de laatste loodjes.. ziek melden?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Hartj, 1 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hartj

Hartj Lid

17 jul 2013
    18
    0
    0
    Ik ben nu 30 weken zwanger en ik moet nog 3 weken (fulltime) werken tot mijn zwangerschapsverlof. Alleen het probleem is dat ik het niet meer ga volhouden, ik vind het veelste zwaar en dat komt voornamelijk door de 3 uur reistijd per dag. De verloskundige heeft mij ook aangeraden meer te rusten omdat mijn buik niet voldoende was gegroeid. (ook loopt mijn contract af tijdens mijn zwangerschapsverlof en wordt zoiezo niet verlengd.)

Wat zouden jullie doen? ziek melden? of kan je ook gedeeltelijk ziek melden en minder dagen gaan werken?

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Overleg met je vk. Als jij het niet kunt opbrengen, dan moet je gewoon ziek gemeld worden.

3. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Eventueel nog 2 of 3 dagen per week doen? In overleg uiteraard met je baas of je vk.

4. Harrinda

Harrinda Niet meer actief

Wat is voor jou de reden om toch te blijven werken? Zelf zou ik me gewoon ziek melden. Zwangerschap is echt niet niks!! Al lijkt het of anderen die je op straat ziet huppelend door de zwangerschap gaan...

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja hoor je zou ook voor een bepaald percentage kunnen worden ziek gemeld hoor. Dus stel dat je nu halve dagen zou gaan werken, is het 50% werken en 50% ziek zijn. Maar ik denk dat vooral je lange reistijd je parten speelt. Zou je evt nog een deel vanuit huis kunnen werken???

6. Catnip

Catnip Actief lid

28 nov 2013
    399
    0
    0
    Hoi Hartj, dat is een flinke reistijd zeg.. kan me voorstellen dat dit zwaar wordt.

Ik weet niet wat voor werk je doet maar kan je eventueel werk meenemen en van huis werken?

7. Hartj

Hartj Lid

17 jul 2013
    18
    0
    0
    Ik heb een kantoorfunctie maar thuis werken kan helaas niet.
    Bedankt voor de tips! Ik denk dat ik ga overleggen om 2 a 3 dagen te werken en als dat niet mogelijk is meld ik mij ziek.

8. Mamaatje81

Mamaatje81 Fanatiek lid

29 okt 2013
    1.046
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat een instelling.... zwanger = niet automatisch ziek ;)

9. Mandy84

Mandy84 Actief lid

5 okt 2013
    271
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien kan je eens een afspraak met de bedrijfarts maken? Hij/zij weet vaak het beste wat voor jou de beste oplossing is. Als het zo zwaar is zou ik eerder kiezen voor gedeeltelijk ziek melden en halve dagen gaan werken ipv 2-3 hele dagen. Dan zijn je dagen ook korter (incl. reistijd) en houd je het misschien zo wel vol. Succes er mee!

10. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.472
    3.929
    113
    Vrouw
    Als je onder een cao valt kun je die er ook even op naslaan. In mijn cao staat dat een zwangere werknemer 1/8 deel van de werktijd extra pauze mag nemen (1uur dus als je 8 uur p.d. werkt). Ik heb hier de laatste 2 weken gebruik van gemaakt (ik ging dan een uur eerder weg), dit hielp bij mij al heel erg.
    En anders als het helemaal niet gaat idd deels ziek melden in overleg met vk, bedrijfsarts en werkgever.

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Daarvoor hoef je de CAO niet op te slaan... dat is gewoon een wettelijke regeling. Staat in de Arbo-wet, dus geldt voor IEDERE werknemer. of het bedrijf nu wel of niet onder een CAO-valt.

12. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    En dan blijven mensen zich afvragen waarom werkgevers soms zo huiverig zijn voor zwangere werkneemsters ;) ... hierom dus. Lekkere instelling ...

13. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.472
    3.929
    113
    Vrouw
    Ohh dat wist ik niet, thanks voor de aanvulling! :)

14. Sorarocks

Sorarocks Bekend lid

9 jul 2013
    791
    0
    16
    NULL
    NULL
    ik werk in de zorg (zwaar werk dus), en ik heb omdat ik extreem last heb van bandenpijn met mn baas afgesproken om voorlopig 2 uurtjes per dag de ziektewet in te gaan :)

Deel Deze Pagina