Tips zodat toucheren minder pijnlijk is

Discussie in 'De bevalling' gestart door Vive4, 24 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vive4

Vive4 Lid

17 nov 2015
    67
    1
    8
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

Ik heb een zoontje van 2 en ben inmiddels zwanger van de 2e.
    De eerste bevalling is niet helemaal soepel verlopen en eindigde uiteindelijk in een spoedkeizersnede. Zodoende ben ik een beetje bang voor de aankomende bevalling (gelukkig duurt het nog even)
    Met name het toucheren vond ik echt afschuwelijk. Nog veel en veel erger dan de ergste weeën.
    Ik vroeg me af of jullie tips hebben zodat dat minder pijnlijk is. Uiteraard weet ik dat ontspannen kan helpen, maar dit is nogal moeilijk aangezien ik direct in de stress schiet zodra die hand alleen maar in de buurt komt.
    Weten jullie toevallig of pijnbestrijding helpt bij pijn bij het toucheren of alleen bij de weeën? En zijn er meerdere dames die dit ook zo hebben ervaren?

Alvast bedankt!

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Je zou ook kunnen overwegen om je niet te laten toucheren. Of pas bij persdrang. Het werkt namelijk best remmend om te horen "hoe weinig" ontsluiting je hebt. Doorgaans werkt je lijf goed genoeg dat je pas persdrang krijgt als je bijna of al volledige ontsluiting hebt. Je bent als patiënt baas over eigen lijf en mag dus gewoon tijdens je bevalling aangeven niet getoucheerd te willen worden. Dit wel even van te voren aangeven waarom. En dan bv pas als je persdrang hebt, even laten voelen of je mag persen?

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik werk met veel verloskundigen samen die niet meer toucheren.

Ik ga nu medisch bevallen als alles goed gaat ivm tweeling maar ik wil ook zeker niet getoucheerd worden.

4. wwrr

wwrr Fanatiek lid

14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Ik wist niet dat niet toucheren een optie was. Ik heb precies dezelfde ervaring, bevallen op zich was te doen maar dat toucheren deed zooooo'n pijn! Dat is ook het enige waar ik tegenop kijk nu. Ik ga het eens met mijn verloskundige bespreken of dat anders kan. Het was bij mij wel zo dat het 12 uren duurde tot 4 cm ontsluiting, misschien dat ze daarom vaker toucheren? Het wilde gewoon niet zo vlotten. Toen de persfase in zicht was nog een keer getoucheerd in het ziekenhuis en dat vond ik dan weer niet erg... ik hoop dat ik dit kan overslaan deze keer.

5. Wasrek

Wasrek Actief lid

3 jun 2015
    454
    1
    0
    Ik vond toucheren ook echt afschuwelijk. Als ik had geweten dat niet toucheren ook een optie was...

6. AnneRose

AnneRose Bekend lid

10 aug 2015
    643
    0
    0
    Ik weet hoe je je voelt!
    Ik ben zelf vaginistisch door een nare ervaring in het verleden. Ik sla 'op slot' van onder alleen al bij de gedachte dat er iets of iemand in 'moet'.. (gelukkig kan ik bij mijn vriend voldoende ontspannen en hebben we vrijwel pijnloze sex, maar dat heeft even geduurd voor we daar waren)
    Ik heb met de verloskundige afgesproken dat er alleen gepruts wordt vanonder wanneer het echt noodzakelijk is. Strippen hoop ik dan ook echt te kunnen voorkomen, en toucheren doen ze alleen als ze echt denken dat het nodig is. (Staat zelfs met dikke letters in mijn geboorteplan)
    Misschien kun je zoiets ook met jouw vk bespreken? Wie weet stelt het je lichamelijk gerust

Sterkte!

7. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Idd niet laten toucheren.
    Maar een cursus Hypnobirthing lijkt me ok wel wat voor je :)

8. Imrw

Imrw Bekend lid

1 jul 2012
    810
    20
    18
    NULL
    NULL
    Bij mij kwam de vk voor de 1e keer en had ik al volledige ontsluiting. Ze heeft dus maar 1x hoeven toucheren, vond het zelf niet pijnlijk maar zou dus proberen zo lang mogelijk door te bikkelen, zodat ze in ieder geval niet vaak hoeven te toucheren

9. Yessie26

Yessie26 Actief lid

30 okt 2013
    433
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kan het me ook niet herinneren als pijnlijk, maar ook ik had al vollefig ontsluiting bij eerste keer toucheren! Misschien maakt dat ook verschil...

Ontspannen is lastig ja, maar misschien helpt het om je focus op iets anders (je ademhaling) te leggen? Eerst even in jezelf, je concentreren, goed ademhalen en dan pas laten toucheren...

Verder helaas geen tips...

10. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Duidelijk aangeven bij je vk en/of gyn. Ze kunnen er echt prima rekening mee houden. Je bent niet de enige die hier moeite mee heeft om verschillende redenen. Ik heb ook duidelijk bij de vk aangegeven dat ik genoeg negatieve ervaringen heb en er geen extra bij hoef. Dat staat in mijn dossier en we hebben afgesproken dat dit soort zaken altijd aangekondigd worden en dat ik nee mag zeggen als ik het op dat moment niet wil. Gewoon het feit dat ik die invloed houd helpt voor mij heel erg.

11. Peace

Peace Fanatiek lid

24 okt 2009
    2.553
    245
    63
    Ik vond het ook erg pijnlijk. Bij mij hielp het iets om mijn vuisten onder m'n billen te leggen.

