Morgen alweer 9 maanden! Met 6 maanden begonnen met bijvoeding. Minimaal 6 maanden alleen borstvoeding moest van mezelf, en dat hebben we in ieder geval al gered. Ik geef nog borstvoeding omdat het voor ons allebei gezond is, we er erg van genieten, het makkelijk is, en omdat ik vind dat dat gewoon zo hoort. Ik heb geen einddatum in gedachten, kan me ook geen reden om af te bouwen voorstellen. Alleen ernstige terugloop vanwege een nieuwe zwangerschap zou te zijner tijd roet in het eten kunnen gooien maar het liefst ga ik tandemen. Ik kijk uit naar de dag waarop ze zelf naar me toe komt lopen om om een slokje te vragen, lijkt me prachtig! Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar zou het geweldig vinden om minimaal twee jaar (op verzoek) te voeden!
Ik zie een heleboel overeenkomstige redenen om met borstvoeding door te gaan. Ik vind alleen dat er wel heel weinig vrouwen de 6 maanden halen, als ik de reactie's zo zie. Een stuk of 10-15 vrouwen op honderden leden van dit forum? Echt bedroevend.
Nu inmiddels ook alweer ruim 7 maanden. En zolang het kan gaan we gewoon door. Sinds een maandje bijvoeding.
Ik heb eerlijk gezecht geen einddatum/streefdatum op het oog. We zien wel waar ons borstvoedingsavontuur eindigt! Wat mij betreft voorlopig nog niet! Gaat nu net zo lekker!
Kun je me dat nog een keer uitleggen? Ik heb namelijk hetzelfde probleem: ik wil graag volledig voeden, maar voel me gedwongen af te bouwen. Als ik nou kan kolven buiten werktijd, dan zou ik dat probleem opgelost hebben...
Yes, ik weet het inderdaad! Ik woon echter op (gemiddeld) een uur rijden van mijn werk vandaan, dus naar huis was geen optie. Ik probeerde soms wel wat eerder naar huis te gaan, maar dat bleek vaak ook niet haalbaar. Later beginnen was ook geen optie, want ik begin juist vroeg om niet in de file te staan. Haha, wat een gedoe he? @ Jacqueline: Bij mij drinkt ie maar uit 1 borst, vanaf het begin heeft ie daar al voldoende aan. Dat betekent dus dat hij s'ochtends vroeg ( 6 uur) 1 borst drinkt. Daarna dronk hij meestal ergens tussen 8 en 9 weer. Om die voeding op te vangen, kolfde ik dus op werkdagen na de voeding van 6 uur de andere borst af (volg je hem nog?). Dan ga ik dus 'leeg' naar het werk. Als ik s'avonds thuis kom, rond zes uur, kolf ik bijna direct 1 borst af (weer 1 voeding), de andere drinkt hij voor het naar bed gaan. Iets later op de avond kolf ik dan nog een keer uit beide borsten 1 voeding. Zo red ik het nu en vang ik redelijkerwijs alle voedingen op die hij drinkt. Toen hij nog veel meer dronk, kolfde ik wel ook nog 1 keer op het werk 1 voeding. En als ik thuis kwam legde ik hem ook meteen aan en kolfde daarna dus die 2 voedingen en hij dronk nog een keer..... Ik probeerde een beetje te tellen hoeveel voedingen hij vroeg en die voedingen kolfde ik dus op de dagen dat ik werkte. Niet op de tijden dat hij ze dronk, maar de voedingen kolfde ik dus voordat ik ging werken of als ik terug was van het werken..... Voor mij werkte dit prima, de voeding is niet terug gelopen, gelukkig! Je bent er alleen wel ff druk mee Maar: misschien is het voor jou wel haalbaar om gebruik te maken van je kolftijd en bijvoorbeeld later te beginnen of vroeger te stoppen? Hopelijk is mijn verhaal niet te warrig? Anders vraag je maar weer hoor, no poblemo 8)
ik wil het ook sowieso 6 maanden volhouden, eingelijk wil ik het nog wel langer volhouden,maar ik weet niet of dat gaat lukken,wil graag wat weten, zal de productie teruglopen als je 3 dagen in de week overdag 8 uurtjes niet kolft of voedt?
Het kolf- en voedrecht is er niet voor niets! Die 25% van de tijd zijn er om het moeders mogelijk te maken langer borstvoeding te geven zonder er gek van te worden. Als je files wilt vermijden zou jij als je op je werk niet kolft dus zelfs 2 uur eerder naar huis mogen! Als prille moeder heb je gewoon recht op werk dat is aangepast op je omstandigheden. Veel moeders weten dit niet, en gaan maar door (en er soms onderdoor). Zo hebben ALLE moeders (of ze nou wel of geen borst geven) de eerste 6 maanden ook nog eens recht op extra rustpauzes, en op werk aangepast aan de omstandigheden. Werk moet dus afkunnen in 6 uur i.p.v. 8 uur, anders is het teveel werk...
