Even nadenken, met hoop ik tips....

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mamavanmimi, 20 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanmimi

    mamavanmimi Fanatiek lid

    13 mei 2010
    2.791
    773
    113
    Tussen de fruitbomen
    mijn oudste dochter begint 31 augustus in de brugklas. Wij hebben haar ingeschreven bijeen middelbare school wat verder weg. Er is ook een brugklaslocatie dichterbij maar vanwege het ontbreken van 1e graad leraren op die locatie hebben wij besloten haar op de hoofdlocatie in te schrijven, die dus verder weg is. Ze heeft een havo/atheneum advies gekregen en daarin vonden we het prettig dat de 1e graad bevoegdheid er was omdat deze toch wat meer inzicht hebben in wat ze kan en zo uiteindelijk in de goede richting te komen, danwel havo, danwel atheneum. Einde schooljaar heeft ze een kennismaking gehad met de klas waarover ze niet veel losliet. Ook zou ze niet weten of er meerdere kinderen uit onze woonplaats komen. Jammer, die hoop was er wel, maar niet duidelijk dus nog.
    Nu heeft ze gisteren aan mijn man verteld dat er helemaal geen kinderen uit onze woonplaats in haar klas zitten en dat ze er daardoor wel een beetje tegenop ziet. School is niet op fietsafstand, ze zou met de trein moeten gaan. Opzich geen probleem, van station naar school is loopafstand.
    Maar nu, wij twijfelen of we de juiste beslissing hebben gemaakt. Niemand van school gaat naar die school, ze gaan of naar de 2e locatie of naar de school hier, ongeveer 10 minuutjes fietsen.
    We willen het er met haar natuurlijk nog even over hebben. Maar hebben we de juiste keus gemaakt. Zeker nu met de corona en trein/mondkapjesplicht. Kan ze niet beter naar de school hier? Vriendinnen zullen dan ook meer in de buurt wonen.
    Ervaring van mijnn man vroeger op school in vrijwel dezelfdesituatie was dat hij er altijd een beetje buiten liep, hoorde er nooit echt bij, want afspreken gaat niet zo makkelijk. Altijd zullen ouders moeten rijden...

    Mijn gevoel zegt nu gewoon, meid ga hier naar school, het wordt waarschijnlijk zoveel makkelijker voor je... Maar ja valt dat nog te regelen?
    We hebben het hier over gehad met de school waar ze nu ingeschreven staat, en zij vertelde dat er altijd kinderen vanuit onze woonplaats naar die school gaan, en dat er dus echt wel kinderen van hier in de klas zitten maar nu blijkt dat niet zo te zijn. En onze dochter is een echte binnenvetter zal dus niet gauw dingen hierover zeggen

    Nu weet ikdat jullie niet kunnen zeggen wat te doen, maar als dit bij jullie zou zijn, wat zou je gevoel zijn?
     
  2. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.540
    7.043
    113
    Is het niet mogelijk dat ze in een andere klas geplaatst wordt met kinderen uit jullie woonplaats?
    Is het zo ver, dat ze met de trein moet?
    Ik zat vroeger 18 en later 23 km verderop op school, wij fietsten altijd en juist toen leerde ik zo veel kinderen kennen. Want tussen mijn woonplaats en school lagen nog tig plaatsen waar ook weer kinderen naar diezelfde school fietsten.

    Wat wil ze zelf?
     
  3. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.497
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik herken je twijfel.. hier is de afstand wel te fietsen (8 km) maar wel alleen... maar we hebben zó bewust voor deze school gekozen indertijd... We gaan nu niet veranderen. Dochter zelf vind het wel wat spannend,maar wilde écht naar deze school. Wisselen zou iets voor later zijn denk ik. We gaan het nu écht een kans geven.
     
  4. mamavanmimi

    mamavanmimi Fanatiek lid

    13 mei 2010
    2.791
    773
    113
    Tussen de fruitbomen
    Er is maar 1 havo/atheneum combinatie. Het zou 23km fietsen zijn, maar het zijn allemaal geen fijne wegen om langs te fietsen, denk dan aan een onverlichte provinciale weg.
    We hebben idd voor die school gekozen toen, toen er nog geen corona was, en de school ons dus ook heel duidelijk zei dat er altijd kinderen uit onze woonplaats naar die school gaan... maar ja dit jaar dus niet. Of in elk geval niet op haar nivo of klas.
    De school in onze woonplaats staat niet heel goed bekend, waarom is me nooit helemaal duidelijk geworden, en gaat vooral om de locatie waar tl gegeven word en niet de havo/atheneum/gymnasium locatie.
    En dan denk je waarom haar niet daar ingeschreven dan? Op het moment van inschrijvingen wisten we niet beter dan dat ze een tl 9f misschien tl havo advies zou krijgen, dat is dus later allemaal nog aangepast. Vandaar de twijfel hier.

