Hallo meiden, Er zijn hier ongetwijfeld mensen die me een aansteller vinden. En ja ik heb hulp en medicijnen. Maar ik zit zo in de knoop. Ik ben er moe van. Ik heb inmiddels 5 koortslip blaasjes en hoop dat ze op tijd voor de bevalling weg zijn. Gisteren had ik een hap van mijn brood genomen met een actieve koortslip en nog geen 5 seconden later hapte mijn dochtertje van 3 van diezelfde boterham ook een hap. Ik ben bang dat ze nu oom besmet is en mijn grootste angst is nog wel dat ik op de site van het rivm heb gevonden dat het meestal symptoomloos verloopt maar dan wel erg besmettelijk is! Doodsbang ben ik dat mijn zoontje het krijgt na de geboorte. De weerstand van mijn dochter is momenteel al laag. Ze is ziek. Heeft zaterdag een pseudokroep aanval gehad en is nu stront verkouden, vreselijk aan het hoesten en heeft koorts. Ik zie geloof ik door de bomen het bos niet meer. Zit veel binnen omdat ik slecht loop en erg veel pijn heb. Ik wilde graag snel bevallen maar nu ben ik weer bang. Omdat ik bang ben dat hij ziek wordt. Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Moet ik de huisarts bellen? Maar ja wat kan die doen. Hopelijk weten jullie raad. Groetjes
Zeker even huisarts bellen. Die kan je geruststellen en eventueel actie ondernemen mocht dat nodig zijn! Sterkte!
je kan er weinig mee nu, behalve zovirax en compeed lipblaasjepatches inslaan! Ik heb ook alles in huis, zowel mijn man, ik als onze oudste zoon hebben actieve herpes.... op dit moment geen uitbraak gelukkig, maar hebben er alle drie last van in de winter.... dus ik heb de creme en patches op voorraad! verder is het een kwestie van opletten en handen wassen, handen wassen, handen wassen en geen kusjes geven aan elkaar dan ben je er het snelst weer af! Ook ik heb de site van rivm. gelezen, en daar staat gelukkig ook op dat de baby als de moeder het actieve virus als had (dus geregeld uitbraken van koortslip) de antistoffen zelf ook al in het lichaam heeft. Het blijft oppassen, maar gezien onze kids uit onze genen bestaan hebben ze het virus ook al.
Ik wil Babebabe even corrigeren want het klopt absoluut niet dat als je beide het virus hebt, de baby het virus dan automatisch ook heeft. Na een besmetting trekt het virus zich terug in een zenuwknoop en kan dan regelmatig actief worden. Dit heeft niks te maken met de genen! Een nogal gevaarlijke aanname want dit zou impliceren dat de baby al besmet is en besmetting is wat echt voorkomen moet worden want voor een baby kan het virus levensgevaarlijk zijn.
Inderdaad wat BabeBabe zegt klopt niet hoor. Mijn moeder heeft al jaaaaren regelmatig een koortslip ook tijdens haar 4 zwangerschappen en geen van haar kinderen heeft zelf een koortslip!
Nee het blijft oppassen. Dat maakt me ook zo nerveus. Ik heb de huisarts gesproken net en die gaf aan dat als het symptoomloos verloopt het niet besmettelijk is. Op de site van het rivm staat weer wat anders. Ik snap het niet meer
Als een moeder voor het eerst een koortslip heeft, moet zij voorkomen dat haar pasgeborene in direct contact komt met de actieve koortslip. het advies is regelmatig de handen te wassen. Zwangeren die ook vóór de zwangerschap al vaker een koortslip hebben gehad, hebben waarschijnlijk al tijdens de zwangerschap antistoffen meegegeven. Het kind is dan waarschijnlijk beschermd. Het is raadzaam mensen die een koortslip hebben niet op kraamvisite te laten komen en in ieder geval de baby niet te zoenen, knuffelen of aan te raken. Om besmetting te voorkomen moeten gezinsleden met een koortslip steeds hun handen wassen voor ze de baby aanraken en direct contact met de koortslip vermijden. bovenstaande komt van de website van het rivm, zoals ik zei BLIJFT HET OPPASSEN dus ik zei niet, niks aan de hand!
en zeker weten hebben ze het virus wel al bij hun, het hoeft alleen niet actief te worden en uit te breken, dat is per persoon verschillend.
Ik begrijp wat je bedoelt babebabe. De foetus krijgt antistoffen mee maar kan evengoed nog besmet raken. Dat je het virus kan doorgeven zonder symptomen vind ik nogal eng. Dat zou betekenen dat als ik nu mijn dochter besmet heb door die stomme boterham, en zij krijgt geen symptomen maar heeft het wel, ze gewoon de baby kan besmetten. Nou lekker dan.. en toch komt een neonatale herpes weinig voor. Dat snap ik dan ook weer niet
Dit. Als je dochter het nu krijgt zal het vaak wel mild verlopen. Ze is al heel wat ouder. Maar het is wel een kl*te virus wat je niemand gunt! Ze moet dan wel, hoe triest ook, uit de buurt blijven van haar pasgeboren broertje als ze een blaasje heeft. Hier raadde de ggd en huisarts mij aan om sowieso mondkapjes te gebruiken tijdens de eerste zes maanden na de geboorte. Dat je ook niet per ongeluk knuffelt of de baby met voetje of handje oer ongeluk je lip aanraakt. Even afkloppen maar ik heb nu in mijn zwangerschap (en ook bij de vorige) elke maand een dikke week lang een koortslip, maar de eerste 9 maanden na de geboorte van mijn dochter 0,0! Alsof de natuur dat zo zelf een beetje regelt... Je hoort ook andere verhalen maar ik hoop dat dit voor jou ook zo geldt. Daarnaast heb je ook dat het virus passief is. Mijn man moet het virus ook absoluut van mij gekregen hebben. Ik heb daar vroeger echt niet voorzichtig mee gedaan. Hij zal het virus in zijn bloed hebben, maar hij heeft nooit een koortslip. Het kan zijn dat jouw dochter het misschien al lang al heeft, maar ook nooit de koortslip zelf. En zonder blaasjes kan ze ook niemand besmetten Hopelijk loopt het met een sisser voor jullie beiden af en kan je zoontje rustig geboren worden straks