Ik moet echt even m'n ei kwijt. Vorige week maandag is onze dochter geboren na een zwangerschap van 34 weken en 2 dagen. Het gaat heel erg goed met haar. Ze ligt al in de wiegenkamer! Wel nog op een warmtebedje en ze heeft nu even een kleine terugval wat betreft zelf drinken. (maar ja, ze heeft nu ook de rust om zich heen om te verwerken wat er allemaal met haar gebeurd is en dat doet ze dan ook, ze droomt vrij heftig zo te zien). Maar waar ik helemaal gek van wordt is de verschillende verhalen die je te horen krijgt over wanneer ze naar huis mag. De één zegt in de loop van deze week, de ander niet voor zaterdag en de volgende heeft het erover dat ze hier volgende week ook nog ligt. Niemand kan een prognose geven, dus wat gaan wij doen, wij gaan zelf dingen bedenken, die dan toch steeds weer tegenvallen. En ik vind dat er heel erg vanuit de theorie naar haar gekeken wordt en niet naar haar zelf. Ik heb het idee dat bijv. flesvoeding snel wordt opgegeven en de rest met sonde wordt gegeven omdat ze het nog niet hoeft te kunnen. De verpleging doet ontzettend hun best om het beste van zichzelf in Florine te stoppen hoor, maar ze moeten eigenlijk het beste van Florine uit haar halen... Ik ga hier morgen ook wat van zeggen bij het gesprek wat ik heb met de kinderarts. Hebben jullie die ervaring ook? Linda
ja hoor....ik vond ook dat ze het kwa voeding soms vrij snel opgaven en dan het via de sonde gingen geven. Omdat ik weet dat ze pas naar huis mogen als ze alle voedingen zelfstandig kunne drinken. ben ik ook een beetje gaan door drammen dat de sonde eruit ging.. Ik kwam 4 keer per dag ze zelf eten geven zodat ze met haar niet gingen haasten. want als het echt druk was deden ze vliegensvlug haar eten geven. Het was wel vermoeiendt om zo vaak in het ziekenhuis te zijn. maar mijn meisje kon wel rustig in haar tempo eten en vanaf die dag had ze de sonde ook niet meer nodig! ze was toen 32 weken oud... Ik vind dat je zeker voor je kind op moet komen want zij zijn zelf te klein om iets te doen. Ik was toen zo trots op mijn kleine meisje dat ze alleen kon eten! 1 dag voor de 37 weken kwam ze naar huis toe! heel veel sterkte deze tijd.... geniet van je meisje liefs sonya
Vind wel fijn even verhaal van sonya te lezen. Want Britt word volgende week 32 weken en ben toch wel benieuwd hoe ze dat gaan aan pakken. Want bij ons word ook door iedereen iets anders gezegd. De ene zegt 32 weken voeden en de andere 34 weken.
Fijn dat ik niet de enige ben. De andere twee kindjes op haar kamer gaan deze week naar huis. Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan doen. Dan zou ze 1 op 1 verpleging moeten hebben. Of zou ze dan weer terug gaan naar de medium care? Ze zit nu wel op 50 ml per voeding en dat blijft deze week zo. Dus dan kan ze daar eens even goed aan wennen. Om 12 uur had ze weer sondevoeding gehad, volgens mij niet eens geprobeerd met de fles. En vanmorgen om 9 uur, dat was zo raar heeft ze zeker weten gedronken uit de borst. lag gewoon 20 minuten achter elkaar te drinken. Ik zag het en ik voelde het. Maar volgens de weegschaal had ze niets. Nu wisten wij niet zeker meer of nou wel of niet de hydrofieldoek hadden gewogen maar als dat niet zo zijn dan zou ze 80 ml gedronken hebben, dat is dan wel weer heel veel. Ik ga er morgen wel op staan dat ze (muv die ene nachtvoeding) iig elke keer de fles gaan aanbieden. Ik ga 3 keer per dag en dat is idd heel vermoeiend, maar alles voor m'n meisje! En vinden jullie weggaan ook zo moeilijk? Ik blijf huilen...... Linda
