Probleem! mijn schoonmoeder is een lieve vrouw, maar ze kan ook heel erg bazig zijn! heb een zoontje van 2 waar mijn schoonmoeder wel eens op past maar ik ben zwaar aan het nadenken over om dat te stop te zetten ik als moeder moet namelijk overal mijn mond over houden, heb mijn eigen opvoeding waaronder zo min mogelijk snoep en meer fruit, maar ze geeft me zoontje gewoon suikerklontjes! als ik daar wat van zeg, begint ze gelijk heel dominant haar stem te verheffen dat ze het wel beter weet dat ze tenslotte zelf kinderen heeft opgevoed. heb het gevoel dat ze totaal geen respect hebben voor mij als moeder. maar nu ben ik zwanger van de 2e, toen ze hoorden dat ik zwanger was vroeg ze gelijk of ze bij de bevalling mocht zijn, waar mijn antwoord op was nou dat zien we dan nog wel.. ik wou ze niet voor hun hoofd stoten om dat mooie moment van opa en oma worden af te pakken. maar eigenlijk wil ik haar juist zo min mogelijk overal bij betrekken omdat ik bang ben dat ze over me heen gaat lopen maar door hun toch happy te maken mogen ze een x mee naar de verloskundige waar ze ook zelf om vroeg dat terwijl voordat ik zwanger was, ze me niet eens konden groeten bij binnenkomst omdat ik zo opkwam voor mezelf en me zoontje en haar wou remmen zijn er meer mensen? hoe zetten jullie de rem erop? Uhhh suggesties?
Gewoon echt duidelijk je grenzen aan geven. Ik ben van mening dat je beter meteen duidelijk kunt zijn ipv hoop te geven. Dan komt het alleen maar harder aan. Wat befreft oppassen. Ook daarin duidelijk jou regels stellen. Houden ze zich daar niet aan dan zitten daar consequenties aan vast bvb niet meer oppassen. En tuurlijk zijn ze bij opa en oma en daar mag soms net even meer. Maar jij blijft de moeder en ze horen gewoon netjes naar jou wensen te luisteren. Misschien samen met je man een gesprek aan gaan.
Duidelijk zijn! Als jij in je hoofd 'nee' hebt en je zegt we zien wel.. Dan denken hun dat het wel goed zit. En als oma haar stem verheft tegen jou, dan zeg je nogmaals ik wil het niet en ik ben moeder! Succes, het is moeilijk. Maar als je dit laat gaan stopt het nooit.
En opa en oma worden afpakken? Wie vraagt kan nee verwachten, dus dan hadden hun dat maar later moeten vragen
Jou kind, jou regels. En dan kan ze dat niet leuk vinden jammer dan. Ik zou het 2 keer vriendelijk zeggen en vragen om het niet weer te doen en dan zou ik dat suikerklontje uit haar hand meppen. Ik snap nooit waarom mensen niet naar de ouders luisteren. Omdat zij ook kinderen heeft opgevoed wil niet zeggen dat ze jou kind ook op moet voeden op haar manier. Duidelijk zijn, en als ze het niet leuk vind dan heeft ze pech
Vragen die ze aan je stelt gewoon eerlijk beantwoorden.. Ik vraag me vooral af: waar is je man? Het zijn zijn ouders dus mag hij het met hen oplossen! Of is hij het niet met jouw opvoeding eens ...?
Duidelijk zijn jou kind jou opvoeding jou regels. Over de bevalling zou ik gewoon meteen eerlijk zijn dat je dit liever samen met je man doet.
Duidelijk zijn! Ik kan juist heel goed met mijn schoonmoeder, en vroeg dan ook halverwege de zwangerschap of deelde het eigenlijk mee dat het wel de bedoeling was dat ze bij de bevalling was. Mijn schoonmoeder zei toen heel lief, dat wil ik heel graag kind, maar als je op welk moment dan ook je bedenkt zeg het dan, dan is het ook prima. Juist door de eerlijkheid en duidelijkheid weten mijn schoonmoeder en ik wat we aan elkaar hebben en zien we elkaar graag! En mijn man, die moet zich er niet mee bemoeien lol Nee, ik vind dat hij niet perse er tussen in hoeft te staan omdat het zijn moeder is. Als hij iets niet wil hebben dat zegt hij dat, als ik iets niet wil hebben zeg ik dat zelf, hij hoeft niet voor mij te praten tegen zijn moeder, heb zelf een mond gekregen om dat te doen Dus niet zien we wel als het antwoord nee is. Misschien is dat even voor beiden wennen, maar daarna wel heel prettig. Want je weet dat niemand een verborgen agenda heeft en wat anders denkt dan dat er wordt gezegd.
Duidelijk zijn idd, zeker wat betreft de bevalling, het is niet meer dan logisch dat je daar alleen maar mensen bij wilt waar je je volledig bij op je gemak voelt. En als je het zelf moeilijk vindt om te zeggen, dan moet je man dat gewoon voor jou doen. Hoeft geen big deal te zijn, hij kan toch gewoon zeggen dat jij ze niet wilde kwetsen en dus niet gelijk duidelijk was, maar dat je je niet gemakkelijk voelt bij 'publiek' bij de bevalling.
