Boodschappen & huishoudgeld vragen!

Discussie in 'De lounge' gestart door Kwabbernoot, 10 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Ik ben me aan het verdiepen in onze financieën, nu kom ik erachter dat we echt een rommeltje maken van de boodschappen. Dan veel geld, dan weinig, 't is onoverzichtelijk en ik denk dat dit beter kan. Ik wil eigenlijk een huishoudpot maken, pinnen, per week gewoon een X bedrag hebben en thats it.

Maar hoe doen anderen dit? Dan heb ik een paar vragen voor iedereen:

*Hoe houd jij je boodschappengeld bij? Vast bedrag? Koop je gewoon wat je wil en zie je wel hoe je uitkomt? Pin je eerst of neem je gewoon de pas mee en zie je t wel?

*Hoeveel geld geef jij uit aan boodschappen per week en hoe groot is je gezin?

*Wat valt er onder boodschappen? Ook shampoo/ luiers/ poepdoekjes/ wasmiddel etc? Of hebben jullie daar een apart potje voor, hoeveel zit er dan wekelijks of maandelijks in die pot?

*Eet jij alles vers? Of veel diepvries/pot?

*Waar doen jullie boodschappen?

Alvast bedankt! En als iemand denkt, ooooh dat hoort er ook bij en wil ik ook weten, vul aan vul aan!

2. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

*leest mee

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Geef op het moment gemiddeld zo'n 100 euro uit. Geen vast bedrag

2 volwassenen, 3 kinderen

inclusief luiers, wasmiddel, shampoo etc. Ook incl hypoallergene melk voor de jongste wat best prijzig is (15 euro +-)

eet denk ik 75% vers, nooit potjes maar zo nu en dan wel diepvriesgroenten

boodschappen bij Lidl, Turkse winkel en A-supermarkt (MCD, erg duur).

4. Ook bij ons was dit het geval. Dus ben er ook wat meer regelmaat in gaan brengen.

Ik pin 75 euro per week, en hou er vaak nog wel van over. Wij zijn nu nog met zijn 2-en, en hebben ook 3 katten. Dus kattenbak vulling e.d. wordt hier ook van gekocht.
    Ik probeer vaak mijn weekmenu vast te stellen aan de hand van aanbiedingen. Op die manier kun je gevarieerd eten, met bijvoorbeeld groente en vlees. Als ik ergens echt trek in heb koop ik het ook wel,maar dan doen we bijvoorbeeld 1 dag in de week rustig aan door bijvoorbeeld tosti's of pannenkoeken te eten.

Ik eet het meerendeel toch wel vers. Maar bijvoorbeeld spinazie, dat eet ik altijd diepvries (altijd al gedaan) en peen en erwten e.d. komt bij ons gewoon uit de pot!

Wij wonen vrij afgelegen dus ik moet altijd al met de auto boodschappen doen. Wij hebben een AH, C1000, een Lidl en de Nettorama in de buurt dus daar doe ik mijn boodschappen.

Een hoop producten koop ik bij de AH van het eigenmerk of Euroshopper merk. Ik weet van de basis dingen nu goed waar ik wat moet halen om het voordeligste uit te zijn.
    Je zou denken dat de AH altijd duurder is, maar dat is bij sommige dingen echt niet zo. Bijv. Appelsap van de Euroshopper, die is 7 cent goedkoper dan de Appelsap van de Lidl. Kellog smack's (ontbijtgranen) zijn bij de AH 2.04 en bij de Nettorama 2,29 en zo zijn er meer dingen waarvan ik weet wat ik waar moet halen.

Gewoon even goed kijken, en als je wil kun je door een beetje op te letten best wat besparen op je boodschappen.

