Geef je je geloof mee aan je kindje?

Discussie in 'De lounge' gestart door Sientje, 25 aug 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Gaan jullie je kindje een geloof meegeven?

  1. Ja, we gaan het kindje laten dopen

  2. Ja, een ander geloof nl.

  3. Nee, wij zijn zelf niet gelovig

  4. Nee omdat.....

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Sientje

    Sientje Fanatiek lid

    4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    Mijn man en ik zijn al een tijdje aan t dim dammen, wordt ons kindje strakkies wel of niet gedoopt..
    Mijn man is "niks" in religieus opzicht, en ik ben katholiek en gelovig, maar ga nooit naar de kerk.
    Aan de ene kant vind ik het prettig een kindje een basis mee te geven maar mijn man vind dat je een kindje dan een beperking oplegt doordat er al een keuze is gemaakt..
    wat vinden jullie, en hebben jullie hier ervaringen mee?
     
  2. Monika

    Monika VIP lid

    12 aug 2005
    8.246
    72
    48
    Vrouw
    Thuishulp
    Landgraaf
    Mijn vriend is vroeger wel gedoopt, maar is zelf niet gelovig.
    Ik ben ook niet gelovig.
    We hebben het er wel over gehad.
    Hij zou het alleen willen dopen ter bescherming.
    En ik heb zoiets van...met mij is het ook goedgekomen zonder gedoopt te worden...
    Hele discussie geweest en we doen nu dus niks als het geboren wordt.
     
  3. Jolanda

    Jolanda Fanatiek lid

    26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    Mijn vriend en ik zijn allebei katholiek.
    En allebei gedoopt.
    We hebben onze meid niet laten dopen.
    Mijn vriend is altijd veel naar de kerk gegaan, ook op het koor enzo.
    Tja en ik nou het hoeft van mij niet zo nodig allemaal.
    Als ik zie hoe het bij mijn ouders is gegaan vroeger, mijn vader moest katholiek worden anders mocht hij niet met mijn moeder trouwen.
    Mijn moeder moest elke dag één of twee keer naar de kerk vroeger.
    zo streng werd ze opgevoed zeg maar.

    Ik vind dat persoonlijk niets, maar ben vroeger ook wel veel naar de kerk gegaan.

    Nu eigenlijk nooit meer behalve af en toe met de kerst mis.

    Groetjes Jolanda
     
  4. anita22v

    anita22v Actief lid

    22 aug 2005
    271
    0
    0
    moeder en huisvrouw
    heerlen
    wij hebben besloten om onze kinderen wel te dopen ,ik moet wel zeggen wij zijn alle twee katholiek maar gaan ook niet naar de kerk en of we echt geloven ben ik niet uit er moet meer zijn tussen hemel en aarde maar wat?????????????? dat weten wij niet net zo als iedereen dat niet weet . wij hebben toch besloten onze kinderen te dopen omdat we ze toch een soort basis mee willen geven.

    ik hoop dat mijn antwoord voldoende is en dat het je helpt groetjes anita
     
  5. b-tje

    b-tje Actief lid

    2 aug 2005
    453
    0
    0
    bejaarde helpende in een verpleeghuis als vaste na
    lent (nijmegen)
    wij laten ons kindje straks wel dopen,ik zelf vind wel dat ie er iets van moet meekrijgen en later kan die zelf kiezen.Ik zelf ben gereformeerd en mijn man is katholiek doet er ook niets mee we zijn wel in een katholieke kerk getrouwd en willen het ook daar laten dopen.Ik vind zelf dat je niet naar de kerk hoeft te gaan om te geloven.Wij gebruiken de normen en waarden er wel van en willen dat ook graag meegeven
     
  6. Beppie

    Beppie Fanatiek lid

    16 aug 2005
    1.109
    0
    0
    Mijn man is streng gereformeerd opgevoed, maar gelooft niet.
    Ik ben gedoopt en heb wel iets van het geloof meegekregen, maar ben nooit naar de kerk geweest. Ik geloof wel in iets, maar op m'n eigen manier.
    Als m'n kind(-eren) later gedoopt willen worden, dan is dat hun keus.
    We leven wel naar de normen en waarden van de kerk, maar vinden niet dat je naar de kerk moet gaan om te geloven.
     
  7. Kathy

    Kathy VIP lid

    22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Ik geloof en m'n vriend niet. Maar toch gaan we het kindje laten dopen. Ik vind dat nodig als basis, ik zou ook graag hebben dat het kindje z'n communie doet. Wat het daarna doet is z'n eigen keuze.
    Zelf ga ik zelden of nooit naar de kerk, maar zoals eerder gezegd is, je moet niet naar de kerk gaan om te geloven.
     