    En inderdaad, we gaan het hier nog zeker over hebben met haar vandaag. Ze vertelde dit gisteren onderweg naar een logeerpartijtje en is nog niet thuis. Weet ook niet wanneer ze weer thuis komt....
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    23 km is wel heel ver, lijkt me niet echt wenselijk. Er is wel een andere school dus dichterbij die havo/vwo aanbiedt?

    Vanwaar die voorkeur voor 1e graad leraren? Op zich is het wel logisch dat ze die niet echt hebben staan voor een tl klas namelijk en op havo/vwo komt ze die toch vanzelf wel tegen.

    Ik zou de andere school bellen en vragen wat er nog mogelijk is en als er nog wat kan, dan overleggen met je dochter
     
    Dubbelgeluk en HappyRabbits vinden dit leuk.
  6. mamavanmimi

    mamavanmimi Fanatiek lid

    13 mei 2010
    2.791
    773
    113
    Tussen de fruitbomen
    Die voorkeur was er omdat ze op de andere locatie dus eigenlijk geen les zou krijgen op VWO nivo is ons toen verteld. Ze krijgt les op havo nivo maar krijgt 2 cijfers, 1 voor havo en 1 voor VWO. Zelfde proefwerk alleen een andere berekening voor het cijfer. En dit leek ons niet wenselijk. Dan weet je in de 3e klas nog steeds niet of ze echt het vwo aan zou kunnen. Ze krijgt dan wel een vwo cijfer maar dit is dan gebaseerd op een proefwerk op havo nivo. Mocht ze dan naar het vwo gaan heb je nooit les gehad op vwo nivo. En dat leek ons niet wenselijk....

    Maar nu alles bij elkaar opgeteld, laat mij zo last minute twijfelen
     
  7. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.483
    113
    Ik stuur je even een PB.
     
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    2e graad leraren mogen onderbouw havo/vwo les geven. Bij heel veel havo/vwo klassen gaat het op die manier, dat wil echt niet zeggen dat ze er geen zicht op hebben of iemand wel of niet het vwo aan kan. Is een normale gang van zaken.
    Zoon zit op vwo en heeft ook veel havo/vwo boeken waar hij dan idd een cijfer voor krijgt op vwo niveau .
    En je hebt het over de 3e klas? Is het een tweejarige brugklas dan?
     
  9. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Maar dat is toch maar 1 jaar?

    Tja lastig hoor. Dochter gaat ook als enige 12 km verder naar school, maar dat was haar eigen keuze, ze kon ook op 4 km. Ze heeft ook geen klasgenoten uit woonplaats of het dorp hier direct naast. Maar dat maakt haar niet uit. Idd zullen we vaker de klos zijn om te brengen en op te halen als ze afspreekt. Maar 23 km is 2x de afstand van dochter en zij kan op de fiets.

    Kan je niet informeren op de school? Haar mentor bellen om de twijfels te bespreken?
    Want samen met vmbo TL meisje uit de andere klas zou ze toch best samen mee kunnen reizen ik ga er vanuit dat ze allemaal meestal om 8:30 beginnen. En dan ‘s middags als het lukt, maar dat zal lastiger zijn.
     
  10. mamavanmimi

    mamavanmimi Fanatiek lid

    13 mei 2010
    2.791
    773
    113
    Tussen de fruitbomen
    Misschien zijn het ook wel koude voeten van mij hoor... nog 1 weekje en ze begint op de middelbare :eek:. Dat zou me ook niks verbazen hoor.
    Man en ik gaan vanavond gewoon eens goed met haar om de tafel zitten, kijken of ons gevoel na haar opmerking echt klopt of dat wij er nu meer van maken dan het is....
    Het is ook gewoon een spannende periode voor haar en voor ons.
    Waar onze zorg vooral zit is de aansluiting bij de rest van de klas omdat iedereen vlakbij die school woont en zij niet, maar zeker ook de treinreis in combinatie met de mondkapjes tegenwoordig.....
     
  11. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.540
    7.043
    113
    En toch ben ik daar anders over gaan denken. Mijn zoon gast havo vwo doen. Op die school wordt tegenwoordig juist op havo niveau lesgegeven, omdat dat veel positiever is voor havo leerlingen, ze halen een 7 of 8 i.p.v. altijd een 6 (even generaliserend he), en de vwo leerlingen springen er vanzelf uit met een 8 of 9. Het schijnt echt goed te werk en.
    Onze zoon gaat waarschijnlijk havo doen in de derde, en ik weet zeker dat het hem veel meer motiveert als hij met niet al te hard werken voldoendes haalt, dan wanneer hij met niet keihard werken een 5 of 6 haalt en dus heel hard moet gaan werken voor een 7 of 8, gewoon omdat hij geen vwo instelling heeft. En echt geen vwo wil gaan doen.
     
    smax vindt dit leuk.
  12. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    @mamavanmimi Heb je het er nog met je dochter over gehad? Wat wil zij zelf?
     