12. debke83

debke83 Fanatiek lid

24 jun 2008
    3.588
    0
    36
    Beek-Limburg
    Hier heeft ie 3 x moeten toucheren.
    Bij 3 cm, 6 cm en volledige ontsluiting.
    Kan me herinneren dat het bij de eerste veel pijn deed, maar dit keer niet.
    Hij deed eerst een koude wat in brengen en erna pas met zijn vingers toucheren.
    Heb het dit keer niet als pijnlijk ervaren, bij de eerste en laatste keer wachtte hij ook tot de wee weg was.
    Bij de tweede keer tijdens wee... dat was iets minder prettig.

Het enige wat ik vreselijk vond is dat hij tijdens het persen even mee ging voelen... dat was vreselijk

13. Roanchie

Roanchie Actief lid

24 apr 2016
    495
    5
    18
    NULL
    NULL
    Ben ik nou de enige die dit nie snapt😇ik vond het toucheren dus echt niet pijblijk, wist eigenlijk ook niet dat het pijn kon doen?!
    Enige waar ik wel om heb zitten gillen is het toucheren met een goeie perswee... Maar ik geloof dat dat echt moest om te kijken of ze dat randje weg kon krijgen?
    Zou her in jou geval gewoon vragen om zo laat mogelijk te doen, wss heeft ze dan wel opties voor je

14. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Heeft dit nut, om te delen? Dat je niet snapt dat vrouwen het akelig en pijnlijk vinden om voor niets zo vaak vingers in je onderkant te krijgen?

Maar meiden die niet wisten dat toucheren niet verplicht is; onthoud heel goed je bent baas in je eigen lijf, je mag in principe alles weigeren of op eigen voorwaarden doen! Er is niemand die je mag verplichten om vingers in je lijf te stoppen, om prikken te geven, om te knippen etc zonder jouw toestemming! Maar dan moet je wel op je strepen staan!

15. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Ze hebben mij bij beide bevallingen gevraagd of ze mochten toucheren (2x thuisbevalling). Bij de eerste op mijn verzoek net zo lang gewacht tot ik persweeën had (toen getoucheerd en inderdaad 10 cm ontsluiting, ik wilde het helemaal niet horen als ik nog maar een paar cm had) en bij de tweede hebben ze niet eens getoucheerd omdat ik persweeën kreeg en direct mijn vliezen braken en het hoofdje al zichtbaar was.
    Dus inderdaad op mijn verzoek hebben ze niet of nauwelijks getoucheerd, dat is bij mijn vk dus wel echt een optie :).

16. Kattenbak

Kattenbak Lid

7 feb 2011
    89
    12
    8
    NULL
    NULL
    Herkenbaar!

Bij de tweede bevalling hebben ze er hier rekening mee gehouden en hebben ze 1 keer moeten toucheren voor de inleiding, daarna kwamen ze erachter dat ik het vreselijk vond en toen ik vermoedelijk volledige ontsluiting had hebben ze niet meer gevoeld omdat ik dat zo naar vond. En mocht ik dus persen. Was er zo blij mee.

Mijn tip is: overleg dit en geef nadrukkelijk aan dat je het als zeer vervelend ervaart. Alleen al het delen van dergelijke informatie biedt verlichting omdat ze er rekening mee kunnen houden.

17. twins2009

twins2009 Bekend lid

10 nov 2012
    563
    2
    0
    ik vond het ook niet pijnlijk. Ik ben heel vaak getoucheerd omdat ik met een vroeggeboorte zat en ze dus wilde dat de ontsluiting stopte. Ik ben met 3 cm, 4 cm, 6 cm en een paar keer met 8 cm getoucheerd. Ook met inwendige echo's heb ik nergens last van en die heb ik heel vaak gehad. Misschien inderdaad zo lang mogelijk wachten afspreken. ik denk dat ik dat ook afspreek als ik nog een keer mag bevallen, het idee van heel lang bezig zijn en dan pas een paar cm hebben vind ik heel erg frustrerend. Dat vond ik ook toen ik meer dan 12 uur op die 8 cm bleef hangen, als ze dan toch te vroeg moesten komen dan wilde ik graag door naar die 10 cm. Dat ik telkens te horen kreeg 8 cm en dat voor uren, daar werd ik niet vrolijk van.

18. Wasrek

Wasrek Actief lid

3 jun 2015
    454
    1
    0
    Het is denk ik vooral dat je er vanuit gaat dat het noodzakelijk is voor de vk om te toucheren. En dan heb je het er maar voor open.
    Ik had er in ieder geval nooit bij stilgestaan dat je er ook voor kunt kiezen niet te willen weten op hoeveel cm je zit.

19. ellessinia

ellessinia Actief lid

13 nov 2014
    499
    477
    63
    Ik vond dat gewroet (want zo voelt het gewoon) bijzonder pijnlijk maar ik kreeg telkens 'complimenten' dat ik me zo kranig hield. Ben ook echt heel vaak getoucheerd. Ik had een cursus hypnobirthing gedaan (gewoon thuis 36.000 keer de geluidsfragmenten geluisterd) en dat heeft me heel erg geholpen bij het strippen (2 x) en het toucheren. Ondanks dat ik uiteindelijk een spoedks heb gehad heb ik dus toch iets aan die cursus gehad.

20. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Je hebt altijd(!) recht om voor je eigen lijf op te komen. De verloskundige wilt graag weten of je op "plannin" ligt maar je hoeft het niet toe te staan als je het akelig vind hoor!

Deel Deze Pagina