5. Madeliefje1987

Madeliefje1987 VIP lid

13 okt 2010
    6.203
    7
    38
    Zuid Holland
    Hoi,

Hier 2 volwassenen en 2 kinderen. Het bedrag wat ik maandelijks er voor apart hou is 300 euro. Maar is wel aan de krappe kant. Zeker vlees enzo is duur. Ik eet gevarieerd volgens sonja en ML en kinders eten dan een gewone portie. Eet veel diepvries of vers. Nooit uit een pot vanwege hoge zoutgehalte. Diepvriesgroente kan goedkoop zijn en gewoon lekker smaken.
    Ik haal hier bij de Plus en de Lidl. Toiletpapier van de LIdl is goedkoop (zeker in de aanbieding) en je doet er echt lang mee!!
    Ik ga elke week met een booschappenlijstje voor een hele week naar de supermarkt en ben dan ook ineen keer klaar. Alleen luiers moet ik dan nog apart kopen. Maar moet wel binnen de 300 euro zijn.

6. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    *Hoe houd jij je boodschappengeld bij? Vast bedrag? Koop je gewoon wat je wil en zie je wel hoe je uitkomt? Pin je eerst of neem je gewoon de pas mee en zie je t wel?
    vooral met de pinpas, alleen laatste weken wel contant.
    *Hoeveel geld geef jij uit aan boodschappen per week en hoe groot is je gezin? werk met een maandbudget omdat ik door het varen niet elke week kan en dus soms voor 2/3weken brood enzo moet kopen. Had als max 400 gezegt tegen mn eigen. Ben nu met 3de maand bezig, vorige 2 maanden rond de 250,- gezeten. Gezin: man, ik, D 2j, L 10mnd

*Wat valt er onder boodschappen? Ook shampoo/ luiers/ poepdoekjes/ wasmiddel etc? Of hebben jullie daar een apart potje voor, hoeveel zit er dan wekelijks of maandelijks in die pot?
    poepdoekjes niet, koop zo'n doos in de aanbieding bij kruidvat/etos. Wasmiddel heb ik een voorraad van staan voor een halfjaar ofzo:D dus dat hoeft er ook niet bij. Shampoo en luiers zitten er wel bij
    wisselend maar vaak wel vers
    hangt er vanaf welke winkel het dichtsbij is en voor hoelang het moet. Als het voor 2/3weken is ga ik liever naar jumbo/ah, kan ik binnen een week weer ga ik ook naar aldi/lidl

7. klavertje4

klavertje4 Bekend lid

15 jun 2009
    788
    5
    18
    NULL
    NULL
    We zijn met ze 2e
    Ik pin elke week 70 euro.

Doen meestal rond de 50 euro boodschappen en dan heb ik erg veel.
    Hier zit ook schampoo en wasmiddelen in.
    De over 20 is voor verjaardagen een keer wat extra uiteten.
    Of een broodje in de stad

8. mm7

mm7 Fanatiek lid

9 feb 2010
    2.801
    28
    48
    Leest mee!

9. klavertje4

klavertje4 Bekend lid

15 jun 2009
    788
    5
    18
    NULL
    NULL
    Owja vergeten veel bij de lidl soms aldi en a merken bij de ah.
    We eten vers en diepvries sommige producten zijn uit de vriezer nog lekkerde dan vers

10. melissie6

melissie6 Actief lid

7 feb 2012
    373
    0
    0
    USA
    Wij wonen niet in NL, dus de supermarkten en prijzen zijn hier wel wat anders natuurlijk. Maar wij hebben het als volgt geregeld:

We hebben een vast budget per week, soms gaan we er iets over heen. Ik probeer de week daarop er dan weer onder te blijven. Zodat het totaalbedrag aan het einde vd maand hetzelfde blijft.
    Vooral als mijn man meegaat gaan we erover heen, die gooit van alles in het karretje.
    Ik maak altijd van te voren een lijstje met wat we nodig hebben en een heel weekmenu. Ik hou me aan het lijstje, maar als ik iets anders tegenkom dan neem ik dat ook gewoon.
    Betalen met pinpas.

