Mijn kindje ligt dwars en as donderdag heb ik een uitwendige versie. Ik heb hier voor gekozen omdat ik liever geen keizersnede wil. Van te voren had ik uiteraard op internet, in foldertjes en via de gynaecoloog informatie opgezocht. Het klinkt heel simpel en het enige risico wat genoemd wordt is dat de hartslag van het kindje eventjes wat kan dalen. Maar nu lees ik ineens heel vaak dat vrouwen geen draaipoging willen doen omdat het ook fout kan aflopen. Hoe kan het dan fout aflopen? Zijn er nog meer risico's die niet in de foldertjes staan? Ik word er een beetje onzeker van..
Je krijgt weeënremmers en het kan uitmonden in een spoedkeizersnede. Vier jaar geleden heb ik ook een draaipoging gehad. Nou nooit meer van mijn leven. Het deed heel veel zeer. En het was nog mislukt ook. Kindje bleef gewoon liggen in stuit. Ik mocht kiezen voor een gewone bevalling of een keizersnede en ik heb ben zo bevallen. Maar ook daar zitten weer meer risicos aan. Toch ben ik blij dat ik haar zelf op de wereld heb kunnen zetten. Ik moet er wel bij zeggen dat ik een vrij vlotte bevalling heb gehad. Anders resulteert het alsnog in een keizersnede. succes
ik heb laatst ook een mislukte versie gehad. omdat ik ingeleid moest worden door suiker is het een keizersnede geworden. ik heb ook getwijfeld of ik het zou doen, maar ben toch blij dat ik het geprobeerd heb. Ik had veel meer vrede met de keizersnee. anders zou ik steeds gedacht hebben: misschien was het wel gelukt... je krijgt eerst een ctg en daarna weeënremmers. dat vond ik een naar gevoel omdat je hartslag er heel snel van gaat slaan. Maar goed, dat weet je en je moet gewoon proberen rustig te ademen. Ik heb me volledig gefocust op mijn ademhaling en de gyn zijn werk laten doen. Hij zet heel veel druk en je hebt erna een paar dagen een beurs gevoel. Ik geloof echt dat ze in het zh het allerbeste met je kind voor hebben en een versie is heus niet heel erg gevaarlijk of zo. Het minst erg van alle ander opties i.g.g. en ja,... op internet is altijd die ene uitzondering te vinden... het is meer een naar en eng idee en het is niet heel prettig om te ondergaan. succes
Ik heb tijdens mijn vorige zwangerschap een versie gehad, ik heb hier overigens geen weeënremmers bij gekregen. Wel werd de conditie van mijn kindje goed in de gaten gehouden middels een ctg/echo. Afgesproken dat de gyn op mijn teken zou stoppen en dat is ook gebeurd. Ik vond het verre van prettig (vooral het idee dat er iets met mijn zoon zou gebeuren tijdens de versie kon ik maar moeilijk van me afzetten). Persoonlijk zou ik er niet weer voor kiezen. Er is een kleine kans aanwezig dat je moet je blijven, bijvoorbeeld omdat je kindje het dusdanig moeilijk krijgt tijdens de versie dat er meteen een spoedkeizersnede uitgevoerd moet worden. Succes met het maken van je keuze, laat je goed voorlichten!
Ik heb altijd gezegd dat mocht ons kindje in stuit liggen ik niet zou gaan voor een draaipoging. Dit omdat het vaak niet lukt en het ook geen prettige behandeling is. Maar ik snap degenen die er voor kiezen wel. Als het lukt is dat alleen maar super natuurlijk
Tsja, zijn er risico's? Ja, maar die zitten ook aan een normale bevalling (bij een hoofdligging) en ja ook aan een ks, al krijg ik het idee dat veel mensen het idee hebben dat hier alleen risico's voor de moeder aan zitten. De gyn zal er alles aan doen om de risico's zoveel mogelijk te beperken en wanneer er twijfel bestaat of de behandeling veilig uitgevoerd kan worden zal deze niet doorgaan. Ik heb het anderhalf jaar terug geprobeerd, helaas niet gelukt. Ik kreeg geen weeenremmers, maar de baby werd continu goed in de gaten gehouden. Ik vond het pijnlijk, maar mijn zoontje kon ook geen kant op, dus mijn ribben zaten in de weg, maar zou het een volgende keer zo weer doen. Uiteindelijk moet het voor jou goed voelen, en niet te veel afgaan op internet. Spreek bijvoorbeeld met de gyn af dat als het niet goed voelt je dit aan kunt geven en dat ze dan stoppen. Ieder zijn keus en zijn goed recht om wel of niet voor een versie te kiezen.
