Ze hebben vorige week mijn baarmoeder gemeten (toen 22 weken) en mijn baarmoeder kwam al tussen mijn navel en borstbeentje uit. Ze zeiden dat mijn baarmoeder op een grootte van zeker 28 weken zit. Ook hadden ze mijn cervix gemeten met en die kwam op 3 cm, de gyn gaat dat volgende week weer contoleren omdat ze het voor mijn termijn al wel wat kort vond maar volgens mij is 3 cm toch heel normaal? Ik word sowieso streng onder controle gehouden omdat ik bij mijn twee voorgaande zwangerschappen vroegtijdig weeën kreeg (bij de oudste met 32 weken en bij de jongste met 28 weken). Volgende week gaan ze ook het kindje en mijn vruchtwater op te meten. Mijn vraag, wat is een normale cervix afmeting met 22 weken?
Volgens mij is 3 niet extreem weinig. Had zelf bij 20 weken (zo groot kan verschil tussen 20 en 22 niet zijn denk ik?) 3,5 en dat was helemaal goed. Misschien dat ze bij jou het zekere voor onzekere nemen ivm met je voorgeschiedenis? Mij helpt het altijd om al mijn vragen op te schrijven zodat ik ze dan volgende keer kan stellen. Heb iedere keer dat ik voor controle kom wel een lijstje . Sterkte!
Hoi Fauna. Vervelend die onzekerheid he? Ik heb zelf ook een voorgeschiedenis metvroeggeboorte. Ik ben momenteel 32 weken zwanger en heb een cerclage om de baarmoederhals lang en gesloten te kunnen houden. Bij mij zeggen ze 4 cm is wat een normale vrouw zonder voorgeschiedenis hoort te hebben. Momenteel is mijn cervix nog steeds 4 cm. Ik hoop dat dit je wat helpt. Krijg je iets om je vroegtijdige weeen op te vangen?
Ik vind 3 echt toppie. Volgens mijn gyn dan. Die werd pas nerveus van onder de 2. Dan zouden er extra stappen ondernomen worden. Door extra rust te pakken kan het wel weer langer worden. Hier schommelde hij vaak tussen de 2en 2,5. Ik heb dan wel een cerclage. En nu blijft mevrouw zitten nu die weg is.
Ben heel blij met jullie reacties, stelt mij weer gerust. Dacht zelf ook dat 3 prima was (vorige keer maakte ze zich pas druk met < 2 cm maar denk dat het door mijn voorgeschiedenis komt dat ze wat sneller ongerust zijn).
Ik had bij Mn dochter met 16 weken al 2,5 en kreeg toch vroegtijdige weeen met 32 weken remmers en al. Ik ga 21 april vragen aan de Gyn of hij even naar Mn cervix wil kijken!
Bij mij was hij met 29 weken 1,8 cm. Dit in combi met terugkerende harde buiken heeft mij een ritje universitair ziekenhuis opgeleverd. Daar weeenremmers (gedurende 1 week) en longrijing. Uiteindelijk met 40 weken bevallen. Als ik het in de hectiek van toen goed begrepen had was 2 cm een grens. Of toch zeker om even aan de CTGmonitor te hangen. En dus bij 1,8 is het nog houdbaar tot 40 weken. wel met platte rust.