Speentje in combinatie met bv?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Ukje2014, 4 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ukje2014

Ukje2014 Lid

23 sep 2013
    98
    5
    8
    Hallo dames,

sinds een paar dagen geef ik mijn zoontje een speentje. Het is mijn zoveelste poging en nu eindelijk eentje (avent) die hij geweldig vindt. Hij heeft een verschrikkelijk grote zuigbehoefte en hij zat elk uur wel aan de borst (en reflux dus spuugde alles er weer uit), dit is zo'n verademing. Het inslapen kon hij ook alleen maar aan de borst maar nu dus met zijn speentje en van korte hazenslaapjes overdag naar lange dutjes. Hij zuigt de hele dag door op zijn handjes en als er ook maar iets van een wang of een neus over zijn wang strijkt hapt hij ernaar. Ik geef hem het speentje dus maar de hele dag door. Het probleem is echter dat hij hierdoor niet zelf meer voor de voedingen komt. Er gaan zo 3 uur voorbij en als hij zijn speentje heeft vindt hij het allemaal prima. Ik voed hem nu maar op mijn verzoek want hij poept nu wel minder heb ik gemerkt.. Ik laat er max 3 uur tussen.

Zijn er dames die dit bekend voorkomt of juist niet??

2. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Hier ook de dirfrax speen.
    Al vanaf dag 5 ben ik gezwicht, ze bleef maar zuigen. Ik heb veel melk dus ze dronk zichzelf helemaal overvol wat er dus ook weer uitkwam. Me pink werd ook zacht van het gezuig dus dan maar een speen. En bevalt goed..

3. Luna28

Luna28 Niet meer actief

Ja hier ook een speentje, vanaf week 1 al. Maar als ze echt honger heeft merk ik t gauw genoeg ;)
    Ook als ze last van krampjes heeft is t speentje heel fijn, drupje cinababy erop, werkt goed 👍

4. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ja hoor dat kan zeker, ik geloof ik ook rond die termijn met speen begonnen. Alleen de avent wilde :D toevallig

5. Ukje2014

Ukje2014 Lid

23 sep 2013
    98
    5
    8
    Merken jullie niet dat jullie kindjes minder voor voeding komen hierdoor?? Ik maak me echt een beetje zorgen.. :(

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dat hij minder voor voeding komt is logisch, door het zuigen op de speen worden zijn hongersignalen onderdrukt. Ik zou dus op jouw verzoek blijven voeden, om de 2, 2,5 uur, en zeker niet langer dan 3 uur ertussen laten.

Hier ook een speen met 4 weken, ze wilde hem alleen na de voeding en het hielp ook goed bij krampjes en inslapen. Hier wilde ze ook alleen maar Difrax. Grappig was dat ze door de speen opeens veel krachtiger en effectiever ging drinken. De vroedvrouw zei dat dit vaker voorkwam, maar dat je de speen niet te vroeg moest geven omdat dat juist weer leidt tot speen/tepelverwarring.

Maar voor voeding kwam ze wel gewoon, dan nam ze echt geen genoegen met een speen.

7. Cream86

Cream86 Bekend lid

12 feb 2014
    864
    0
    0
    Grunn
    Sinds een tijdje geeft mijn meisje eigenlijk sowieso niet echt duidelijke hongersignalen. Ze sabbelt, net als bij TS, echt op alles! D'r hele vuistjes verdwijnen in haar mond, mijn vingers worden beetgepakt om op te sabbelen, net als speelgoed etc :p Zelfs als ze net gegeten heeft en ik til haar op, dan gaat haar mond automatisch naar een van mijn borsten en probeert ze aan te happen. Vanaf de eerste dag heeft ze hier een speentje gekregen, die gaven ze aan haar in het ziekenhuis toen ze op de neonatologie lag.

Hier is het voeden dus ook regelmatig op mijn verzoek! Ik heb pas door wanneer ze echt honger heeft zodra ze begint te huilen en dat vind ik toch wel wat te laat. 's Nachts is het vooral mamahonger, dus dan ligt ze ook lekker in mijn armen met een speentje in.

8. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Nee hoor hier iedere 2,5 - 3 uur..

9. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier na 1 week of zo met speen (difrax) begonnen... wilde hem toen niet altijd maar tegenwoordig vaak nog even na de voeding (nog willen zuigen maar geen voeding meer willen) en bij het inslapen.
    's Morgens vind ik hem altijd duimend in bed ;)

Merk wel duidelijk verschil met als hij honger heeft want dan spuugt hij de speen gewoon uit of gaat juist heel heftig zuigen...
    Houdt hier overdag ook max 3u aan, aangezien hij de nachten 12u door slaapt krijg ik anders niet genoeg voedingen in een dag voor mijn productie ;) (ja weet het luxeprobleem... kolf ook nog 2x).

10. manamana

manamana Fanatiek lid

30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Hier ook na een week of drie met een speentje begonnen. De combispeen van difrax geprobeerd en ze wil geen ander...

Hongersignalen missen viel wel mee. Bij honger wilde ze echt geen speen! Ze kreeg de speen na de voeding, omdat ze nog zuigbehoefte had maar geen melk meer wilde. En bij spelen/op schoot knuffelen geen speen, ik wil geen kind dat de hele dag met een speen rondloopt. Op den duur was de speen alleen om mee in slaap te vallen (of lekker in slaap vallen aan de borst, dat doet ze ook) en dat is nu nog zo. Zodra ze slaapt, spuugt ze de speen eruit.

Overigens kreeg ik bij het CB, toen dochter 1 maand was, al de 'tip' om voedingen uit te stellen door een speen te geven :$, dat gebeurde dus mooi niet!

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Je zuigbehoefte kan je op verschillende manieren voldoen. Bij mama drinken (en dus ook meer drinken dat je feitelijk (lichamelijk) nodig hebt of met een speen.
    Heel vaak wordt gezegd dat je dan de hongersignalen zou missen maar ik geloof daar helemaal niets van. Ik heb dit ook bij geen van mijn kinderen gezien, zeker wanneer je er zelf maximal 3-3,5 uur tussenlaat.

12. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Lotte heeft sinds week 3 een speentje, maar eigenlijk alleen om haar te helpen in te slapen, zodra ze slaapt vis ik hem uit haar mond en tegenwoordig valt hij zelf al uit haar mond.
    Hierdoor wordt ze vanzelf wel weer wakker voor de voeding.

13. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Vooraf wilde ik geen speen gebruiken, omdat ik bang was voor tepel/speenverwarring (had ik gelezen), maar daar ben ik toch van terug gekomen. In de kraamweek heb ik een lactatiekundige op bezoek gehad, ivm borstvoedingsproblemen rondom overproductie. Ze heeft toen gekeken, en mijn zoon dronk perfect, hapte goed aan. Hij had alleen heel snel zijn genoeg, omdat ik zo veel en zo snel melk gaf. Haar advies: geef hem gerust een speen. Het is niet voor niet een zuigeling, die hebben een sterke zuigbehoefte. Als hij eenmaal goed doorheeft hoe borstvoeding werkt, hoef je niet bang te zijn voor tepel/speenverwarring. Dat was, volgens haar, allang achterhaald. Ook in het ziekenhuis geven ze een speen (daar werkt ze ook als lactatiekundige). Het kan inderdaad rustgevend zijn bij krampjes, zodat de kleine zich beter ontspant.

Wel was het advies om hem te gebruiken als ik wist dat hij geen honger had. Dus niet om een voeding uit te stellen, maar nadien om troost te bieden en tegemoet te komen aan zijn zuigbehoefte. Dat werkt hier al 2 maanden prima.

Hij heeft overigens niet de hele dag een speen in zn mond. Echt even als hij huilt of getroost moet worden. Als het weer over is laat hij hem zelf vallen, of ik haal hem uit zijn mond. Hij slaapt dus niet met de speen.

