Hallo, Ik woon met gezinnetje al jaren in het buitenland maar hebben nu toch besloten om het in NL te gaan proberen. Mijn man heeft daar al een baan gevonden, ik wil iets gaan zoeken als we er over een maand ook echt zijn. Ben dan ongeveer 12 weken zwanger. Nu ben ik er een beetje 'uit' zeg maar en vraag me af of ik tegen die tijd nog wel een baan zal kunnen vinden, wel of niet via het uitzendbureau. Stel dat ik met contract zou kunnen werken, helemaal perfect natuurlijk, helemaal als je aan zwangerschapsverlof ed denkt. Zo niet, als ik via het uitzendbureau aan de slag kan, hoe zit het dan met zwangerschapsverlof? Krijg je dan ook iets betaald de maanden dat je niet werkt of, zoals ik eigenlijk verwacht, niks? En in het ergste geval - als ik niks kan vinden, heb ik dan recht op 1 of andere uitkering? Wie helpt mij een beetje wegwijs in dat nederlandse werk/zwanger wereldje? Dank je wel!
Hi Julia, Welkom in NL dan maar hè? Afhankelijk van waar je woont en wat je allemaal kan, kan je vast via het uitzendbureau in ieder geval wel tijdelijk werk vinden. Vast werk zal wel wat lastiger worden. Veel werkgevers vinden het 'eng' of onhandig om iemand die straks weer met verlof gaat aan te nemen. Ik raad je aan om even naar de website van het UWV te gaan (UWV.nl) te gaan en naar de site van de uitzendbranches (www.nbbu.nl of www.abu.nl). Hier kan je vast veel informatie vinden. Heel veel succes! groeten, Pien