Ik snap wel waarom dat ze zo reageerde. Ben het ook wel een beetje met haar eens. Dat neemt niet weg dat zij jou even rustig had kunnen vertellen dat het misschien een idee was om vervanging te zoeken of een dienst te ruilen. Ik zit als leidinggevende er ook niet op te wachten dat mensen zich om een ziek kindje afmelden. Want dat betekend heel veel werk en een krappe bezetting. Natuurlijk snap ik dat wel dat je jezelf afmeld want je kunt een ziek kindje natuurlijk nergens heen brengen, en het liefst wil je zelf bij haar blijven. Maar eventjes een dienst ruilen etc. was wel netjes geweest en ook collegiaal . Maar goed dat is mijn mening dan natuurlijk vanuit het andere oogpunt
Ohw wat irritant zeg alsof je met een ziek kind wel tijd heb om al je collega's te bellen om te vragen wie er kan ruilen? Waarvoor is die rooster muts dan aangenomen vraag ik me af. Heel makkelijk voor haar om het zo af te schuiven..En zij zorgen er zo zelf voor dat het lijkt alsof jij je collega's in de steek laat omdat zij zo'n krom beleid voeren.
Maar volgens mij heeft erdala al een paar keer gezegd dat ze niemand kon bellen omdat ze geen nummers van collega's heeft. Dus ja dan word het lastig. Ik ben ook leidinggevende geweest in een grote supermarkt en gebeurde ook wel eens dat iemand zich ziek meldde omdat zn kind ziek is. Daar doe je niks aan en dan wil de moeder het liefst bij haar kind blijven wat ik erg logisch vind. Ik maakte daar nooit een probleem van en regelde zelf iemand anders. Tenzij het iemand is die zich constant ziek meld xxjes
Ja idd ik had dus geen nummers maar daar ga ik dus wel voor zorgen nu.. ik vraag me dan wel af wat je zou moeten doen als je smorgens wakker wordt met een ziek kindje want dan is het te laat om je collega's te vragen en de opa en oma's wonen minimaal 1 uur rijden verder.. ik zal dat nog maar eens even na vragen maar de eerst volgende keer zal mijn man maar thuis moeten blijven.. @famke84: ja precies, ze had ook even kunnen vragen of ik het beleid wel kende en me uit kunnen leggen dat het dus op een andere manier werkt.. ze had kunnen vragen of ik het zelf op kon lossen en zo niet dat ze het dan voor één keer willen doen.. vind ik al weer een heel ander verhaal en daarnaast denk ik (hoop ik) dat mijn collega's in zo'n korte tijd wel al door hebben dat ik erg collegiaal ben.. en dat ik zelfs moet uitkijken dat daar geen misbruik van gemaakt kan worden..dus mochten ze zo'n opmerking maken dan zal ik daar zeker wat van zeggen..
Ookal had ze die nummers dan sta je niet te popelen om iemand anders te bellen die kan invallen toch? Je kind eist vaak alle aandacht op. En dat is het belangrijste... Ik sms altijd gewoon naar mn baas dat ik niet kom, en ze zoeken het verder maar ui..OOH wat ben ik niet collegiaal he Maar goed ik ben daar nogal "fel" in hihi
haha nou zo ben ik niet. soms wou ik dat ik wat makkelijker daarin dacht.. daarbij komt ook dat ik weet hoe het is als we een collega minder hebben.. dat moet je nog veel harder werken om iedereen op tijd gewassen/aangekleed te hebben.. bijna niet te doen dus.. maar ja idd me kind gaat wel voor dat is duidelijk!
Ja als op een ochtend je kindje ziek is daar kun je niets aan doen natuurlijk. Dat is overmacht. Maar is ze al wat opgeknapt?
als ik jou werkgever was zou ik dit soort gedrag ook niet echt kunnen waarderen. Even een belletje is toch ook geen moeite? Ik vind dat je je te allen tijde af mag melden met een ziek kind. Persoonlijk zou ik wel proberen om zelf een oplossing te zoeken, even wat werk ophalen en thuis gaan werken bijvoorbeeld. (kan natuurlijk niet iedereen en het ligt er ook aan hoe ziek je kind is.) Anders zou ik proberen te ruilen met een collega, voel ik mezelf ook minder bezwaard.
