Hallo allemaal, ik heb een dringende vraag... Ik merk aan mijn lichaam dat hele dagen werken teveel gaat worden. Krijg in de middag last van harde buiken en ben om 2, 3 uur smiddags al zo kapot alsof ik al een hele week erop heb zitten.. Nu ben ik 25 weken zwanger en werk in een schoenenwinkel, dus veel staan en klanten helpen, kan moeilijk zeggen tegen de mensen: pak die schoenendoos zelf maar. Collegas zijn zelf ook vaak druk bezig. Nu zit ik dus te denken aan 50% ziekmelden maar wanneer meld je dat? Morgen ben ik vrij en zou het liefst donderdag er al mee beginnen. Kan moeilijk donderdag zeggen: ik blijf maar een paar uur terwijl ik eigenlijk van 12 uur tot 9 uur savonds moet werken. Komt bij dat ik een hele goeie band heb met mijn leidinggevende. Hoe kan ik dit het beste regelen?
aangezien je aangeeft dat je een goede band hebt met je leidinggevende, zou ik het gesprek aangaan en open houden. Zeg gewoon hoe het is; hoe je je voelt op een dag werken en waar knelpunten liggen. (bijvoorbeeld het bukken, het lang staan e.d.) misschien zijn er meer mogelijkheden? Succes!
Snap heel goed dat het te zwaar voor je wordt! Je loopt en staat de hele dag, bukken en opstaan, is gewoon heel zwaar als je zwanger bent. Maar volgens mij bepaald de arbo arts hoeveel je nog kan en mag werken. Die kan bv zeggen dat je bv alleen nog maar licht werk mag doen niet meer bukken of op je hurken zitten ed. Of hij zegt dat je maar 50% mag werken, en dan gewoon al je werkzaamheden. De arbo arts is er ook om jou te beschermen, dus ga daar heen en vraag advies. Hij hoort aan wat je wel en niet meer kan en maakt daar een plan op.
Maak je ook al gebruik van de zogenoemde pauzeregeling? Dat is in de Arbo-wetgeving geregeld, zwangere vrouwen hebben recht op een uur extra pauze per dag. Deze pauze wordt in overleg met de leidinggevende opgenomen. (zelf heb ik die "pauze" altijd aan het begin van de dag opgenomen vanwege "opstartproblemen") Dit valt nog altijd NIET onder ziekmelden hoor!!! Is die tijd onvoldoende, dan zou je je idd geheel of gedeeltelijk ziek kunnen melden. Mbt ingang... ik begrijp dat je het graag zsm zou willen laten in gaan. Maar probeer sowieso in overleg te blijven met je leidinggevende. Kaart het desnoods morgen telefonisch aan? Maar sta er niet raar van te kijken wanneer je niet al per donderdag 50% kunt gaan werken.
Dank je wel voor de reacties. Wist niet dat ik dat eerst via de arbo arts moest doen. Denk dat ik morgen eerst met hem een gesprek aanga en zeg dat ik het hele dagen bijna niet meer volhou, kijken wat hij daarop zegt. Hij zal wel zeggen dat ik me gedeeltelijk moet ziekmelden, hij heeft al een keer zoiets laten vallen. Als ik behoefte heb om te zitten mag ik dat ook, doet hij niet moeilijk over, maar hebben achter in de kantine alleen maar zo'n houten huishoudtrapje, schiet ook niet echt op haha. Ga morgen wel iets eerder naar mijn werk en zeg dat ik even met hem wil praten.
Volgens mij hoeft dat niet via de arbo arts hoor. Ik heb vandaag een gesprek gehad met mijn leidinggevende, waarin besloten is dat ik voor 12 uur (= 1/3) ziekgemeld wordt. Deze ziekmelding doet zij gewoon. Geloof niet dat ik naar de arbo arts moet hiervoor. Ze vertelde alleen dat het UWV kan gaan bellen hoe of wat.
Inderdaad gewoon bespreken met je leidinggevende. Ik vond het ook heel moeilijk maar uiteindelijk zo blij dat ik het gedaan heb! Ik ben voor 33% ziekgemeld en werk nu 24 ipv 36 uur. Het gaat echt een stuk beter en wou dat ik eerder aan de bel had getrokken... En dat ik nu 6 weken vtv met verlof ga is eigenlijk ook wel een verademing Ik heb nadat ik met mn leidinggevende afspraken had gemaakt, zelf gebeld met de arboarts om de situatie en de afspraken uit te leggen. Die was het er helemaal mee eens en heeft netjes een rapportje naar mn leidinggevende gestuurd. Het UWV heeft mij ook gebeld en daar ook de situatie uitgelegd en dat was ook allemaal in orde. (De werkgever krijgt het van het UWV trouwens vergoed.)
Ik ben 2 weken geleden bij de arbo arts geweest en daar heb ik richtlijnen van meegekregen waar ik me aan MOET houden. Vanaf 20 weken heb je hier recht op, alleen nu weet ik natuurlijk niet hoe dat bij jullie is geregeld, maar ik mag max: - 2 uur staan op een dag -3 uur lopen op een dag - max. 15 keer bukken - max. 5x 10 kilo tillen -max. 5x 15 traptreden lopen Wat zitten kan doe ik nu zittend, en ik ben blij dat er richtlijnen zijn, alhoewel mijn tijdelijke teamleidster mij het idee geef dat ik me aanstel. Gelukkig heb ik een fijne arboarts.
Hihi, die richtlijnen zouden in mijn werk betekenen dat ik thuis moet gaan zitten Wel goed dat ze er zijn overigens. Hier overigens ook een tijdelijke teamleider die me het gevoel geeft dat ik me aanstel. Managers....
Die richtlijnen betekenen voor mij ookd at ik helemaal niks meer kan doen haha! Vandaag gesprek gehad met leidinggevende, hij snapte me en vond het goed dat ik eerlijk met hem het gesprek aanging. Ik wilde eerst met hem gaan kijken hoeveel uur ik zou gaan werken en daarna pas samen beslissen hoeveel % hij me zou ziekmelden, even naderhand kwam hij naar me toe dat hij me voor 50% zou ziekmelden. Heeft voor vandaag geregeld dat ik om 6 uur klaar was, heel fijn, en voor de rest van de week en volgende week komt het ook al goed. Ben echt superblij dat het zo goed is gegaan!!