Gaat IVF altijd gepaard met hormonen spuiten?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door HopeSept12, 1 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HopeSept12

HopeSept12 Fanatiek lid

6 dec 2011
    1.031
    70
    48
    Ons Zoontje!
    België
    Mijn onderwerp stelt eigenlijk al de vraag.

Wij hebben verschillende IUI pogingen achter de rug en willen nu voor IVF gaan, maar ik zie er erg tegenop.

Moet je steeds hormonen spuiten?
    Moet je iedere cyclus je eicellen laten prikken? Doet dit pijn?

Ik ben zo ontzettend bang!

2. Mompelientje

Mompelientje Fanatiek lid

20 sep 2011
    1.956
    0
    36
    Star Craft 2
    Kopenhagen
    Hey meis, ik ben ook een beetje bang maar de dokters hebben gezegd dat het pijnloos is, maar ja ik woon in Denemarken, weet niet hoe het gaat in NL...

3. HopeSept12

HopeSept12 Fanatiek lid

6 dec 2011
    1.031
    70
    48
    Ons Zoontje!
    België
    Ik in België.
    Ik ben zo bang dat IVF nog zoveel zwaarder is dan IUI en dat het nog steeds niet zal lukken

4. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Ja het gaat altijd gepaard met hormonen spuiten.

Je begint met decapeptyl spuit die je cyclus helemaal plat legt. Als je je menstruatie hebt gehad dan kom je voor een uitgangs echo.
    Vanaf dan spuit je of puregon of gonalf erbij.

Ff decapeptyl spuit je tot ff punctie samen met de andere.
    Dan krijg je als je eitjes groot genoeg zijn de pregnyl prik en daarop volgt de punctie. Afhankelijk van hoeveel eitjes er bevrucht zijn.
    Als er genoeg zijn bevrucht heb je kans op cryo's dus dan hoef je de volgende terug plaatsing geen punctie te hebben meid!

Komt goed vertrouw er op. En de punctie KAN. Pijnlijk zijn maar vaak is dat niet zo hoor. Ik heb er niks van gevoeld.

5. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Dat dacht ik ook meid en dat is allemaal mee gevallen en toen ik na de eerste ivf en tp een positieve test had was ik helemaal blij met de stap die we gezet hadden.

6. HopeSept12

HopeSept12 Fanatiek lid

6 dec 2011
    1.031
    70
    48
    Ons Zoontje!
    België
    wat is cryo's?? je moet toch steeds een punctie hebben? (het prikken van de eicellen?)

het is een beetje chinees voor mij!:)

7. Nientjje

Nientjje Fanatiek lid

15 jul 2009
    2.743
    3
    38
    Naar welk ziekenhuis ga je? In België is de verdoving tijdens de punctie meestal veel beter dan in NL. Ik ben in uz Gent behandeld en heb niks van de punctie gevoeld.

IVF is inderdaad veel zwaarder dan iui, maar de kans dat je zwanger raakt is een stuk groter. Misschien helpt het wat als je dat in je achterhoofd houdt?

8. Marliesje83

Marliesje83 Fanatiek lid

20 jul 2011
    1.712
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb geen ervaring met IUI, weet niet hoe dat is. Je moet in ieder geval altijd hormonen spuiten met IVF. Zelf heb ik daar geen last van, en het spuiten gaat me heel makkelijk af. Meestal hoor ik dat, maar zelden iemand die echt problemen met spuiten heeft. De punctie vond ik naar, maar het duurde maar een paar minuten. Kwestie van even de tanden op elkaar en dan is het ook alweer voorbij. Heb een keer een wortelkanaal behandeling gehad, als ik tussen die 2 zou mogen kiezen koos ik altijd de punctie!

Maar de negatieve test vond ik VERSCHRIKKELIJK zwaar. Ik ben daar echt compleet kapot van geweest. Ook omdat je weet dat als het mislukt is, je wéér heel lang moet wachten. Persoonlijk vond ik zelf dus het hele ivf traject reuze meevallen, maar de teleurstelling na de negatieve test was vele malen erger dan ik me ooit had kunnen voorstellen.

Heel veel sterkte in ieder geval!

