Vreselijk! Wat zo mooi en bijzonder zou moeten zijn, zwangerschap, moeder worden, en dan de meest dramatische afloop. Hopelijk gaat de baby het redden. Zo triest.....
Ik lees nu dat de traumahelikopter een tijdje niet kon landen. Omdat er 1 of andere dodo probeerde om met een drone de reanimatie te filmen! Ik kom gewoon woorden tekort voor zulke types.
Ja, ik vreesde er al enorm voor. Een heel klein percentage van de reanimaties buiten het ziekenhuis slaagt maar, en van de zwangeren is dat een nog kleiner deel. Een perimortem sectio (keizersnede tijdens reanimatie) is idd voornamelijk om moeder te redden, maar uiteindelijk hoop je ook baby te redden. Maar ze doen het al vroeg, ook als het voor baby echt nog veel beter is om in de buik te blijven. Het is echt 'moeder eerst' op dat moment. Overigens wordt er bij de reanimatie een kussentje/dekentje/jas onder de linkerheup van moeder gelegd idd om te zorgen dat de vaten niet dichtgedrukt worden. Je kunt net zo goed niet reanimeren als je dat niet doet. Ik vind het zo heftig om dit soort verhalen te lezen. Ik word ervoor opgeleid om zwangeren te reanimeren (naast 'gewone' reanimatie) maar het is absoluut geen dagelijkse kost gelukkig. Dat het zomaar kan gebeuren als ik naar de bakker ga vind ik zo'n gigantische verantwoordelijkheid. Eentje die ik met alle liefde neem hoor, maar het blijft intens. Reanimatie van baby's gebeurt veel vaker en dat loopt gelukkig bijna nooit slecht af, maar is ook (uiteraard!) altijd emotioneel.
Dat klopt idd.. echt, hoe idioot kun je zijn. Wat ik me nu afvraag, en misschien is dat raar, had de uitkomst voor de vrouw anders kunnen zijn als de trauma niet eerst door die idioot opnieuw moest proberen te landden? Dat spookt bij mij de hele tijd door mijn hoofd, had de vrouw het wel gered als ze er meteen bij konden komen... Ze zijn natuurlijk zeer kostbare tijd verloren..
Het kán, maar de kans is groot dat ze het sowieso niet gered had. Neemt niet weg dat ik er echt met mijn kop niet bij kan dat mensen dit soort dingen doen. Ik heb ook eens een vrouw gereanimeerd (niet zwanger) en daar stonden allemaal mensen omheen te filmen en te ginnegappen. Niemand stak een poot uit om te helpen, zo raar...
Nou echt hè.. vind het zo'n vreemde ontwikkeling dat dat tegenwoordig de eerste reactie is, filmen ipv helpen..Van mij zouden ze iedereen die dat doet een flinke boete moeten geven en verplicht naar 1 of andere cursus..
De traumaheli piloot heeft de drone helemaal niet gezien, blijkt nu. Er is dus ook geen hinder geweest gelukkig maar hoe haal je het in je hoofd he. Zelfde met die ramptoeristen, ik begrijp dat gewoon niet. Vreselijk voor alle betrokkenen