Leuk hoor, ik ben het ook van plan. Heb dit jaar tomatenplantjes gehad, leuk hoor en lekker uit eigen tuin!

6. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    ik wist dat ik er te laat mee was, maar wil weten wat de beste periode dan is.
    Want de meeste bloembollen en dergelijke moet je nu namelijk al planten dus dacht dat dit hetzelfde met pompoenen is.

Wij hadden dit jaar aardbeien en frambozen, m'n zoon van 7 vind het geweldig om het proces te volgen.

Deel Deze Pagina