Ook bij Sam werd er niet echt vaart gezet achter de flesvoeding. Voor mijn gevoel was het vaak luiheid van de verpleegkundigen, want de sonde kostte maar een paar minuten (instellen) en daarna konden ze wat anders doen. De fles kostte vaak toch wel een half uur. Ik ben op een gegeven moment zelf gaan vragen of er niet vaker de fles gegeven kon worden. Bij Sam zijn ze begonnen met eerste flesje voor de 32 weken, omdat ze liet zien dat ze het snapte. Maar ze kreeg het maar zelden omdat ze echt haar energie nodig had (ivm NEC en later het herstel van de hersenvliesontsteking) en idd pas na de 34 weken dan "horen" ze te oefenen met drinken, maar het hoeft niet perse. (en tja.. die sonde is wel handig he ) En wanneer naar huis? Ga gewoon uit van de uitgerekende datum, alles wat eerder is is dan mooi meegenomen. (Wij hadden pech, ze mocht pas met 42 weken naar huis) En ik kon echt geen 3x op een dag naar Sam, was helemaal gebroken. Groetjes Daphne
Hoi, Dat over borstvoeding/wegen overkwam mij ook geregeld, werd er moedeloos van, terwijl ik zeker wist dat er soms goed gedronken werd. Het probleem kwam eigenlijk alleen voor op de digitale weegschaal, de ouderwetse meet echt precies. Ze zijn met 35 weken geboren en mochten na 3.5 week naar huis. Het ging in ene heel snel, dacht dat het langer zou duren, vooral met de kleinste. In principe kon 1 al eerder maar het was handiger om ze tegelijk mee naar huis te nemen. Ze besteden een bepaalde tijd aan een fles anders duurt het te lang en zit er te kort tijd tussen volgende voeding, ze hielden hier ook een strak schema aan, moet ook wel met al die babies die ze moeten verzorgen. In mijn periode waren er best wel veel babies aanwezig op de afdeling. Maar voor je het weet is je frummel thuis! Geheel onwetend ging ik die bewuste maandag gewoonlijk naar het ziekenhuis en werd mij verteld dat ze woe of do allemaal naar huis mochten! Het belangrijkste is dat ze op temp blijven en gewichtstoename. Ze mochten per dag een hele fles voeding 'resten'. Groetjes Brez
Ik moest haar gisteren aan m'n borst laten wennen maar ze viel gewoon in slaap. En keek er niet eens naar haha. @ linda Ja heb het ook altijd moeilijk als ik weer ga. Alleen hoef ik niet elke x meer te huilen. Soms zit er wel een dag tussen dat als ik haar zie dat de tranen al in m'n ogen springen en ik dan echt moet proberen niet in tranen uit te barste. Wij hebben nu Tele Baby, als ik haar dan mis dan even snel kijken.
Bij mijn meissie zetten ze ook geen vaart achter het drinken... Volgens mij is het bij iedereen hetzelfde. Een week voordat Nova naar huis mocht is ze pas haar sonde uit gegaan. En 3 dagen voordat ze naar huis ging was ze pas van de monitor af. Ook ik heb geprobeerd om haar aan te leggen op verzoek van de verpleegsters maar daar werd ze toch zo moe van dat ze idd net zoals bij jouw meissie in slaap viel, terwijl ze de fles wel goed leeg dronk. ik moest het steeds proberen totdat ik gezegd heb dat ik dat niet meer wilde doen. Ik had liever dat ze haar flessen goed dronk dan steeds aan de borst en dan in slaap vallen en vervolgens het eten via haar sonde kreeg. Das toch zo? Uiteindelijk ging het heel snel hoor! En mocht ze met 35 weken toch echt naar huis! Meid ook voor jou komt de tijd dat ze naar huis mag! Geniet er maar van! Enuh heb geduld... Veel sterkte! Liefs Shirley
Gister hebben we even gepraat met een verpleegkundige en we zijn wel een stuk wijzer over het naar huis gaan. - Ze moet meer dan 2200 gram wegen -> daar heeft ze nooit onder gezeten, ze weegt nu 2395 (geb gew. 2471) - Ze moet minimaal 36 weken zijn -> dat is zaterdag - Ze moet zichzelf warm kunnen houden in een wiegje, event. mbv een kruik -> warmtebedje staat nu op 33 gr. en moet terug naar ong.32 gr. - Ze moet alle voedingen zelf drinken uit de fles/borst. Vanmorgen heeft ze 10 uit de borst gedronken en 30 (!) uit de fles de laatste 10 kreeg ze met sonde. Ik ga even uit van volgende week woensdag ofzo dat ze mee naar huis kan. Linda
