Ik ben nu nog maar net zwanger van de 2de. Sommige mensen vinden dat erg snel (eerste is net 1 jaar geworden). En reageren negatief/ afstandelijk toen ik het vertelde. Ik heb het alleen nog maar aan directe familie verteld. Dan hoop je juist des te meer dat ze enthousiast reageren en je feliciteren. Maar dat is in enkel geval niet zo. Hebben jullie daar ervaringen mee? Hoe reageer je?
Hier dan niet van de 2de maar van de eerste... en ook geen felicitaties van de 'oudere' in de fam. Scheit aan als jij er maar blij mee bent.. uiteindelijk ga jij ervoor zorgen en niet je fam. Dus laat ze lekker accepteren moeten ze toch een keer toch? Als t voor jou gewenst is niets aan de hand toch.. je niet druk maken t is het uiteindelijk niet waard. Gefeliciteerd meid! Geniet er gewoon van.
Hier grotendeels alleen maar positieve reacties gelukkig, in elk geval van de familie. Als er al iemand zei, dat is snel, dan gaf ik aan dat wij graag ze kort op elkaar wilden en dat we er enorm blij mee zijn, meestal komen dan de enthousiaste reacties ook wel. Mijn dochter zal 1 jaar en 10 maanden zijn als nr. 2 komt.
Geen ervaring mee....was na 6 maanden zwanger van de 2de en nu na iets meer dan een jaar weer van de derde. Iedereen vindt het super! We hbben wel vrienden die niet aardig reageerden (denk beetje jaloezie). Ik negeer dat gewoon en vermijd het odnerwerp verder.
Ik vind het heel raar dat mensen daar negatief op reageren... Tenzij al bekend is dat er grote risico's voor complicaties bij jou zijn, is er toch helemaal niets op tegen om snel na elkaar kinderen te krijgen? Vroeger deed iedereen dat toch? Ik vind het heel gek dat mensen raar/negatief doen als iemand zijn leven niet precies volgens het sociaal gewenste plaatje inricht...
Ik vind het ook maar 'raar' dat mensen negatief reageren. Maar volgens mij is dat gewoon het beeld wat er tegenwoordig is dat alles via een 'schema' moet lopen. Ik merk in mijn omgeving (niet directe, maar bv. collega's of mensen die wat verder van ons afstaan) dat het raar is om 'jong' zwanger te zijn. Goed, er zijn altijd mensen die wat aan te merken hebben op je keuzes. Lekker doen waar je jezelf goed bij voelt en dat je twee kindjes snel achter elkaar wilt krijgen, moet je dat gewoon doen! (tis ook altijd maar de vraag of het lukt) Mijn boodschap Trek je er niets van aan en geniet!
nou idd lonneke.... blijkbaar is er een of andere richtlijn waar je naar behoort te leven mensen moeten daarnaast ook altijd wel wat te zeggen hebben onze meis zal 16/17 mnd zijn als ons manneke komt wij zijn er blij mee en kijken er naar uit en daar gaat t om de negatieve reacties hebben we genegeerd maar ze hoeven ook niets terug te verwachten
Wat een onzin inderdaad. Waar bemoeien mensen zich mee zeg! :x Ik heb 2 stellen in mijn omgeving waarbij de 1e en 2e respectievelijk 12 en 13 maanden schelen. Dat moeten ze toch echt lekker zelf weten Gewoon negeren en lekker genieten van je zwangerschap!
Mijn zussen schelen 10 maanden Maar goed... Gefeliciteerd in ieder geval en probeer je er niets van aan te trekken.
ten eerste: GEFELICITEEEEEEEEERD!!! En idd niets aantrekken van die mensen die zo vreemd reageren. Waarschijnlijk bedoelen ze het niet zo, maar het kan wel de eerste reactie zijn als men het niet had verwacht. Ik ben nu zwanger van de derde, die zal komen als de jongste 12-13 maanden is (was dus na 3,5 mnd alweer aangeteld, dus als je het over snel hebt... ) wij kregen ook allemaal reacties als: ooh nu alweer? Ooh jij gaat het druk krijgen! Was het een ongelukje? Maar nu zijn die mensen allemaal "bijgetrokken". Als ze maar eenmaal aan het idee gewend zijn. Desalniettemin is het natuurlijk het leukste als mensen gewoon heel enthousiast reageren!
