Van de week, ga ik bij iemand op visite met een koortslip. Is dat nu nog gevaarlijk voor mijn kleine vent?
Mijn huisarts had t over dat t tot 6mnd dodelijk kan zijn ivm hersenvliesontsteking. Daarna moet je ook wel oppassen omdat je kindje dan een koortslip kan krijgen die echt zoveel pijn doet. Ik ben helaas iemand die vaak een koortslip heeft, maar moet toch echt mn kleintjes zelf verzorgen, dus ik doe dan een pleister op mn koortslip en veel mn handen wassen. Als je je kleintje niet laat kussen oid is er niet zoveel aan de hand.
In het ziekenhuis zeiden ze dat je toch op moet passen tot 1 a 1,5 jaar. Na ca een half jaar is de kans op hersenvliesontsteking niet meer zo groot maar er kunnen zich wel andere (vrij enrstige) complicaties voordoen. Vaak is het niet zo erg als de moeder een koortslip heeft, vooral als de moeder voor de geboorte al een koortslip heeft gehad en borstvoeding geeft/heeft gegeven,natuurlijk evengoed heel voorzichtig zijn. Waarschijnlijk heeft het kindje dan al antistoffen aangemaakt, let op dit is dan wel voor de vorm die de moeder bij zich draagt! Voorzichtigheid is dus altijd belangrijk, zorg dat degene met koortslip goed de handen wast en vooral met de mond uit haar buurt blijft, indien de handen goed gewassen zijn en de persoon geen contact meer heeft gehad met de koortsblaar zou het niet zo veel kwaad kunnen,alhoewel men vaak (onbewust) even de lip aanraakt. Ik zou je kindje inderdaad dan ook niet laten knuffelen door iemand met een koortslip.