Spannend hoor Linda! Britt gaat vanavond in een bedje Ga zo ook weer proberen met de borst, hoop dat ze nu niet in slaap valt van er naar kijken Maar ik ga ga kolven en dan richting ons meisje
ow wat herkenbaar! mijn dochter (inmiddels is ze bijna drie jaar!) mocht ook pas naar huis als ze al haar flessen helemaal leegdronk binnen 10 minuten! (achtelijk snel moet dat). Ik heb op een gegeven moment gesignaleerd dat haar hongerprikkel niet werd gestimuleerd, want alles wat ze na 10 minuten niet ophad ging zonder pardon door de sonde. Op dat moment heb ik geeist dat de sonde eruit ging. iedereen was tegen (zelfs mijn man.... wat voelde ik me alleen) maar ik heb doorgezet, of jullie trekken dat ding eruit, of ik doe het. Savonds is de sonde er door de arts uitgehaald met de opmerking dat hij de volgende avond er weer in ging als ze niet goed ging drinken. VAnaf dat moment heeft ze al haar flesjes goed gedronken. I kheb wel een dodiflesje met drie standen speen gekocht en haar op stand 3 gevoed, zodat ze snel haar flesjes makkelijk leeg kon drinken. Drie dagen later heb ik haar mee naar huis genomen. De arts was het er niet mee eens, maar heeft toch getekend voor ontslag. Ze heeft 1 maand in het ziekenhuis gelegen. Overigens was mijn dochter geboren met 36 weken maar woog ze maar 1250 gram. Ik heb haar geloof ik met 1900 gram mee naar huis gekregen. ik vond het een vreselijke periode omdat mijn dochter gelukkig! alles goed deed, maar ineens was het drinken het probleem volgens de artsen. Ik was ervan overtuigd dat ze goed zou drinken als er maar naar haar gekeken werd in plaats van naar de standaard protocollen. en dat bleek ook zo te zijn in haar geval. vanaf haar thuiskomst h4eb ik haar op vraag gevoed. dat betekende dat ze de ene keer een half flesje dronk en de voeding erna anderhalf flesje leegdronk. ik hield in een schriftje bij wat ze totaal op de dag had gedronken zodat ik zeker wist dat ze genoeg had gekregen. Binnen een jaar had ze haar volledig groeiachterstand ingehaald. De kinderarts (een nieuwe, die andere heb ik eruit gezet..... 8) ) ontsloeg haar na 1 jaar van verdere controles met een brede lach. Zo snel bijkomen had ze nog nooit gezien. Hoe dan ook, de moraal van mijn verhaal, luister naar je artsen zeker! maar luister ook naar je gevoel! heb je het idee dat je kindje nadeel ondervind van de protocollen, vecht er dan voor dat ze naar je kindje gaan kijken ipv naar de protocollen. bij mijn dochter heeft het supergewerkt en ookal verklaarde iedereen me voor gek, ik voelde gewoon dat ik het bij het juiste eind had.... sterkte meid! ik hoop dat je kindje snel mee naar huis mag! (de beste dag uit mijn leven is de dag dat ik met haar mijn eigen voordeur doorging!) dikke knuffel
We gaan vooruit! Florine drinkt haar flesjes nu in een half uur leeg (gister zaten we nog een uur te tobben met een flesje) en ze heeft nu om 9, 12 en 15 uur een flesje zelf gedronken. Als ze straks om 6 uur wakker is krijgt ze weer een flesje, anders de sonde en om 9 uur proberen we weer borst en de rest met fles. Nu is ze morgen pas 36 weken, dus ik ga die sonde er nog niet uit laten halen, want een prematuur kindje kan zichzelf uithongeren, dat heb ik toch liever niet. Maar ik heb wel gezegd dat de sonde ook betekent dat ze niet MOET doen, en dat werd wel beaamd. De arts zei dat het mooi zou zijn als ze volgende week vrijdag mee naar huis kan, maar als dat niet zo is, wil ik wel dat volgende week die sonde eruit gaat. Dan is ze 37 weken en moet ze zelf aan kunnen geven dat ze honger heeft. Linda
heej crealinda: is het de bedoeling dat florine uiteindelijk bv gaat krijgen? krijgt ze dan in het ziekenhuis geen fingerfeeding?dat vroeg ik me gewoon af...