9. Met mijn reactie ga je niet blij zijn, maar ik vond ICSI (zelfde procedure als IVF) véél erger dan IUI. IUI vind ik weinig voorstellen, ICSI vond ik verschrikkelijk. Nu heb ik ook wel een hoop complicaties gehad die niet voor horen te komen, maar toch.

IVF kán in je eigen cyclus, maar volgens mij wordt dat niet heel veel gedaan. Je krijgt dan 6 pogingen vergoed in plaats van 3, maar er wordt dan natuurlijk met elke punctie maar 1 eitje weggehaald (en voor 1 eitje zou ik écht geen punctie ondergaan, maar goed, dat beslist iedereen zelf natuurlijk). Meestal moet je dus inderdaad hormonen spuiten, maar dat vond ik (achteraf hoor, van tevoren was ik ook doodsbang en dacht ik dat me dat nooooit ging lukken) het minst nare van het hele traject.

Veel succes!

10. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    In eigen cyclus is dat geen IVF maar ivm volgens mij.

Je hoeft niet steeds een punctie. Je spuit voor vele eitjes, je krijgt een punctie, ze bevruchten en vervolgens bij het ontstaan van een embryo plaatsen ze terug. Zijn de embryo's mooi gedeeld dan vriezen ze de overige in en dat is een cryo.

Als je eerste plaatsing niet lukt dan heb je nog cryos voor een komende, mits ze goed ontdooien en doordelen.

Soms spuit je voor een ei bij een tp van een cryo, maar veelal bij onregelmatige cyclus. Je zet wel de pregnylvals je ei groot genoeg is.

11. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    De term IVF in eigen cyclus is een beetje misleidend. Want ook dan spuit je vaak wel hormonen, maar minder veel. IVM is onrijpe eicellen (ook injecties) puncteren en die in het lab laten uitrijpen.

12. Jane1981

Jane1981 VIP lid

21 sep 2008
    7.451
    98
    48
    Omgeving Utrecht
    Ja IVF gaat altijd icm spuiten.
    Hoeveel en hoelang hangt van je protocol af.
    Ik had het korte protocol en ben tijdens nieuwe cyclus direct gestart met gonal-f.
    Na een aantal dagen kwam daar orgalutran bij.
    Gonal-f is om de follikels te stimuleren, de orgalutran is om eisprong tegen te houden.
    Ik heb 2 maal een meting gehad.
    Bij de tweede meting datum geprikt voor de punctie, 36 uur voor de punctie mijn laatste spuit, ovitrelle.
    Die zorgt voor rijping van de eicellen in de follikels.

Punctie zelf, pijnstillers thuis.
    In het ziekenhuis kregel in mijn vaginawand een verdoving.
    En ja de punctie is vervelend maar ja het moet het hoort erbij.

Ik had 8 eicellen, 7 bevruchtingen en die deelden ook goed.
    Er is er 1 terug geplaatst.
    Helaas maar 1 geschikt voor invriezen.

Hou er rekening mee dat niet alle embryo's ingevroren kunnen worden, de kwaliteit moet echt top zijn daarvoor.

Ik was voor mijn protocol incl terugplaatsing en wachtweken gelijk aan 1 cyclus, 28 dagen dus kwijt.

13. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Meid, maak je niet te bang hoor. Het valt allemaal best mee...het prikken is naar maar dat went ontzettend snel. Na een paar dagen prik je jezelf alsof je nooit anders gedaan hebt.

De punctie was hier hell...maar dat komt omdat mijn zh het zonder pijnstilling doet. Bij andere zh krijg je zelfs een morfine achtig middel en heb je minder pijn. Daarnaast duurt zo'n punctie mss een kwartier, waarvan er 5-10 minuten eicellen geoogst worden. het is echt zomaar klaar. En nadien ben je ontzettend trots op jezelf.

Natuurlijk is het spannend, en eng. Natuurlijk is het geestelijk ontzettend zwaar. natuurlijk heb je lichamelijk ongemak. Maar maak het niet erger dan het is. Mijn persoonlijke mening qua lichamelijk ongemak is: er zijn ergere dingen. Go with the flow..

Deel Deze Pagina