  13. mamavanmimi

    mamavanmimi Fanatiek lid

    13 mei 2010
    2.791
    773
    113
    Tussen de fruitbomen
    We hebben gisteravond inderdaad nog met haar gesproken. Zijzelf zegt heel duidelijk liever naar de andere locatie dichterbij te willen. Ze ziet het niet zitten om alleen met de trein onderweg te zijn. Dat vind ze nog te eng. We zijn wel samen met haar de treinreis gaan doen, maar alleen vind ze nog te eng. En eerlijk, mijn man zit in een risicogroep dus daar heb ik ook wat twijfels over.
    Andere locatie kan ze gewoon fietsen zegt ze en meer kinderen van haar groep gaan daarheen. Dat is dan weer niet doorslaggevend voor haar maar ze vind het wel prettig om af en toe een bekend gezicht te zien.
    Mijn man heeft een mail naar school gestuurd en school heeft ook gebeld. Hij gaf ook aan dat het waarschijnlijk erg moeilijk gaat worden om nu nog te wisselen van locatie maar zou het er met de directeur over hebben. Als het goed is neemt die contact met ons op volgende week.

    Wij gaan in elk geval nergens vanuit, het is ook wel erg laat natuurlijk en er ook helemaal niks over tegen dochter gezegd. Eerst maar eens kijken wat er gezegd word.
     
  14. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.691
    3.472
    113
    Ik zou hier mijn gevoel volgen en indien nog mogelijk kiezen voor de locatie dichterbij. Voor dezelfde lesstof een cijfer op havo en vwo-niveau krijgen is in de onderbouw niet ongebruikelijk, dus dat zou ik niet als obstakel zien. Het is ook niet zo dat de stof op de havo en die op het VWO als dag en nacht van elkaar verschillen, je hebt het dan echt wel over nuances, volgens mij (in mijn tijd ;)). Als een kind er in de havo/vwo klas duidelijk uitspringt, dan zit het met die vwo-stof in de meeste gevallen wel goed. Het sociale aspect van school weegt voor mij ook altijd zwaar mee. Ze loopt er een flinke tijd rond en als je je in die tijd altijd een beetje een buitenbeentje voelt worden het zware jaren. Sowieso (maar dat is persoonlijk) vind ik dat een kind een zwaarwegende stem moet hebben in de keuze voor de middelbare school.
     
  15. yeps

    yeps Bekend lid

    27 aug 2012
    506
    18
    18
    NULL
    NULL
    Ik zou 23 km écht te ver vinden... een school op die afstand zou hier geen optie zijn.
    Locatie dichtbij lijkt me prima... mijn dochter gaat nu naar de 2e zit in brugklas mavo / havo/ vwo. Zij is een pure vwo leerling. Proefwerken worden op dit niveau beoordeeld, krijgt soms extra vragen in proefwerk en krijgt uitbreiding in stof en instructie op vwo niveau. Als de school dichtbij aangeven dat kinderen daar op vwo niveau eindexamen kunnen doen dan moet je daar t vertrouwen in hebben
     
  16. mamavanmimi

    mamavanmimi Fanatiek lid

    13 mei 2010
    2.791
    773
    113
    Tussen de fruitbomen
    Goed nieuws hoor!

    Na vrijdag niks gehoord te hebben en gisteren ook niet, wilden wij zelf proberen contact op te nemen.
    Nu heeft zelf de 2e locatie ons vanmorgen al gebeld en het is geen probleem. Er is plek voor haar in de klas en ze mag volgende week starten op de andere locatie. Vrijdag hebben we daar nog een extra kennismaking op die school, we hebben natuurlijk de afgelopen maanden een hoop mails van school gemist over hoe de eerste weken eruit zullen zien.
    Ivm de privacy moeten we de eerste school toestemming geven voor het uitwisselen van het dossier en hoe het nu moet met de boeken die we wel gewoon gehaald hebben, maar per maandag een andere school.
    Dochter blij, wij blij voor onze dochter, want we gingen al nergens vanuit....l:thumup:
     
    Dubbelgeluk, smax, Amarens en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Fijn dat het geregeld kon worden! Denk een goede beslissing, want 23km is wel heel ver.
     
  18. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.483
    113
    Wat fijn dat het geregeld is!

    TS’s kind zou naar de locatie van mijn dochter gaan, ik herkende de scholen uit haar verhaal.
    Er komen op zich wel meer kinderen van zo ver naar deze school/locatie, omdat ze wat dingen bieden die andere scholen niet bieden, veel ervaring hebben met bepaalde richtingen en niet ver van het station zitten.
    Wij wonen hier toevallig, maar anders zou ik inderdaad ook de eerste jaren voor de locatie kiezen die het dichtst bij is.
     

Deel Deze Pagina