  8. tjenna

    tjenna Bekend lid

    31 mrt 2005
    646
    0
    0
    emmen
    ik heb op nee gestemd omdat ik niet gelovige ben en harco is gerefomeerd op gevoed
    van huis uit zullen ze niks mee krijgen
    we zitten wel tedenken om de kids naar een gerefomeerde school tedoen omdat de openbare school veelste groot is hier(anders krijgen ze net zoals ik last van achter stand met leren omdat er haast geen tijd is om een leering tehlepen die in een vak moeite heeft mee tekomen daar ben ik dus bang voor)
     
  9. Kathy

    Kathy VIP lid

    22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    gerefomeerd, wat is dat eigenlijk? Heb daar nog nooit van gehoord.
     
  10. djara

    djara Fanatiek lid

    12 apr 2005
    2.675
    0
    36
    begeleidster
    makkum (fr)
    ons kindje wordt gedoopt in de Nieuw Apostolische Kerk, ik ben nieuw apostolisch opgevoed, mijn man hervormd, mijn man heeft er zelf voor gekozen om naar de nieuw apostolische kerk te gaan, we hebben daar ook onze huwelijkszegen gekregen. ik vind het wel belangrijk om mijn kind de basis te geven, maar zodra het ouder is en een eigen mening krijgt, is dat wel belangrijk. ik laat mijn kind dan zelf de keuze maken. dat kan ik dan niet doen, ik heb de basis meegegeven en meer kan ik niet doen.
     
  11. Beppie

    Beppie Fanatiek lid

    16 aug 2005
    1.109
    0
    0
    Mijn schoonouders zijn streng gereformeerd.
    Dat houd in dat ze geen tv/pc/radio mogen hebben, omdat overbodige luxe is.
    Vrouwen dragen geen broeken, alleen lange rokken.
    De meeste vrouwen hebben lang haar en opgestoken.
    Ze gaan 2x op zondag naar de kerk.
    Ze leven volledig volgens de bijbel...
    euhm... wat kan ik er meer over zeggen.... ??


    Wat 'gewoon' gereformeerd inhoud weet ik eigenlijk niet.
     
  12. Kathy

    Kathy VIP lid

    22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    thx beppie, ben nu toch al een beetje wijzer geworden
     
  13. Beppie

    Beppie Fanatiek lid

    16 aug 2005
    1.109
    0
    0
    You're welcome ;)

    Misschien dat anderen uit kunnen leggen wat 'gewoon' gereformeerd inhoud...?
     
  14. Mirna

    Mirna Bekend lid

    6 mei 2005
    908
    0
    0
    Ik ben zelf christelijk opgevoed, mijn man niet. We zijn wel in de kerk getrouwd, omdat ik dat zelf graag wilde. We laten het kindje ook dopen in de kerk en in de opvoeding zal het geloof ook wel een rol spelen. We gaan zelf eigenlijk zelden/nooit naar de kerk.
     
  15. Deb

    Deb VIP lid

    19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    Wij geven ons kindje wel iets mee over geloof maar we voeden haar niet op met een geloof.
    Kinderen mogen best een beetje van een geloof meekrijgen zodat ze zich kunnen indenken hoe mensen leven met wel een geloof.
    Zo hebben mijn oudste kinderen dan ook op een katoholieke school gezeten. (bewust gedaan)

    debbie
     
  16. b-tje

    b-tje Actief lid

    2 aug 2005
    453
    0
    0
    bejaarde helpende in een verpleeghuis als vaste na
    lent (nijmegen)
    je hebt katholieken en protestanten. Gereformeert valt onder de protestanten.Je hebt streng gelovigen zoals hiervoor beschreven en gewone gereformeerden zoals ik die gaan niet 2 keer naar de kerk of in zwart gekleed(ook wel de zwarte kousen genoemd) is eigenlijk net zoals gewone katholieken alleen wij bidden niet via de heilige maria maar rechtsstreeks naar boven.Sommige gaan wel naar de kerk en sommige niet net wat je zelf wilt alleen als je streng gelovig bent heb je geen tv....
    Ik hoop dat dit voldoende is
     
  17. Kathy

    Kathy VIP lid

    22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    ja hoor, denk dat ik het nu helemaal begrijp
     
  18. Moppie

    Moppie Actief lid

    26 jul 2005
    213
    0
    0
    nou Sientje, jou situatie is eigenlijk gelijk aan die van ons.....
    Ik zou ons kindje heel graag een geloof mee willen geven.... Mijn man heeft dit vanauit huis dus niet omdat zijn oudres vonden dat ie daar zelf voor zou kunnen kiezen als ie daar behoefte aan zou hebben.
    Ik zou graag iets mee willen geven en het kind de keuze laten of ie ermee door zou willen gaan....

    We hebben hier eigenlijk nog niet veel over gesproken *( behalve bij de doop vanmijn nichtje dan)...
    Wat het dus ook gaat worden is nog niet bekend...... al heb ik wel een voorkeur!!
     
  19. Sas

    Sas Actief lid

    12 jun 2005
    106
    0
    0
    Ik ben ook Gereformeerd, wij hebben wel tv, radio enz.
    Wij gaan 2 keer per zondag naar de kerk en verder leven wij volgens de bijbel met normen en waarden.
    Wij dragen niet perse rokken en ook geen zwarte kousen of hoedjes.

    Groetjes Sas.
     

Deel Deze Pagina