Heftig. Kreeg echt kippevel toen ik het las. Staat nu op telegraaf dat het een werknemer is. Maar artikel kun je alleen lezen als je abbonnee bent.
Pfff kippenvel! Zelf ooit ook een zwangere vrouw moeten reanimeren, dat heeft echt enorme indruk gemaakt. Het is al een jaar of 4 geleden maar denk er nog vaak aan.. Ik hoop dat beiden het halen, maar weet dat ze in zo'n noodgeval altijd kiezen voor de moeder (als het nodig is om te kiezen natuurlijk, als de zwangerschap ver genoeg gevorderd is en de nodige hulp aanwezig is gaan ze ook alles uit de kast trekken voor de baby natuurlijk). De keizersnede is dan nodig om de druk van de buik op de bloedvaten van de moeder te verkleinen, zodat de kans op een geslaagde reanimatie vergroot wordt..
Wat heftig! Kan iemand uitleggen wat de reden voor keizersnee zou kunnen zijn? Kunnen ze anders niet reanimeren? Heb geen verstand van medische zaken, maar ben wel nieuwschierig!
Ik gok erop, en das dus écht een gok, dat de vitale functies bij de baby ook stilvallen door zuurstofgebrek, en je dus als het ware niet 1 maar 2 personen tegelijk reanimeert. Door de baby met een ks te helpen, is die weer verzekerd van zuurstof en daardoor een grotere slagingskans van overleven buiten de buik?
Wat ik heb geleerd bij de BHV cursus is dat je een hoogzwangere vrouw niet goed kan reanimeren omdat het te gevaarlijk is voor de baby en zo niet goed kan reanimeren bij de moeder. De baby ligt te hoog zodat de druk op de baby veel te hoog word en de druk naar het hart te laag. Het is, lijkt mij, een keuze maken tussen 2 levens of 1 of geen. En dan gaan ze natuurlijk voor 2 als het kind levensvatbaar is. Sowieso zal het kind ook sterven als de moeder sterft dus als het op zich zelf kan overleven dan is de keuze "makkelijk" gemaakt. Als ik de moeder was en dit zou mij overkomen dan hoopte ik ook dat ze dit zouden doen.
Volgens dit artikel was het een medewerkster van de bakkerij. Ze zijn beide overgebracht naar het ziekenhuis. http://www.telegraaf.nl/nieuws/2008171/zorgen-om-traumatische-bevalling-in-bakkerij-vreselijk-verhaal Hopelijl halen ze het beiden kan de hele dag al aan niks anders denken
En hierdoor stroomt er niet genoeg bloed terug naar het hart, en kan het dus bij de reanimatie niet meer goed het lichaam rondgepompt worden. Soms helpt het al om de vrouw op haar linker zij te leggen, maar dat reanimeert heel moeilijk en helpt niet altijd. Dus dan zit er niks anders op dan de druk te verminderen en het kind uit de buik te halen. Het doel hierbij is in eerste instantie om de moeder te redden, en pas op de tweede plaats de baby.
ja ik hoop ook dat ze het beide halen en sinds dat ik het heb gelezen denk ik er ook alleen maar aan misschien omdat je zelf ook zwanger bent dat je er zo aan denkt en er ook wat onrustiger of angstiger door wordt (ik wel een beetje) hoop nog wel wat te horen of het goed is gekomen ofnie en misschien wat de oorzaak is lijkt mij ook wel zwaar om met 7 maanden zwangerschap in een bakkerij te werken en miss heeft ze nog meer kinderen waar ze voor moest zorgen en vroeg mij ook af dalijk is het ook een lid van zwangerschapspagina zou ook zo maar kunnen maar ja al met al hoop ik echt dat het goed komt met hun lijkt me verschrikkelijk om zoiets mee te maken en ook voor haar omgeving
Ik las net dat de moeder alsnog is overleden.. en het babytje nog in zorgwekkende toestand in het ziekenhuis ligt. Pff wat heftig zeg.. ben er echt even naar van