Op fiets, deel 2, positie van baby.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door annick1984, 15 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annick1984

annick1984 Bekend lid

18 sep 2013
    969
    47
    28
    Vrouw
    Hoogezand
    Ik zou graag van de ervaren mama's hier willen horen hoe de positie van hun zoon / dochter is in het stoeltje van de fiets t.o.v. hunzelf. Zowel qua hoogte als hoever weg van je lichaam.

Misschien een bizarre vraag, maar ik wil graag wat vergelijkingsmateriaal.
    Ik heb namelijk bij mijzelf het gevoel (heb mijn zoon nog niet in het stoeltje gehad), dat hij veel te dichtbij zit? En ook te hoog (lager kan hij trouwens niet).

Als hij in het stoeltje zou zitten en ik moet fietsen, gok/verwacht ik, dat in met mijn neus in zijn nek zit.

Mijn fiets is een 50 cm hoogte (tussen trapper en zadelpen - frame 26 inch, gok ik)

Dus dames, brand maar los :)

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik snap je vraag (nog) niet helemaal, maar zo zat mijn zoontje met 11 maanden op de fiets.
    Hier wel een mamafiets, dus dan heb je wat meer ruimte. Ik zit zeker niet tegen mijn zoontje aan, heb echt nog wel een handbreed ruimte en zou in de toekomst bv. prima met een zwangere buik er tussen kunnen.
    Zoontje zijn hoofd zit denk ik in 1 lijn met mijn kin ongeveer.
    Bedoel je dit een beetje of heb ik je vraag verkeerd begrepen? :)

3. annick1984

annick1984 Bekend lid

18 sep 2013
    969
    47
    28
    Vrouw
    Hoogezand
    Je snapt mijn vraag helemaal goed ;)

Een mamafiets heb ik ook (hij heeft iig zo'n standaard, en stond op die manier op marktplaats). Maar als ik naar andere mamafietsen kijk, lijken die wel meer ruimte tussen het stoeltje en de zadel te hebben.

Ik zou volgens mij niet met een zwangere buik en mijn zoon op de fiets kunnen fietsen. Ik kom er nu al amper tussen :-S.

Als je op Google kijkt, steken sommige vrouwen ruim boven het hoofdje van hun kind uit. Nou heeft dat natuurlijk ook met de lengte van de vrouw zelf te maken en heb ik mijn lengte niet echt mee (1.52), maar als ik zelf op die fiets zit, voel ik mij met de gedachte dat ik met mijn neus in de nek van mijn zoon zit niet echt veilig...

4. Veera

Veera Niet meer actief

Zo zat mn dochter met 7mnd op de fiets, misschien heb je er wat aan
    Redelijk wat ruimte/afstand en kan makkelijk over haar heen kijken

Bijgevoegde bestanden:

• image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      34,6 KB
      Weergaven:
      3
  5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Mijn kin zat net boven hun hoofd denk ik (maar ik ben lang 1.81). Had trouwens geen moederfiets en dat ging prima met een zwangere buik ;). Niet giga veel ruimte, maar wel genoeg.

6. annick1984

annick1984 Bekend lid

18 sep 2013
    969
    47
    28
    Vrouw
    Hoogezand
    Zo te zien kan jij ruim over je dochter heenkijken. En ook enigszins naar voren leunen, klopt? Dan hangt mijn hoofd al over het stoeltje heen.

Mijn schouders komen bij jou +- op borsthoogte..

7. Veera

Veera Niet meer actief

Jaa. Zo te zien zit ze idd wat lager dan het zoontje van olifantje, ik weet niet hoe het "hoort" eigenlijk. :p
    Dochter is wel echt een kleintje en toen nog geen 8 maanden dus dat speelt ook nog mee. Het is geen mamafiets wat we hebben

(Op de foto is mijn vriend trouwens maar wij zijn even lang :D)

8. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Kan je stuur niet omlaag?

Ik heb een normale fiets, een cortina utilitybike. Met wel zo'n standaard en een stuurslot, dat hebben deze fietsen standaard.
    Ik denk dat op en afstappen op de normale manier, met zwangere buik, idd moeizaam zou zijn.

Door het model fiets, zit mijn dochter best hoog en ik kan er nog makkelijk overheen kijken (maar ik ben 1.76).