Je kindje ligt dwars. Dat is gegarandeerd keizersnede, tenzij baby draait. Persoonlijk zou ik daar niet op zitten te wachten . Ik heb voor mij dwarsliggende 3e bij gyn gezeten om te laten draaien, maar gelukkig voor mij draaide ze zelf alsnog. Voor mij voelt het ook als een andere soort versie dan bij een stuit, tenslotte hoef het maar een kwartslag te draaien in plaats van een halve. En ja, er is een kans op complicaties, maar die zijn er bij een keizersnede ook (of een gewone bevalling...). Iedereen heeft daar zijn/haar eigen mening over. Ken diverse mensen die versie hebben laten doen. Sommige waren heel blij (en zijn vaginaal bevallen), vonden het meevallen, andere vonden het afschuwelijk en zouden het nooit weer doen. Zou dus vooral naar je eigen gevoel luisteren.
Er zit wel een groot verschil in slagingspercentage tussen eerste kindjes (30-40%) of tweede/derde kindjes (70-80%). Als het niet je eerste kindje is, lukt het veel vaker wel dan niet. Persoonlijk zou ik dat ook laten meewegen in keuze. (ik ben zo een die altijd voor een versie zou gaan onder motto niet geprobeerd...)
Ja het wordt idd keizersnede als het niet lukt. Ook een stuitbevalling mag ik niet doen. Ik denk dat ik het gewoon probeer. Als het tijdens de draaipoging niet goed voelt kan ik altijd aangeven dat ik wil stoppen. Gelukkig geen horrorverhalen hier. Pijnlijk en onprettig zal het heus wel zijn maar zolang er voor het kindje geen grote risico's aan vast zitten kan ik daar mee leven. Bedankt voor de reacties. Ben weer gerustgesteld.
Ik heb 3 weken geleden een uitwendige versie laten doen. Het is me alles mee gevallen. Natuurlijk merk je dat er kracht wordt gezet, maar ze pakken echt de baby vast en niet je baarmoeder. Ik heb geen weeenremmers gehad. Wel een paar dagen een wat beurs gevoel, maar dat kwam waarschijnlijk doordat ik ongemerkt mijn spieren wat heb aangespannen. Baby is netjes in hoofdligging blijven liggen. Ik ben blij dat ik het heb laten doen.
Hier ook geen weeenremmers hoor. Het is mij echt meegevallen, voelt het prettig? Nee, en naderhand heb ik ook een paar dagen flink spierpijn gehad maar ik vond het niet vreselijk pijnlijk. Daarnaast duurt de versie zelf nog geen minuut. En bij mij schoot hij steeds terug, maar na de derde keer vond de gyn het wel mooi geweest. Hij wilde gewoon niet. Dus het duurt ook niet lang. Mocht een tweede weer in stuit liggen, dan ga ik trouwens niet weer voor een versie. Niet zozeer vanwege de risico's maar meer omdat ik dan het idee heb dat ze niet voor niks op het allerlaatst nog draaien.
Nou, vanmiddag de uitwendige versie gehad. Helaas mislukt, ze zijn ongeveer 10 minuten bezig geweest. Ik vond het behoorlijk pijnlijk maar wel te doen. Volgende week nog een keer. Als hij dan nog niet wil draaien plannen we meteen een datum voor de keizersnede. Nog even spannend dus!
Wat een groot misverstand is bij een versie, dat je weeënremmers zou lrijgen omdat een versie de bevalling in hang zou kunnen zetten. Dat is dus niet zo. De weeënremmers zijn er voor dat de baarmoeder maximaal ontspannen is waardoor een draaing makkelijker is. Ik heb twee versie pogingen gedaan maar de kleine man was niet van plan om te draaienen is met zijn billen eerst geboren.
Jammer, dat hij niet gedraaid is. Hopelijk volgende week wel. Mocht je willen, kun je ook denken aan moxa-therapie. Geen idee of het bij mij heeft geholpen, maar de baby is wel gedraaid voor de versie, dus het zou positief kunnen hebben bijgedragen en het was even een lekker ontspanmoment voor mezelf.
Ik heb ook geen wee remmers gehad hoor. Vond het alleen wel heel lastig om de spieren ontspannen te houden terwijl het best pijnlijk was. Moxa-therapie had ik me ook in verdiept. Maar eerlijk gezegd geloof ik daar niet zo in. Ik probeer me er nu gewoon niet al te druk meer om te maken. Ga gewoon uit van een keizersnede en als hij toch nog wil draaien zie ik dat als een cadeautje.