http://www.cnv.nl/gezinenwerk . Wat is calamiteitenverlof? Wanneer je plotseling direct vrij moet hebben van werk voor een situatie die je van te voren niet had kunnen inschatten heet dat calamiteitenverlof. 2. Wanneer heb ik recht op calamiteitenverlof? Je hebt bijvoorbeeld recht op calamiteitenverlof bij de volgende acute noodsituaties: een sterfgeval in de familie een ziek kind of een zieke partner of ouder een gesprongen waterleiding Je kunt het calamiteitenverlof ook gebruiken als je vrouw of vriendin bevalt en om aangifte te doen van de geboorte van je kind. 3. Hoe lang duurt calamiteitenverlof? Het verlof is om noodmaatregelen te nemen, dus voor een paar uur of hooguit enkele dagen. Er is één uitzondering. In een situatie waarin de werknemer in aanmerking komt voor kortdurend zorgverlof, eindigt het calamiteitenverlof na één dag en gaat het over in kortdurend zorgverlof. 4. Hoe lang duurt het calamiteitenverlof bij ziekte? Als je thuiswonend kind, partner of ouder plotseling ziek wordt en je dus onverwachts vrij moet nemen, kun je de eerste zorgdag calamiteitenverlof opnemen. De tweede dag moet je een andere vorm van verlof opnemen, het kortdurend zorgverlof. Deze vorm van verlof neem je op als je de enige bent die op dat moment de zieke kan verzorgen. 5. Heeft calamiteitenverlof gevolgen voor mijn functioneren, salaris of vakantiedagen? Iedereen heeft recht op calamiteitenverlof, ook als je een tijdelijk contract hebt of nog in de proeftijd zit. De werkgever kan je niet ontslaan als je door een noodgeval het werk tijdelijk hebt neergelegd. Ook niet als je het verlof pas kan melden en toelichten wanneer je vervolgens weer aan het werk gaat. In principe betaalt de werkgever het salaris door tijdens het calamiteitenverlof. In een cao of in een afsprakenovereenkomst van de ondernemingsraad kunnen hierover wel andere afspraken staan. Informeer hiernaar bij je werkgever. Er kunnen bijvoorbeeld afspraken staan over het inleveren van extra vakantiedagen voor het verlof. Wanneer er geen regels zijn over het inruilen van verlofuren voor calamiteitenverlof, maar je werkgever toch vraagt om dit te doen, dan kan dat alleen wanneer je daar zelf toestemming voor geeft. Ik ga er van uit dat je dan een dag de tijd hebt om orde op zaken te stellen zodat je vervanging voor je zieke kind kan vinden.
ps las nu dat je al een dag van te voren belde. Inderdaad zoals eerder besproken beter s`morgens bellen toch... Maar meid ik ken de zorg uit mijn duimpje. Willen niets inzetten wat extra geld kost. Het komt altijd op je collega`s aan om een stap harder te lopen om het werk te doen wat je is toebedeeld.
ja ik denk dan kunnen ze nog een vervanging regelen maar door dit soort dingen ga je idd pas sochtends bellen.. daar vragen ze gewoon om als het zo moet gaan... maar bedankt voor de info!
Hopelijk is je kleine inmiddels weer goed opgeknapt. Toch ook nog even mijn mening. Zoals ook Lisette al eerder zei vind ik persoonlijk niet dat iemand zich ziek mag melden omdat je kind ziek is. Calamiteitenverlof is bedoelt voor acute situaties en als je kind koorts heeft kan het maar zo zijn dat je kind de volgende dag geen korts meer heeft. (weet ik inmiddels uit eigen ervaring heel goed met drie koters ) Natuurlijk als je kind ziek is wil je het liefst zelf thuis zijn, maar zo werkt het gewoon niet. Heb je geen andere mogelijkheid tot oppas te vinden kan je altijd overleg plegen met je werk hoe je het samen op kan lossen. Maar ik vind je zelf hierom ziek melden niet de oplossing. Ik werk zelf ook in de gezondheidszorg en als mijn collega zich ziek zou melden omdat haar kind ziek is dan moet één van de vaste collega's daarvoor terug komen. Want zoals Lieke hierboven ook zei....poolers kosten geld Ik zeg dus nee....je mag je niet ziek melden omdat je kleine ziek is. Kwebbel
En wat nou als ze helemaal niks had kunnen regelen in haar geval? Moet ze haar dochter dan meenemen of alleen thuis laten ofzo?