Ik vind het overigens best zwaar fietsen.:):D

9. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Ik heb gemiddelde lengte en ik kijk over hem heen. Als ik naar voren buig kan ik hem een kus op z'n kruin geven zeg maar ;)
    Heb geen mamafiets dus echt tussen stoeltje en zadel staan gaat niet zo makkelijk. Als ik eenmaal zit heb ik wel genoeg ruimte voor een dikke buik denk ik (ik ga het van de zomer meemaken:D)

10. annick1984

annick1984 Bekend lid

18 sep 2013
    969
    47
    28
    Vrouw
    Hoogezand
    Nee, dat hebben we geprobeerd. En het zadel staat op z'n laagst anders kan ik niet met mijn voeten bij de grond (staan nu nog niet 100% stabiel, maar beter krijgen we het niet)

11. annick1984

annick1984 Bekend lid

18 sep 2013
    969
    47
    28
    Vrouw
    Hoogezand
    #11 annick1984, 15 feb 2016
    Laatst bewerkt: 15 feb 2016
    Vanmiddag / vroege avond heb ik even geprobeerd om mijn zoon in het fietszitje te zetten. Conclusie: dat lukt me dus niet :(. Uiteindelijk heeft mijn vriend hem erin moeten zetten.

Toen ging ik zitten en naar voren keek, merkte ik dat ik vrijwel niets meer zag. Hij zat gewoon te hoog. (lijkt op de foto niet zo, maar het voelt niet veilig als ik de helft van de weg niet zie...).

Oja, ik moet op mijn tenen staan als ik op mijn zadel zit..

Ik moet dus een fiets hebben met een lager frame... Heb nu 50. En ook een andere vorm oid...

Bijgevoegde bestanden:

12. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Of overwegen hem achterop te zetten? Misschien iets minder gezellig in eerste instantie, maar misschien een makkelijkere optie ;)

13. annick1984

annick1984 Bekend lid

18 sep 2013
    969
    47
    28
    Vrouw
    Hoogezand
    Ik dacht dat dat met krap 11 maanden nog niet mocht? Tenminste, dat lees ik op meerdere sites..

14. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
  15. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik heb ook even gefietst zoals jij en dat was echt niet handig. Ik ben iets groter dan jij maar had mijn stuur op z'n laagst en zadel zo hoog dat ik net bij de trappers kon. Nu zit ze al een tijdje achterop en dat is zoveel fijner.

16. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    In België wordt een voorzitje afgeraden ivm stabiliteit, kindjes zitten hier van bij het begin in een zitje achterop. Dus ik zou dat doen ipv een volledig nieuwe fiets kopen.

17. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Het hangt echt van je bouw af, hebben wij gemerkt. Ik moest enorm wennen aan het voorstoeltje, ondanks dat ik een moederfiets heb.

Staan, tussen het zadel en het voorstoeltje, met mijn voeten aan de grond kan niet meer. Dat past niet. Ik ben slank maar klein (1.60m), en kom dan met mijn buik en borst klem te zitten tussen het zadel en het fietsstoeltje. We hebben er expres een dameszadel opgezet, zodat de "punt" van het zadel in ieder geval al wegvalt. Dat scheelt iets.

Op en afstappen moet ik doen door met een voet te steppen, en dan te gaan zitten. Op de "nette dames manier", zal ik maar zeggen ;) Dat was echt een omschakeling, en het viel me flink tegen dat zo'n dure moederfiets dus nog steeds niet ideaal is.

Mijn man is een stuk langer (1.90m), en hij heeft dat probleem helemaal niet. Hij kan wel gewoon tussen het voorstoeltje en het zadel staan, zonder dat het een probleem is.

Gelukkig kon ik maanden wennen, voor de zwangere buik er aan kwam. Nu fiets ik, hoogzwanger, nog steeds met mijn zoontje voorop. Het gaat dus wel, maar je moet anders fietsen.

Als je dat niet ziet zitten is er een alternatief, een moederstuur. Ik kende dat helaas niet, anders had ik niet eens een moederfiets gekocht maar alleen het stuur. Je hebt met een moederstuur véél meer ruimte dan met een moederfiets. Het voorstoeltje zit namelijk op een verlaagde stuurstang. Dat lijkt me ideaal, en je kan het op een gewone fiets monteren. Je kindje zit verder van je af én (soms ook een stukje) lager. Voor jou misschien een goede oplossing?
    Ik hoor positieve verhalen van andere moeders, maar heb zelf geen ervaring.

Hier een plaatje: https://trotsemoeders.nl/wp-content/uploads/moederstuur-vergelijk.jpg

18. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Echt? Ben ook een Belg, en ken veel mama's waarbij het kindje vanvoor op de fiets zit
    Wist niet dat 't werd afgeraden!

19. jolanda0207

jolanda0207 Actief lid

27 aug 2013
    216
    6
    18
    Ik ben ook klein van stuk en kan dus ook niet staan tussen het zadel en het stoeltje.
    Ideaal zo'n moederstuur.

groetjes jolanda

20. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Wij zijn ook meteen met een achterzitje begonnen, we hebben een Yepp: die is vanaf 9 kilo meen ik en heeft een 5 punt gordel dus hij kan er echt niet uit.
    Iets minder gezellig maar wel erg praktisch.

Deel Deze Pagina