Je hebt het recht om 25% van je werktijd te besteden aan voeden en/of kolven. Als je niet wilt kolven, dan mag je dus later beginnen en eerder weg, en/of halverwege de dag naar je kindje of je kindje laten komen. Je borsten hoeven dus geen 8 uur zonder kind of kolf, maar maximaal 6 uur, en dat is te vergelijken met een kind dat doorslaapt. Hou in dat geval wel rekening met nachtvoedingen. Die heb je nodig om je productie op peil te houden.
Mijn zoontje krijgt inmiddels bijna een jaar borstvoeding. Waarom? Mika wil nog graag bij me drinken dus dan lijkt het me niet meer dan logisch dat we ermee doorgaan. We zien wel waar het eindigt, laat het graag aan hem over.
Ik wil graag geven zolang Liene (en kleine prul straks) wil. Maar in mijn achterhoofd heb ik als einddatum 3 jaar. Doel nu is straks de bv ook doe slagen, zodat ik ook 6 maanden uitsluiten bv kan geven (bij Liene was het 5 maanden en een beetje omdat ze het eten uit onze mond keek). En hopelijk straks tandemvoeden!
Ik heb mijn dochter 6 maanden volledig BV gegeven. Na die tijd moest ik weer werken en wilde ik afbouwen. Dat heb ik heel geleidelijk gedaan. Nu geef ik zelf nog de ochtend en de avondvoeding (behalve als ik ivm wisselende diensten niet thuis ben) en dat wil ik blijven doen tot haar eerste verjaardag. Dan wil ik stoppen met de BV. Waarom? Dat weet ik niet, het voelt gewoon zo. (Maar ja ik heb dat ook gehad met 6 maanden ) Groetjes Firella
Zitten vandaag ook op precies 7 maanden. Ik werk 2 dagen in de week. Ik ben stewardess en kolf aan boord in de pantry achter een gordijn. Meestal zo 2x per vlucht. Het is een gedoe en gesleep met spullen, maar heb het er zeker voor over. Ik kolf de laatste voeding om er rijstebloem doorheen te doen. Verder zijn we pas vanaf 6 mnd begonnen met bijvoeden. Hij drinkt nog maar 4x per dag, soms vijf. Weet nu niet of hij ook door zal slapen als hij de laatste voeding bij mij drinkt? Ik zal het wel moeilijk vinden om te stoppen met BV omdat ik het zo gezellig vind. Vooral de eerste voeding samen in bed. Heerlijk! Hoelang ik het nog wil doen weet ik niet. Liefs Britt
mmm, ik snap het, inderdaad, dank je. Alleen heb ik het probleem dat beide borsten helemaal leeg gaan bij het drinken. Nou kan ik met mijn kolf in de auto kolven, dat zou ik dan 1 x per dag kunnen doen. Dan moet ik alleen nog 1 keer 's avonds naast geven ook kolven.
In de auto kolven is iets wat meer moeders doen en zeker in het begin kun je dat ook vaker doen als het nodig is. De betere dubbele electrische kolven hebben een aansluiting voor je sigarettenaansteker. Overigens kun je natuurlijk ook gewoon bij een opdrachtgever om een rustige ruimte vragen. Je bent echt niet de eerste zelfstandig werkende die dat doet hoor! Misschien kun je het beste eens je licht opsteken op het forum van de samenwerkende borstvoedingsorganisaties. Daar is ook een apart hoofdstuk over kolven, en daar zitten ook vrouwen in jouw situatie, je kunt daar vast en zeker goede tips vinden.
Ik kolf dus nu de laatste voeding om er rijstebloem doorheen te doen. Nu slaapt hij bijna 12 uur. Ik wil proberen om hem de laatste voeding weer zelf te geven, maar denk dat hij het dan niet lang zal volhouden. Ben nu inmiddels wel weer een beetje bijgetankt. Vind alleen het kolven iedere avond, voor de volgende avond, vervelend. En laat Sven liever bij mij drinken. Hoelang slaapt jullie kleine op BV. Liefs Britt
Ik geef ook nog bv. Ben voorlopig nog niet van plan om te stoppen. Heb dan ook niet echt een stopdatum. Ik zie wel wanneer 1 van ons er genoeg van heeft.