Maak je niet druk om anderen! Als jullie er maar blij om zijn toch! En als ze iets negatiefs zeggen, dan zou ik op een sarcastische manier zeggen: wij hebben het zo gepland en zijn er heeeeel blij mee hoor!
Hier niet veel echt negatieve reacties, maar wel heel veel lauwe reacties.... Echt zo van.... och, alweer? Het nieuwtje is eraf ofzo, we zijn blijkbaar toch al saai omdat er 1 is, dus die tweede zal niet zoveel verschil maken, denk ik . Ik kreeg bij Lucas wel een stuk of 20-25 felicitatiekaartjes toen ik zwanger raakte en nu iets van 6 ofzo.... Ach, ik denk dan maar zo, tis ons leven hoor! Laat mensen lekker kletsen! En in ons geval betekent het ook: minder geboortekaartjes sturen = minder prijzig & minder kraamvisite! Jeeeeeej! (vond kr. visite echt niet leuk )... Geniet lekker van je wondertjes!!
wij zijn ook snel weer zwanger van de tweede, nu 25 w 3d en onze meid is net 1 jaar geweest. De reacties waren op zich niet super enthousiast of zo, gewoon eigenlijk, net zo als er nu heel weinig geinformeerd wordt hoe het gaat of hoe de echo's ect zijn geweest (binnen de familie) ze vinden het wel super leuk, er is niets negatiefs geweest, we hebben bewust gekozen voor 2 kindjes dicht op elkaar. Alles is nu niet meer de eerste keer, dit maakt het verschil denk ik een beetje in interesse tonen, beetje gewoon geworden om het zo maar te zeggen terwijl het natuurlijk net zo speciaal is als een eerste!
voor jou is het opnieuw een wonder en heel bijzonder, maar voor anderen is het "gewoon" of ze zouden het zelf anders willen doen. Jammer dat ze zich niet kunnen verplaatsen in jouw vreugde. Ik snap dat je daar een domper van krijgt, maar meid het is jullie kindje, jullie wens en wat anderen daar dan van vinden? Je kunt het toch nooit goed doen. In ieder geval niet voor iedereen. Wij waren jong zwanger van de eerste en kregen uiteenlopende reacties de een nog idioter als de ander. De familieleden vielen over elkaar heen van jaloezie en afgunst. Tja lekker lullig als je steeds ' het is zeker een foutje' moet horen. Dus toen er geen tweede kwam voelde iedereen zich vrij om te roepen 'zie je wel' "was niet gepland he" "nee ik zou ook nog wachten met de tweede hoor, wees maar blij dat het er bij een blijft" En dat terwijl er door allerlei omstandigheden geen tweede kwam dat wij wel graag wilde. Dus nu zijn we eindelijk zwanger van de tweede en heeft niemand meer iets vervelends op te merken en blijven ze akelig stil. Gelukkig zit ik niet meer op hun leuke reacties te hopen. Als wij er maar gelukkig mee zijn en wie ook leuk reageert: fijn. Wie dat niet kan die bekijkt het maar. Wie nu nog niet doorheeft dat iedereen zijn eigen keuzes maakt en dat niet alles in het leven volgens een protocol te plannen is die kan het voor mij bekijken hoor, bye bye.
Laat ze maar lekker kletsen hoor, gewoon niets van aantrekken! Bij mij ging het precies hetzelfde, toen onze dochter bijna 1 werd bleef iedreen maar vragen of het niet tijd werd voor een 2e. Toen ik een paar weken later vertelden dat we weer een kindje verwachten, reageerden diezelfde mensen heel lauw.... Nu al? en Sterkte! Jullie dochter is nog zo klein! en was het wel gepland? Lekker laten kletsen hoor!