We zijn (nu nog) met z'n 2en en we hebben 3 katten. Ons budget is $150 per week, wat neerkomt op zo'n 110 euro per week. We doen 1x per week voor de hele week boodschappen. Het budget is inclusief kattenvoer en grind voor de kattenbakken.

Valt bij ons allemaal onder de boodschappen. Ik koop nu ook al af en toe luiers. Maar ook dingen als shampoo, kattenspullen, scheermesjes, schoonmaakmiddelen zit hierbij.

Fruit koop ik wel altijd vers. Brood gooien we in de vriezer. Sommige groenten koop ik vers, maar andere groenten koop ik diepvries. Ligt er een beetje aan wat het precies is en wat er op het menu staat.

Een supermarkt vergelijkbaar met AH. Sommige producten kopen we altijd A-merk (zoals bijvoorbeeld Coca Cola), maar andere producten kopen we gewoon huismerk.

11. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Jaaa fijn, meer?

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Het scheelt ook echt heel veel om te letten op wat je voor boodschappen haalt. Wij hebben 2x per week chipjes, drinken overdag koffie, thee en aanmaaklimonade. Mn dochter en ik 1x per dag een glas (appel)sap en soms in 't weekend kopen we een fles of pak frisdrank. We eten weinig vlees, weinig vleeswaren want die zijn erg duur. We koken niet met pakjes of mixjes maar maken alles zelf en vers wat goedkoper en gezonder is ( weinig zoet toevoegen, letten ook graag op Enummers )

13. denise1976

denise1976 Fanatiek lid

6 nov 2005
    1.179
    0
    0
    Den Haag
    Wij hebben een boodschappen pas en daar staat wekelijks 200 euro op waar we dan de boodschappen van doen en tanken.

100 per week en we zijn met zijn 4 tjes

Daar vallen alle boodschappen onder.

Altijd vers... en anders voor zoonlief ingevroren zelf gemaakt voedsel.

C1000

En jij hoe ziet het er ongeveer bij jullie uit ?

14. evi83

evi83 Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.748
    0
    0
    NULL
    NULL
  15. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    hier ook vaak limonade overdag, thee en koffie hou ik niet van

16. mimi83

mimi83 Niet meer actief

#16 mimi83, 10 jul 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jul 2012
    ........hier trouwens alltijd limonade/roosvice/melk/thee/koffie overdag en ik drink 1-3 glazen sap per week ong. man zo'n 7 glazen.

17. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL

Ik maak de dag voor we schapjes doen een lijstje met wat we die hele week eten. Daar koop ik dan de benodigdheden voor. Daar komt nog wat fris bij en chips voor lief en that's it.

Ik geef max 50 euro per week uit aan schapjes. Daar eet ik de hele week van. 2 x eet ik iets makkelijks. Hetzij pizza, hetzij pannenkoeken. De rest van de week maak ik alles klaar met verse producten. Liefst de kruiden ook nog vers maar heb ook potjes voor het geval ik niet met 50 euro zou uitkomen.

Ik pak de schapjes, man heeft de mobiel in zijn hand (of als we het via het apparaatje van AH doen het apparaatje) en heeft de rekenmachine in beheer.

50 euro max. 2 personen.

In principe alles. Shampoos en dergelijke haal ik vaak bij de Wibra. Daar hebben ze gewoon merken maar voor weinig. Babyspul/deo etc. meestal bij de Kruidvat. En dan probeer ik het zo uit te stippelen dat ze in de aanbieding zijn.

Verder zoveel mogelijk van Euroshopper merk of AH eigen merk. Er zijn slechts incidentele producten die ik van ES niet lekker vind dus alles, inclusief cola gaat mee van de ES.

Bijna altijd vers. Ik vind het lekkerder. Ik vind het gezonder en zeker straks voor mijn beebje vind ik het van uiterst belang. Ik heb wel potjes met groenten staan hoor, maar dat is voor als we even iets aan tegenvaller hebben. Dan maak ik die op.