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.773
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij gebruiken bij de jongste al vanaf de kraamweek een speen. Ik ben er niet zo'n voorstander van, zeker niet zo vroeg. Maar het ging niet anders (door overproductie kon hij zijn zuigbehoefte niet aan de borst bevredigen). Wat wij wel zo veel mogelijk doen is de speen echt alleen geven als hij er om vraagt. En als hij rustiger wordt of in slaap valt, pakken we de speen weer af. Als hij slaapt kunnenwe hem vaak gewoon uit zijn mond trekken. Soms zijn we te vroeg en dat merk je dan wel: als je zachtjes aan de speen trekt, zuigt hij hem gewoon terug.
    Als hij wakker is met speen, dan leiden we hem vaak even af. Bijvoorbeeld door zijn buik te kietelen ofzo. Meestal moet hij dan zo hard lachen dat zijn speen al bijna vanzelf uit zijn mond valt. Of we gevevn hem een speeltje dat hij in zijn mond wil stoppen en dan vindt hij het ook wel best dat we de speen wegnemen.

Sowieso krijgt hij de speen in de regel alleen kort na de voeding (vaak meteen na een voeding, maar sowieso binnen een uur. Ik weet dat het dan eigenlijk geen honger kan zijn. Als het al eenn uurtje of twee geleden is, probeer ik altijd eerst of hij wil drinken voor ik de speen geef.

En eerlijk is eerlijk: als ik net met de jongste onderweg ben (bijv. om de oudste uit school te halen) en hij begint dan, dan geef ik de speen ook wel eens om de tijd tot de voeding te rekken. We gebruiken hem nu toch al, dus dat gemak neem ik er dan van. Maar ik voed hem dawel zodra het kan. Net zoals ik zou doen als ik geen speen zou gebruiken en hij dus nog zou huilen.

15. Hevn

Hevn Actief lid

22 mei 2011
    236
    1
    18
    Hier ook vanaf week 1 een speentje gegeven. Met 6 maanden hoefde hij hem ook niet meer, dus geen probleem met stoppen ook. Hij liet zich vanzelf horen voor een voeding en anders na 3 uur kreeg hij het op mijn verzoek, dat ging prima!
    Vanaf 6 weken ging ook ineens zijn poepluiers achteruit, tot 1x in de week. Is echt heel normaal! Zolang hij maar goede plasluiers maakt.

16. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Hier ook heel soms een speen ivm grote zuigbehoefte en veel melkproductie.
    Hij krijgt m even om in te slapen en als die niet meer zuigt dan haal ik m eruit of hij spuugt m zelf uit. Hij slaapt er niet mee. Hij kom zelf tussen dr 3/4 uur en snachts al om de 5/6 uur.
    Ik merk aan hem wel echt of die zuigbehoefte heeft of honger.

17. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Oei, ik herinner me mijn pijnlijke tepels toen mijn zoon maar wilde blijven drinken/sabbelen/zuigen.
    Eerst een poosje met mn pink, maar toen toch een speen
    Ik voedde mijn zoon wel elke drie uur, s nachts wel ietsje langer ertussen.
    Maar zoonlief had de speen nodig tot hij in slaap viel en dan haalde ik zn speen eruit.

18. Ukje2014

Ukje2014 Lid

23 sep 2013
    98
    5
    8
    Bedankt voor alle reacties dames!! Het gaan inmiddels super met het speentje. In het begin wilde hij 'm de hele dag door, maar nu gebruiken we 'm alleen bij het inslapen en net na een voeding. Hij geeft nu ook goed aan wanneer hij honger heeft gelukkig!!

Jammer dat er zo'n taboe heerst rondom combi speentje en bv, het lijkt haast alsof je je ervoor moet schamen wanneer je niet de hele dag door een baby aan je borst wil.

19. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    het heeft niets te maken met schamen, maar het feit dat het zuigen aan een speen een hele andere techniek is als het drinken aan de borst.
    Als baby's de speen veel krijgen kan de borstvoeding door een verkeerde drinktechniek mis gaan en dat wil je meestal niet.

Deel Deze Pagina