Hier ook een paar vage reacties. Maar goed moeten zij weten, het zijn mijn kinderen! Kregen meer reacties als "moet er even aan wennen hoor" enzo maar ach, wij zijn mega blij!
Ben ik ook wel bang hoor, als ik binnenkort zwanger ben van de 4e. Dat het allemaal zo gewoontjes wordt en van Oh, dat is wel veel hoor.... Voor mijn moeder wordt het al het 8e kleinkind maar weet wel dat zij het wéér leuk zal vinden gelukkig.
Als onze 2e wordt geboren is onze dochter 14 maanden. Tot nu toe hebben wel het alleen nog maar aan de ouders en broers/zussen en mijn 2 beste vriendinnen verteld en die reageerden allemaal heel enthousiast. Nu schelen mijn man en zijn zus ook maar 12 maanden, dus van zijn ouders had ik het wel extra raar gevonden als ze "vreemd" hadden gereageerd. Maar ik verwacht wel wat rare opmerkingen van vooral de vrienden van mijn man, of beter gezegd, van 1 van die vriendinnen van 1 van zijn vrienden. Da's een beetje een raar wijf die nogal graag roddelt over anderen. Maar ach, laat haar maar lekker lullen hoor. Ik weet zeker dat ze dat zal doen, maar het niet recht in mijn gezicht zegt. Moet ze zelf weten, wij zijn hartstikke blij dat Ayla al zo snel een brusje krijgt en het zal me echt aan mijn kont oxideren wat een ander ervan vindt.
Ik kan me eigenlijk wel voorstellen dat mensen soms niet goed weten of het gepland was of een "foutje" als het 2e kindje snel erachter aan komt. Ze willen je dan niet voor het hoofd stoten om het te vragen en reageren dan wat lauw. Beetje afwachten op de reacties van de ouders. zijn zij blij dan kunnen ze je felicteren. Maar ook omdat er genoeg mensen zijn die het toch behoorlijk zwaar zouden vinden als de 2e/3e enz kort op de vorige komt. Ik zou er ook niet aan hoeven te denken dat mijn huidige zwangerschap al na een half jaar (of nog korter) zou volgen op mijn zoontje. Heb zoveel klachten nu dat ik me afvraag of ik dat wel zou trekken omdat je nog zoveel zorgt voor het 1e kindje als dat nog zo klein is. snap je beetje wat ik bedoel? Maar dat is heel persoonlijk. Hoe ik er over denk staat los van wat anderen er over denken. En zo zouden anderen dat ook moeten bekijken vind ik. met andere woorden: VAN HARTE GEFELICITEERD!! Hopelijk trekken de andere mensen in je omgeving snel bij als ze inzien dat jullie er wel heel blij mee zijn!
Zo herkenbaar. Dinand is nu 10 maanden. Ik kwam erachter toen hij nog geen 9 maanden was. Mijn ouders vinden het erg leuk, schoonouders krabde even achter hun oren, maar nu het goed op hun is ingewerkt vinden ze het ook erg leuk. Ook wij hebben wel negatieve reacties gehad hoor. Wat we voor een tokkies waren om nu alweer aan een 2e te beginnen. Tja eeeh deze zwangerschap was een cadeautje voor ons allemaal en zeer welkom. Moet ik het dan weg laten halen omdat andere mensen zo belachelijk kunnen reageren. Ik was heel erg bang om het aan mensen te vertellen. Uit angst om nog meer negatieve reacties te krijgen. Maar nadat ik de eerste echo met 6 weken en 5 dagen heb gehad kon het me allemaal geen zak meer schelen wat mensen dachten. Als wij er maar blij mee zijn dacht ik! Nu iedereen het weet hebben we gelukkig een hoop positieve reacties gekregen! Mensen vinden het snel, maar heel erg leuk. Die negatieve reacties gaan bij mij echt het ene oor in en het andere oor weer uit. Als wij er maar blij mee zijn is het toch prima!