Even jullie mening nodig :-)

Discussie in 'De lounge' gestart door Picolientje, 25 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Picolientje

Picolientje Actief lid

14 mrt 2017
    301
    261
    63
    Oké, voordat ik mijn opgelopen irritatie meteen bij de betreffende persoon ga ventileren, hoor ik graag jullie mening eerst.

Ivm herkenning treed ik liever niet teveel in detail, maar de situatie is als volgt: ik heb een eigen bedrijf, een jaar nu, maar nog in de startende fase dus ik kan elke klant en verkoop natuurlijk goed gebruiken.
    Punt is nu dat een hele goede vriendin van mij dit soort dingen élke keer ergens anders vandaan haalt. Geen specifiek bedrijf of iets, ze zoekt het op en kiest uit wat haar het beste bevalt. Ik bied exact hetzelfde aan, gewoon via het gemak van internet, maar ipv via mijn website haalt ze het ergens anders. Ik heb één keer een grapje erover gemaakt toen ze weer wat had en ik tegen haar zei dat ik geen bestelling voorbij heb zien komen. Toen antwoordde ze met: ja, maar ik wilde jou er niet meer lastig vallen:rolleyes:

Ik realiseer me dat het wat kinderachtig klinkt, maar zij is zelf ook ondernemer! Ze is kapster en ik laat mijn haar en dat van mijn kinderen altijd bij haar doen. Ze heeft via mij extra vaste klanten (mijn ouders, broertjes en zwager+gezin) gekregen, die trouw elke 6 weken een afspraak maken.
    Ik denk dat me dat vooral steekt; ik neem wel haar diensten af en heb haar extra klanten 'gegeven', maar andersom komt het niet in haar op. Ik neem haar dienst af omdat ik het haar gun, maar ik vind wel meerdere kappers prima, dus daar doe ik het niet voor.

Ik wil hier dus wel wat mee, maar ik merk dat ik het moeilijk vind om hierover met haar in gesprek te gaan. Ik kan makkelijker een discussie hebben met mijn man dan met vriendinnen :p

Hebben jullie tips?

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wat heb je gezegd toen ze zei dat ze jou er niet mee lastig wil vallen? Ik neem aan dat je dan toch hebt gezegd dat je dat liever juist heel graag hebt?
    Ik zou de volgende keer gewoon zeggen dat ze het ook bij jou kan bestellen, graag zelfs!

3. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Een andere kapper zoeken?

Als ik me in de vriendin verplaats en jij zou me hier op aanspreken zou ik dat heel vreemd vinden. En zij denk ik ook. Anders zou ze namelijk wel zelf besluiten om het bij jou te kopen.

4. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Als ze jarig is een cadeaubon voor jouw webshop geven, met de mededeling dat je hoopt dat ze een vaste klant wordt.

Verder heeft ze een bord voor haar kop.

podiki25, Vulpen, Oona en 6 anderen vinden dit leuk.
  5. Picolientje

Picolientje Actief lid

14 mrt 2017
    301
    261
    63
    Dat het gewoon mijn werk is en ze me daar echt niet mee lastig valt. En daar heb ik het bij gelaten.

6. Picolientje

Picolientje Actief lid

14 mrt 2017
    301
    261
    63
    Ik vind het dubbel. We zijn beide ondernemers en goede vriendinnen van elkaar; ik vind het heel vreemd dat het niet in haar opkomt om exact hetzelfde product bij mij te bestellen ipv ergens anders. Net als dat ik mijn haar bij haar laat doen en niet ergens anders. Zij weet als geen ander dat de eerste klanten in je vrienden en familiekring zitten en dat die juist zo belangrijk zijn om te groeien.

7. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Ik snap je hoor. En ben het er ook wel mee eens. Vriendin van mijn moeder heeft een webshop en dasr waar het kan bestel ik het bij haar. Maar het feit dat je vriendin dit niet doet maakt dat zij het blijkbaar anders ziet. Juist omdat ze na een grapje van jou kant het opnieuw zo doet. Ik denk dus als je haar aanspreekt op iets wat ze zelf blijkbaar niet raar vindt, dat ongemakkelijk kan worden. Omdat jullie vriendinnen zijn is nog niet verplicht om bij jou te kopen. Dat moet ze zelf ook willen. Mijn opmerking over de kapper is natuurlijk flauw, maar ik zou niet zomaar van haar gaan vragen om bij jou te kopen. Dat moet uit iemand zelf komen.

