Ik heb heel erg leuk werk waar ik het ontzettend naar mijn zin heb, maar heb een tijdelijk contract. Ze wilden me maar een half jaar contract geven omdat ze niet zeker waren van mijn kwaliteiten. Zodoende moet ik er dus flink aan trekken om te bewijzen dat ik het kan. Tot vorige week ging dit goed, maar ik heb best veel last van zwangerschapskwalen (veel hoofdpijn, de hele dag door misselijk, ontzettend moe) en dus heb ik me een paar dagen ziek gemeld om bij te komen. Fulltime werken valt me erg tegen als je je niet goed voelt. Het probleem is dat we thuis afhankelijk zijn van mijn inkomsten. Mijn vriend werkt wel en verdient goed, maar we wonen in een 1kamerhuisje van 40 m2 en willen graag groter wonen als de baby er is. Maar hij werk via een uitzendburo en dus is het van groot belang dat mijn contract verlengd wordt in januari, liefst voor OT. Mijn leidinggevende is erg aardig, maar mijn baas houdt niet van zwangere vrouwen. Die kosten enkel maar extra geld. Omdat ik op personeelszaken werk word ik er soms mee geconfronteerd dat contracten om die reden niet worden verlengd, en zodoende heb ik besloten mijn mond te houden. Ik weet dat je wettelijk pas 3 maanden voor de uitgerekende datum hoeft te vertellen dat je zwanger bent, maar dat brengt me in een lastig parket. Niets zeggen en hard doorwerken (ondanks de klachten), proberen onderzoeken, echo's en bezoeken aan de VK na het werk te plannen en dan hopelijk een contractverlenging krijgen zou ideaal zijn maar dan zullen zij zich nogal bedrogen voelen en bovendien lukt het me nooit om de VKbezoeken savonds ingepland te krijgen. Maar eerlijk zijn en wel vertellen dat ik zwanger ben, zodat er rekening mee gehouden kan worden ivm aangepast werk, aangepaste stoel en misschien soms begrip voor de moeheid en de kwalen betekent waarschijnlijk dat ik ontslagen zal worden eind januari. En dat betekent dat we daardoor weinig kans hebben om groter te gaan wonen.... en dat zou een ramp zijn! (40 m2 is erg klein, en we hebben nu al geen ruimte om onze eigen spullen kwijt te kunnen, laat staan een baby met alle daarbij behorende spullen.) Ik word er nogal moedeloos van
Wat een vervelende situatie. Maar als je bij je baas op zo'n manier jezelf naar een OT-contract moet krijgen, ik weet niet of dat de oplossing is. Misschien vindt hij dan wel een andere manier om je te ontslaan. Eerlijkheid wordt toch altijd wel gewaardeerd. Bovendien lijkt het me twijfelachtig of je niet weer opgescheept wordt met een jaarcontract, als ze twijfelen aan je capaciteiten. Meestal komt er niet direct een OT-contract na een halfjaarcontract. Ik weet niet of je dat inkomen nodig hebt voor een koopwoning of voor een huurwoning?
We wonen nu in een koopwoning, de woning van mijn vriend. Hij had een OT contract, maar is onlangs wegens reorganisatie ontslagen en werkt nu dus via het uitzendburo. We willen graag naar een koopwoning, omdat we beiden veel te kort staan ingeschreven als huurwoningzoekende om hier in Amsterdam uberhoubt een woning te krijgen, laat staan een grote woning.
Tja dan is er weinig aan te veranderen natuurlijk. Of je moet een huis kopen dat net zo veel kost als die hypotheek die je vriend nu heeft, dan hoef je geen nieuwe hypotheek te sluiten, alleen het onderpand aanpassen. Maar ja die kans is waarschijnlijk klein als je groter wil gaan wonen.