Zorgverzekeraar rekent kosten van vorig jaar? Mag dit zomaar?

Discussie in 'De lounge' gestart door babylove26, 2 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. babylove26

babylove26 Fanatiek lid

Hallo!

Wij zijn verzekerd bij Anderzorg en ik kreeg vandaag een brief waar in stond dat mijn eigen risico van vorig jaar niet op was en daar dus nog een rekening van krijg. Mag dit zomaar?

Groetjes!!

2. Sophie201112

19 apr 2013
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Is het niet zo dat behandelingen die vorig jaar ingezet zijn (en bijv nu nog lopen), onder vorig jaar vallen qua eigen risico?

3. amaranta

amaranta VIP lid

6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    Van hun website

Vanaf 1 januari 2013 betaalt iedere verzekerde vanaf 18 jaar de eerste € 350 aan zorgkosten zelf. Dit bedrag wordt jaarlijks vastgesteld door de overheid. Het gaat alleen om zorg die onder de Basisverzekering valt. Maak je geen zorgkosten, dan wordt er geen verplicht eigen risico in rekening gebracht. Het eigen risico geldt niet voor de aanvullende verzekeringen, AWBZ en bevolkingsonderzoeken.

4. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Is het een rekening van dit jaar die ze hebben afgetrokken van het eigen risico van vorig jaar?

5. amaranta

amaranta VIP lid

6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    en...

Als wij de zorgkosten rechtstreeks vergoeden aan de zorgaanbieder, betaal je het eigen risico pas achteraf aan Anderzorg. Je ontvangt dan een acceptgiro of de kosten worden automatisch afgeschreven.
    Als je de nota hebt voorgeschoten houden we het eigen risico in op de uitbetaling aan jou. Als je het hele jaar geen medische kosten maakt, betaal je uiteraard ook niets aan het eigen risico. Rekenvoorbeelden.

Betalen via automatische incasso
    Minimaal 14 dagen van tevoren krijg je van ons bericht om welk bedrag het gaat en wanneer het van je rekening wordt afgeschreven. Is het bedrag hoger dan € 200, dan krijg je altijd een acceptgiro. Hiervoor worden geen extra kosten in rekening gebracht. Je kunt het bedrag ook gespreid betalen.

Betalen via acceptgiro
    Je kunt je eigen risico ook via acceptgiro betalen. Let op: voor iedere factuur onder € 200 wordt € 0,50 in rekening gebracht. Wil je je betaalwijze aanpassen? Dit regel je eenvoudig via Mijn Anderzorg. Meer informatie lees je op ons blog

6. amaranta

amaranta VIP lid

6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
  7. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Als het om behandeling van vorig jaar gaat mag dat

8. linde90

linde90 Niet meer actief

Ja dit mag zorgverleners mogen tot 3 jaar na dato indienen.
    Heb je nog eigen risico openstaan van voorgaand jaar gaat het daar vanaf.
    Hier ook zo geweest en heb dit jaar dus een eigen risico van ruim 550 euro :(

9. Theepot

Theepot Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.447
    0
    36
    Zuid Holland
    Ja hoor, ik heb ieder jaar onderzoeken in een ziekenhuis die zelf pas heel laat declareert. Ik zit nu ook nog te wachten op een rekening van het eigen risico van het onderzoek van februari 2012.
    Als het ziekenhuis een rekening van 2012 pas in 2013 declareert kan de zorgverzekering daar niks aan doen.

10. singa

singa Niet meer actief

Sommige behandelingen mogen ziekenhuizen ook pas na een jaar afsluiten. Dit omdat er soms nacontroles en dergelijke onder dezelfde behandeling vallen en ze pas na een jaar kunnen zeggen dat de behandeling is afgelopen. Daarom kun je nu nog een rekening van 2012 krijgen.

11. babylove26

babylove26 Fanatiek lid

Ok weet ik voldoende! Vroeg het me af bedankt!

Deel Deze Pagina