Dank jullie wel voor de reacties en wow echt heel snel! Het probleem is dus dat ik naar mijn doen, vrij duidelijk ben geweest en heb al meerdere keren aangegeven het niet prettig te vinden, dat ik de moeder ben en uiteindelijk bepaal Haar reactie is in eerste instantie dat ze gekwetst is omdat ze denkt dat ik aan haar opvoeding twijfel en uiteindelijk ben ik de '' pisvlek '' omdat ik rem erop gegooid heb waardoor ze me niet normaal kunnen groeten. me vriend die zegt dat ik me niet zo moet aanstellen en het ene oor in andere uit moet laten gaan .. maar dat is moeilijk als het om je eigen kindje gaat.. nu ik zwanger ben komt ze nu al met cadeautjes en ze had zelfs al een setje baby kleding gekocht .. nu opeens doe ik er toe, maar laten we het dit keer gelijk de kop indrukken
Duidelijk aangeven hoe jij er over denkt. Ik kan toevallig heel goed met mijn schoonmoeder en die is ook heel enthousiast over van alles maar ze vraagt het wel aan mij en mijn vriend of wij het leuk vinden ja of nee. En als ik dan nee zeg is het ook goed. Ze geeft me zelfs de ruimte om mijn eigen moeder bij de bevalling te laten zijn als ik dat zou willen, maar daar ben ik nog steeds niet echt over uit of ik er naast mijn vriend nog andere bij wil hebben nog niet echt helemaal over nagedacht .
Ik kan goed met mijn schoonmoeder, maar ze zou me nooit vragen om mee te mogen naar de Vk. En al helemaal niet om bij de bevalling te zijn! Ik vind dat brutaal om eerlijk te zijn... Een meer privé/ intiem moment is er niet in je leven. Wel hoop ik deze zwangerschap een x mijn moeder/schoonmoeder/zus mee te kunnen nemen naar een echo. Moeders omdat dat er vroeger niet zo was en zus omdat ze ws geen kinderen wil.. Maar voor de termijn echo vertellen we t niet, en de 20 weken echo vind ik te spannend on iemand voor de leuk mee te nemen... Stiekem hoop ik dat ik een extra echo krijg... Vorige x wel ivm voorliggende placenta. Jammer dat ik er toen niet aan gedacht heb iemand mee te nemen.. Zelf overweeg ik niet eens om behalve mijn man iemand anders te laten zijn bij de bevalling...
Ik vind het inderdaad ook raar dat ze vraagt om mee te gaan naar de vk en bij de bevalling wil zijn.. Dat vraag je toch niet! Dat zou jij HAAR moeten vragen als je wilt. Ik zou ook gewoon nee zeggen, ook niet mee naar de vk, print je gewoon een foto uit en last die zien Jou vriend moet zich ook realiseren dat jij je hier niet fijn bij voelt en dit niet hoort. Niks geen trek je er niks van aan. Het is niet leuk hoe ze doet. En jij trekt niet haar opvoeding in twijfel. Jij voedt jullie kind op en niet zij, zij trekt juist jullie opvoeding in twijfel! Hoe verzint ze het..
Gewoon duidelijk aangeven dat je het niet prettig vind dat ze niet naar je luistert en daardoor je voor jou gevoel niet respecteert. Teven gelijk aangeven dat je het jammer vind als je aangeeft iets niet te willen dat dan meteen betekend dat ze jou niet meer kunnen groeten omdat je de rem erop gooit? Gewoon zeggen dat je niet gerijpt wat ze bedoelen..... Is namelijk een keuze im zich gelijk aangevallen te voelen en zo vaag en onfatsoenlijk te reageren terwijl iets netjes gecommuniceerd is. Leg het gevoel maar terug bij hun ipv dat je er zelf mee blijft lopen dan kun je namelijk het advies van je vriend des te makkelijker opvolgen en je er niet druk om maken.
Mijn schoonmoeder geeft nichtjes ook suikerklontjes als ze geen snoep in huis heeft!!' Ik heb al gezegd zodra ik zie dat je dat doet bij mijn kinderen is t over met t oppassen! Ook cola!!! ik vind dat niet normaaaal!! Ik merk bij haar vooral dat ze een beetje "jaloers" is op mijn moeder. Zij heeft alleen een zoon en ik denk toch dat dat anders is. En als ik me dan in haar verplaats en erover nadenk dat mijn zoon vader word en alleen zijn schoonmoeder overal bij word betrokken en ik niet zou ik dat denk ik ook niet leuk vinden. Ik probeer haar dus overal bij te betrekken. Heb haar en mijn moeder meegenomen naar een echo en duidelijk gezegd dat ik de bevalling alleen met mijn man wil doen en dat hun gebeld worden zodra ze er zijn. En als ik thuiskom uit t ziekenhuis komt mijn moeder helpen als man werkt. Heeft schoonmoeder gezegd ja ik kom ook helpen enzo maar ik heb eerlijk gezegd dat ik daar geen behoefte aan heb. Mijn moeder weet precies hoe ik ben en weet wanneer ze me met rust moet laten en schoonmoeder blijft doordrammen en wil het middelpunt zijn haha. Duidelijk zijn hoor!!