We gaan niet helemaal over op bostvoeding, want ze kan de fles nu ook. Voorlopig doen we 2 x borst, 5 x fles en dat gaan we misschien nog uitbouwen naar 3 of 4 x borst. Wat fingerfeeding is weet ik niet. Linda
Fingerveeding is wat ingewikkeld volgens mij? Cupveeding willen ze ook vaak wel doen. Drinken aan de borst is natuurlijk super! Maar wel heel vermoeiend en te inspannend. Tenminste dit was voor Danischa een hele opgave. Ben na 12 weken kolven en life voeden helemaal over op flesvoeding gegaan. Maar je zou is kunnen googlen op finger/cupveeding. Misschien heb je er wat aan?
hai Fingerfeeding is de voeding die het meest op bv lijkt: je stopt je wijsvinger en een kromspuitje in t mondje en als je voelt dat ze zuigt spuit je voorzichtig wat melk in t mondje. Zo leert de beeb hoe het is om te zuigen en melk te krijgen (is toch net wat anders dan met een flesje) en is de kans op tepel/speen verwarring t kleinst. vaak wordt er mee gestopt als de beeb al goed aan de borst drinkt (ook al is het vaak nog ergvermoeiend) cupfeeding wordt vaak gedaan als FF nog te vermoeiend is. maar was gewoon een nieuwsgierig vraagje hoor..
Ze pakt nu (muv vanmorgen) zowel de borst als de fles goed. Wel met tepelhoedje, maar ok. Nou moet ik er wel bij vertellen dat ze een gewone fles krijgt en dus niet zo'n difraxding wat niet vacuüm trekt. Die zijn ongetwijfeld heel goed voor sommige kindjes, maar het lijkt mij niet handig als ik haar ook bv wil geven. Linda
Linda, ik had een flesje gekocht voor Sam, ook van Difrax. Heb veel pogingen gedaan om haar aan de borst te krijgen, met tepelhoedje ging het wel veel beter dan zonder. Het is ons helaas niet gelukt en ik heb dan ook 5,5mnd gekolfd voor Sam. Hopelijk gaat het bij jullie wat beter! Bij Sam hebben ze trouwens nooit fingerfeeding of cupfeeding gebruikt.
Ik ben niet zo tegen zo'n difrax fles hoor, maar ik vind het voor Florine niet goed. Een prematuur kindje wat niet goed de zuigbehoefte heeft moet gewoon aan zo'n drie standen fles die niet vacuüm trekt. Zelfde voor alle andere moeilijke eters. Florine kan wel heel goed zuigen (heeft een dipje gehad, maar ze kan het heel goed, gaat een beetje trager dan gemiddeld maar toch) en bij zo'n fles hoeft ze dat niet te doen. Dan leert ze dus ook niet te zuigen voor haar eten. En dat moet ze wel leren want ik wil haar graag borstvoeding geven. Zeker nu ik weet dat de voeding zich aanpast aan haar behoefte (is zij verkouden gaat mijn lichaam voeding produceren om haar sneller beter te maken). Daarnaast zal ze ook de fles krijgen en het liefst geen speen, maar dat zien we nog wel. Trouwens niet alle flessen van difrax hebben dit he, het gaat (volgens mij) alleen om die gebogen varianten. En nogmaals, als jouw kindje daarmee wel drinkt en zonder niet, is het natuurlijk DE uitvinding van de eeuw. Linda