AH. Heb diverse winkels geprobeerd maar ben er uit dat als je goed je best doet je bij AH net zo goedkoop uit kunt zijn en vaak zelfs goedkoper dan bij andere zaken en daar vallen ook Lidl of Aldi onder.
    Ik hop nog wel eens even richting C1000 als ze euroweken hebben.
    Nu hebben ze bij de AH 99 ct weken dus ik kijk wekelijks wat ik daar van kan gebruiken.

HEt grote voordeel van een weeklijst maken met wat je eet is dat je voor een hele week schapjes doet. Je hoeft dus niet meer terug. Want als je teruggaat neem je altijd wel iets mee dat je eigenlijk niet echt nodig had.

18. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Wij zijn er nu pas serieus naar aan het kijken. Voorheen gingen we gewoon onze gang. We hebben een huishoudrekening, hier wordt 750 per maand opgezet. Hier worden wel de meeste boodschappen van gekocht, dus ook verzorgingsartikelen en luiers.

Wij kopen boodschappen voornamelijk bij AH en alles vers!
    Ik denk dat we nu op 100 per week zitten, 2 personen en een baby.
    Restant gaat naar spaarrekening. Zo proberen wij bewuster met geld om te gaan, het is in ieder geval een begin!

Make-up/haarproducten enzo doe ik van mijn eigen rekening, is erg duur namelijk.. Ook kleren gaan van een andere rekening.

19. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wat veel zeg, 100 euro per week voor jullie 2en! Dan ben ik juist benieuwd wat jullie kopen? Ik heb deze week 2x boodschappen gedaan omdat ik hoogzwanger ben en geen zin heb om te bevallen met een lege koelkast & voorraadkast ( Dan moet manlief diezelfde dag direct boodschappen doen ) en was nu 75 euro kwijt voor echt heel veel eten.

Wat er nu oa in de koelkast/vriezer ligt om te eten:
    1 Sla, krieltjes, worst.
    2 2 pizza's met sla
    3 Broccoli en gehakt roomsaus met maceroni
    4 Roerbakgroenten/nasi met ei
    5 Snijbonen met aardappels en varkenslapje
    6 Verse pastasaus van courgette, wortel, ui, gehakt, tomatensaus, kaas
    7 Krieltjes, sperziebonen, vlees (worst, gehaktbal, varkenslapje?)
    8 Bospeen, aardappels, vlees/visje
    9 Soep met broodjes
    10 Wraps van gehakt, bonen, mais, tomaat en kaas.

Fruit: Bananen, nectarine's appels kiwi mango meloen, aardbeien frambozen.
    Dan nog roze koeken voor het weekend, stroopwafels voor 's avonds, biscuitjes voor tussendoor, rijstwafels, rozijntjes en organic goodies voor mn dochter, mueslirepen en sultana's voor in de ziekenhuis bevaltas, chipjes voor het weekend, 2 flessen limonadesiroop, 2 pakjes thee, 2 pakken appelsap 1 pak multivit 1 fles melk 1 pak yoghurt 4 halfjes fijn volkoren...

Is op 't brood na genoeg voor bijna 2 weken... En dus 75 euro...

20. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Hier met 2 volw en 2 kinderen. Doen het met 70 euro per week. Vaak komen we er niet aan. Dan halen we van het overige geld patat of eten ergens een tosti ofzo. Ook haal ik als we wat over hebben aanbiedingen van producten als schoonmaakspul/luiers oid.

Benzine, shampoo etc zit er niet bij. Luiers dus half.

Wij pinnen het en ik bewaar de bonnen en tel telkens de hoeveelheid op. Als we eraan zitten ga ik niet meer naar de winkel.

Ik haal veel dingen bij verschillende winkels weg; Lidl, jumbo, ah en action. soms maak ik een tripje c1000 als ik er in de buurt ben.

Deel Deze Pagina