Dat overleg je dus met je werk. Het werk had dan kunnen zeggen...goed je kan die uren / dag thuis blijven en dan draai jij je uren weer ergens anders bijvoorbeeld. Kwebbel
Ook ik werk in de zorg. Wij hebben gelukkig een teamleidster die helemaal niet moeilijk doet. Dochterlief ziek, om half acht de teamleidster gebeld dat mijn schoonmoeder zou komen met de bus en ik dus later zou zijn. Geen probleem, ze was allang blij dat ik zou komen ! In april op een woensdagochtend, kwam ik beneden en vond ik mijn kat half verlamd en voor pampus. Ook mijn teamleidster gebeld en het enige wat ze zei was, jij blijft thuis en zorgt voor je kat. Later regelen we het wel verder. Ze vroeg me zelfs om haar te bellen hoe het ging bij de dierenarts. Zo zie je maar dat het heel erg kan verschillen. Mijn teamleidster houdt van eerlijkheid en heeft liever dat je belt met de mededeling dat je kind ziek is, dan dat je zegt dat je zelf ziek bent. Doe je het wel en ze komt erachter, nou dan doet ze de volgende keer niet zo makkelijk meer ! De ene keer ben ik het met een ziek kind en de volgende keer mijn collega en dan hoor je mij niet mopperen dat ik een stapje harder moet lopen ! Groetjes Monique
Het is zo dubbel allemaal. Je mag dus volgens sommigen niet onverwacht uitvallen omdat je kind ziek is. Je moet op je werk verschijnen om voor anderen te zorgen en je eigen kind moet je bij wijze van spreken bij de eerste de beste dumpen die zin en tijd heeft om op je zieke kind te letten. Dat jij als moeder dan er met je gedachten niet helemaal bij bent en je kind zich ziek en zielig voelt omdat het niet bij mama kan zijn daar wordt helemaal aan voorbij gegaan. Ik ben het ermee eens dat je jezelf daar niet ziek voor moet melden maar ik vind dat je wel moet kunnen opbellen en zeggen mijn kind is ziek en ik blijf thuis , desnoods neem ik vakantiedagen op. En een doktersverklaring overhandigen om te bewijzen dat mijn kind echt ziek is zou me ook niets interesseren. Ik word er niet goed van dat we moeders aan het werk moeten houden maar als er thuis eentje ziek is mag je niet thuisblijven om daarvoor te zorgen. Dan moet je hemel en aarde bewegen om oppas te vinden. Want anders heeft het werk een probleem? Er is al eerder gezegd. Vroeger had men flexpools. Dat waren mederwerkers die insprongen waar het nodig was. Maar vanwege bezuinigingen is dat afgeschaft. Sorry voor mijn lange verhaal maar ik kan er niet tegen dat ik ten alle tijden op mijn werk moet verschijnen om voor anderen te zorgen maar als mijn kind mij onverwachts onder werktijd nodig heeft zou ik daar niet voor mogen zorgen.
als mijn dochter ziek is en dan met koorts blijf ik altijd thuis bij haar. ze willen dan graag dat ik wel kom maar ze hebben gewoon pech. mijn dochter gaat voor als ze ziek is omdat ze dan de moeder of vader erg hard nodig hebben. je zieken kind dumpen bij een anders vind ik niet kunnen. werk genoeg zeg ik dan gewoon maar kinderen opvoeden kan je maar 1 ze zullen het niet leuk vinden maar het is nu toch al 2x voorgekomen
ik zou mezelf niet ziekmelden, want je bent zelf niet ziek. ik zou (als mijn kind echt ziek is dan) overleggen met collega's wie zou kunnen ruilen met mij zodat ik bij mijn kind kan zijn. gelukkig hebben we een team die allemaal kids hebben en weten hoe het voelt als je kind een keer ziek is, we hebben ook nog nooit problemen gehad met ruilen. gelukkig is het nog nooit voorgekomen dat mijn kinderen zo ziek waren dat ik thuis moest blijven, maar ik denk wel dat het belangrijk is dat je inderdaad eerlijk bent tegen je collega's over je reden dat je afmeld