Kruiden en zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Daan0201, 28 dec 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Ik weet niet of dit ooit al eens eerder is gevraagd (sorry als dat zo is...), maar hoe zit het met het gebruik van kruiden (uitwendig!) tijdens de zwangerschap?
    Ik heb namelijk hele fijne olie van Clarins geadviseerd gekregen, die ook door Clarins zelf speciaal voor tijdens de zwangerschap wordt aanbevolen. Maar hierin zitten wel o.a. rozemarijn, salie en munt. En die mag je toch niet gebruiken tijdens de zwangerschap, of geldt dat niet voor die olie?
     
  2. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Is er niemand die mij kan helpen met een antwoord, of anders waar ik een antwoord hierop kan vinden...?? :(
     
  3. Sientje

    Sientje Fanatiek lid

    4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    ik was al even op t internet aan t zoeken, maar er zijn zoveel verschillende kruiden...ik zie door de bomen t bos niet!
    Als het geadviseerd wordt tijdens de zwangerschap zal het vast niet schadelijk zijn, maar bij twijfel nam ik de olie zelf mee naar de vk die kan t je vast vertellen!!
     
  4. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Thanks!
    Ik heb ook al even zitten kijken natuurlijk,, maar vind het zo moeilijk. Ik lees van die 3 kruiden dat je ze beter niet kunt gebruiken tijdens de zwangerschap, maar niet of dat nou inwendig of uitwendig is bedoeld. En ik neem aan dat Calrins dat niet zomaar klakkeloos op de beschrijving zet zonder onderzoek toch?
     
  5. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Ik neem altijd aan dat het gaat over inwendig gebruik en bij gebruik dat het in je bloedbaan komt. Dan kan het bij je kindje komen.
    Als creme op je lichaam, als je de ogen en mond ontwijkt kan dat niet en lijkt het mij niet schadelijk? Maar misschien heb ik dat niet goed.

    groetjes
     
  6. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Tja, ik weet het ook niet. De ene site zegt dat uitwendig (zoals badolie) minder invloed heeft en de andere site zegt weer juist andersom. Mijn gevoel zegt ook dat het niet zoveel kwaad kan hoor, anders zetten ze dat er toch niet spreciaal op lijkt mij??
     
  7. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Nee dat lijkt mij ook niet.
    Ik denk dat het geen kwaad kan hoor.
     
  8. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    En het werd me ook nog eens aangeraden bij de da-drogist door een zwangere medewerkster die het zelf ook gebruikte!
     
  9. Paula28

    Paula28 Actief lid

    10 nov 2005
    242
    1
    0
    Mama
    Ohjee ik wist helemaal niet dat je bepaalde kruiden niet hebben mocht als je zwanger was....

    ik zal eens op internet verder kijken hoe dat zit

    Groetjes Paula
     
  10. Honingbij

    Honingbij Lid

    10 nov 2005
    96
    0
    0
    Preventiewerker verslavingszorg
    Enschede
    voor zover ik weet is het beter om geen rozemarijn en salie te eten/drinken (als thee) tijdens je zwangerschap. Deze kruiden kunnen weeënopwekkend zijn, maar alleen in grotere hoeveelheden. Als olie lijkt het mij absoluut onschadelijk. Ik ga ongeveer elke dag in bad met heerlijke oliën......
    Toch, als je het helemaal zeker wil weten, raadpleeg de professionele kruidenvrouw....

    Groetjes
    Honingbij
     
  11. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    En waar kan ik die vinden....? :)
     
  12. Honingbij

    Honingbij Lid

    10 nov 2005
    96
    0
    0
    Preventiewerker verslavingszorg
    Enschede
    Hallo allemaal,

    ik heb de boeken er maar even bijgepakt...
    "Kruidengeneeskunde" van Non Shaw zegt:
    Te vermijden tijdens zwangerschap:
    engelwortel, aloë vera, smeerwortel, kaneel, kruidnagel, venkel, ginseng, citroenmelisse, marjolein, munt, bergamot, peterselie, salie, moederkruid, jeneverbes, wijnruit, alsem en sterke laxerende middelen. Het gebruik van normale hoeveelheden kruiden in gerechten kan geen kwaad.

    De kruidenencyclopedie van Nico Vermeulen zegt: Inwendig kunnen hoge doses van rosemarijn schadelijk zijn, speciaal voor de vrucht van zwangere vrouwen.

    Deze teksten gaan voor zover ik kan begrijpen alleen over inwendig gebruik, dus als je er thee van zet of het door het eten doet. Over oliën staat niet zoveel geschreven. Op engelse websites vind je tegenstrijdige berichten over oliën. De één zegt dat het absoluut geen kwaad kan, de ander zegt in de eerste drie maanden van de zwangerschap essentiële oliën, zoals rosemarijn, salie en vele anderen te vermijden.

    Ik denk zelf dat "met mate" een goed advies is en wanneer je absoluut on the safe side wil zijn misschien de eerste drie maanden beter in bad kunt gaan zonder oliën.

    Groetjes
    Honingbij
     
  13. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Dit was geen badolie maar huidolie. Ik heb 'm voor de zekerheid maar omgeruild....Je weet maar nooit toch??
    Hartstikke bedankt voor julie speurwerk en antwoorden in ieder geval! ;) ;)
     

Deel Deze Pagina