Manque vindt dit leuk.
  8. Lianne90

Lianne90 Lid

15 jul 2018
    42
    34
    18
    Vrouw
    Ik snap je gevoel. Weet natuurlijk niet om wat voor producten het gaat. Maar kan het zijn dat het ergens anders goedkoper is, dat het dan daar haalt ipv bij jou?

9. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.228
    28.201
    113
    Aaaaaaaltijd werk en privé gescheiden houden.
    Dat jij gebruik maakt van haar service betekent niet dat zij daarom ook gebruik moet maken van die van jou.

Miek89, HvO, Syane en 9 anderen vinden dit leuk.
  10. Picolientje

Picolientje Actief lid

14 mrt 2017
    301
    261
    63
    Ja dat is misschien ook wel zo..

Vind het gewoon jammer. Toen ik net begon kwam ze juist zelf met initiatieven.
    Dat ze het haar klanten zou aanbevelen, dat ze mijn flyers wel wilde meenemen als ze zelf ging flyeren in haar wijk etc. Maar puntje bij paaltje liggen de flyers nog altijd in haar kofferbak en heeft ze het geen één keer genoemd bij haar klanten want ze 'weet niet hoe ze erover moet beginnen'. Terwijl hetgeen wat ik verkoop standaard wel een aantal keer per jaar ter sprake komt. Het is net zo vanzelfsprekend als praten over het weer.

11. Picolientje

Picolientje Actief lid

14 mrt 2017
    301
    261
    63
    Nee het is exact gelijk, en vaak zelfs een paar tientjes goedkoper.

12. Lianne90

Lianne90 Lid

15 jul 2018
    42
    34
    18
    Vrouw
    Dat is dan wel apart. Ik zou het juist makkelijk vinden als een vriendin het ook heeft (lijkt mij ook makkelijker).
    Maar ze is het natuurlijk niet verplicht.

Vond het idee van een cadeaukaart voor de webshop wel een goed idee!
    Zou het verder proberen naast je neer te leggen.

13. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Precies dit. Het is haar eigen keuze, dat kun je haar niet kwalijk nemen. Misschien zijn de producten die ze nu koopt via een andere website wel mooier, origineler of van betere kwaliteit. Om jou daarmee niet voor het hoofd te stoten, heeft ze misschien de smoes gebruikt dat je jou er niet me wilde lastigvallen.

Maar als het je echt zo dwars zit, zou ik het nog eens bij haar aankaarten. Je kunt aangeven dat je het jammer vindt dat ze niet bij jou bestelt en dat je haar juist graag helpt bij het maken van een keuze (of iets dergelijks).

Het idee van @Berte om haar een cadeaubon te geven, vind ik eigenlijk ook wel een goed idee. Dan kan ze zelf ervaren hoe de kwaliteit van jouw spullen is. Wie weet, heb je er dan een klant bij. :)

Syane vindt dit leuk.
  14. Picolientje

Picolientje Actief lid

14 mrt 2017
    301
    261
    63
    Misschien zijn mijn verwachtingen dan te hoog. Ik snap het punt om werk en privé gescheiden te houden, maar als vriendinnen gun je het elkaar toch? Tenminste, dat heb ik dus wel en daarom laat ik het bij haar doen. Niet omdat nou zo geweldig is, sterker nog; het is nog geen één keer de kleur geworden die ik wilde hebben en vind het elke keer een beetje tegenvallen.

Elke keer als ik het laat verven bij haar denk ik: hmm...het is het nét niet. Maar het bij iemand anders laten doen vind ik dan ook weer lastig, omdat ik haar geen rotgevoel wil geven.
    Maar goed, andersom heeft ze andere standaarden dan. En dat is natuurlijk prima. Het steekt bij mij gewoon een beetje, maar misschien moet ik ook maar niet meer zo moeilijk over een andere kapper en dat schuldgevoel loslaten.

15. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.228
    28.201
    113
    Begrijpelijk maar juist daarom moet je het gescheiden houden, om teleurstelling te voorkomen. Wanneer iemand bij jou besteld is dat puur zakelijk, niet vriendschappelijk. Probeer het echt zo te zien anders gaat je vriendschap eronder lijden.

NdNk, Poppy4 en Picolientje vinden dit leuk.
  16. Picolientje

Picolientje Actief lid

14 mrt 2017
    301
    261
    63
    Ik wil er niet teveel over uitweiden qua product, maar het is exact hetzelfde, letterlijk. En vaak nog iets goedkoper. Even ter illustratie: je boekt een hotel in Amsterdam. Dat kan via booking.com, expedia.com en bij mij bijvoorbeeld. Maar dat laatste doet ze dus niet.

Er zit geen énkel verschil in waar ze het vandaan haalt, behalve dat ze haar geld investeert in mijn bedrijf. Waarschijnlijk ben ik te loyaal en verwacht ik datzelfde terug. Ik vind dat je elkaar als vriendinnen kan steunen. Zeker als je exact hetzelfde product krijgt, het enige verschil is dat je geen www...abc...nl intypt, maar www...xyz...nl ;)

17. Picolientje

Picolientje Actief lid

14 mrt 2017
    301
    261
    63
    Trouwens, ik heb mijn haar een keer ergens anders laten doen. Dit was op vakantie, maar daar was ze in eerste instantie niet van op de hoogte. Toen reageerde ze ook verontwaardigd omdat ze dacht dat ik naar een concurrent was gegaan.

18. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Is het echt een vriendin van je of meer een kennis? Ik heb het idee dat jullie niet alles naar elkaar toe uitspreken en misschien zit daar ook wel een groot deel van de teleurstelling? Het is in elk geval duidelijk dat jouw verwachtingspatroon anders is dan dat van haar. Vind je het lastig om eerlijk tegen haar te zijn, bijv. omdat je bang bent om haar voor het hoofd te stoten?

Wat me opvalt in jouw verhaal is dat je niet open bent. Je hebt haar niet eerlijk gezegd dat je teleurgesteld bent dat ze niet bij jouw webshop bestelt en je hebt haar blijkbaar ook niet gezegd dat de haarkleur jou tegenvalt. Jouw haarkleur is nog niet één keer de kleur geworden die je wilde hebben en je vindt het elke keer een beetje tegenvallen. Als je dat niet zegt, denkt ze dat je tevreden bent en doet ze de volgende keer weer precies het zelfde. Wellicht helpt het je om voortaan open en eerlijk uit te spreken wat je vindt, want zo zul je keer op keer teleurgesteld worden.

19. Ila

Ila Fanatiek lid

30 aug 2017
    1.237
    989
    113
    Vrouw
    Het is heel lastig om iets direct met iemand te bespreken als je weet dat het mogelijk geen leuk gesprek wordt. Ik ben daar ook zeker niet de sterkste in. Maar misschien is het wel vanuit een andere invalshoek te benaderen? Door bijvoorbeeld door te vragen waarom ze niet bij jou besteld, als je erbij uitlegt dat je dit graag wilt weten omdat er misschien dus nog iets te verbeteren valt aan jouw service, kosten, product... Jij weet dat je een goede prijs en product levert, maar zo kun je er misschien toch een achterliggende reden uithalen zonder dat het voor haar te confronterend is om een direct antwoord te geven.

bloem82 vindt dit leuk.
  20. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    En als je nou eens tegen haar zegt: goh...als je naam product weer eens nodig hebt zou je dat dan bij mij willen bestellen?! Ik kan elke klant goed gebruiken.

Nu blijft het als een soort zwaard van Damocles boven jullie relatie hangen. In ieder geval bij jou.

(en ik ben stiekem beetje nieuwsgierig naar wat je verkoopt ;))

bloem82 en Picolientje vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina