Even mijn hart luchten over borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Emmely, 27 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gwn

Gwn Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.206
    0
    0
    Noord-Holland
    Emmely, ik ben heel benieuwd hoe het gaat en verder zal gaan. Wat het ook wordt: je bent echt wel een goede moeder, hoe onzeker je ook kan worden van alle (tegenstrijdige) adviezen! Voel je niet schuldig (makkelijker gezegd dan gedaan...) en luister naar je gevoel. Als de bv nog weer wil lukken en het bijvoeden dan straks overbodig is: prima! Wordt het toch flesvoeding: jammer, maar helaas, ook prima! Je hebt al hartstikke je best gedaan en er zelf aan onderdoor gaan is ook niks, dan zit je in een vicieuze cirkel. Hoe dan ook: petje af! En ik hoop dat je snel wat meer kan genieten.

2. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Bij mij liep de borstvoeding ook niet vanzelf.

Al bij het eerste aanleggen direct na de bevalling deed het heel erg pijn. In het ziekenhuis heb ik 2 lactatiekundigen en een verpleegster laten meekijken, en volgens hun was het aanleggen helemaal goed. Mijn vroedman is ook lactatiekundige en heeft me heel goed geholpen in de bezoekjes na de bevalling.

De eerste dagen heb ik mezelf moeten melken en het colostrum via een lepeltje opgevangen, om het vervolgens via het lepeltje bij mijn dochter aan te bieden. Dat was best moeilijk, omdat ik de techniek van het manueel kolven niet goed onder de knie had. Ze viel toen ook af, doordat ze niet genoeg kreeg. We hebben haar daarom extra bijgevoed met kunstvoeding via een cupje. Het was telkens weer een smeerboel, maar ze kwam tenminste weer aan.

Pas toen er echt melk uit m'n borsten kwam, lukte het om haar aan te leggen en de pijn een beetje weg te zuchten. Als het echt te pijnlijk was, kreeg ze weer kunstvoeding via een cupje.

Sinds deze week gaat het goed met borstvoeding, en krijgt ze volledig sinds 2 dagen. Alleen het toeschietreflex doet even pijn, daarna niet meer, het kietelt zelfs. Soms hapt ze niet goed aan. Dan laat ik haar eerst aan m'n pink zuigen, bied ik vervolgens de borst aan en drinkt ze lekker.

Ze zit al sinds gisteren over haar geboortegewicht heen. Dat het zo pijnlijk was in het begin, had te maken met mijn lichte huidskleur en dat ik al van oorsprong gevoelige tepels heb (Lansinoh smeren hielp niet veel). Het is even moeilijk geweest, en heb heel wat gehuild, maar dankzij mijn vroedman/lactatiekundige en veel doorzettingsvermogen is het nu toch gelukt :)

Ik gebruik nu nog Galactogil korrels om mijn productie op te krikken.

Deel Deze Pagina