hoe kom ik hier vanaf/doorheen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Riekje74, 30 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Riekje74

Riekje74 Actief lid

30 dec 2011
    129
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Teddy,

Ik ben een nieuw forumlid en zag dat mensen bij jou terecht kunnen voor advies. Ik weet niet zeker of ik met mijn "probleem" bij jou moet zijn, maar ik gok t er maar op.
    Mijn dochter is volgende week 7 maanden, krijgt nog bv met wat kleine beetjes bijvoeding ernaast. Ze heeft nog nooit 1 nacht doorgeslapen. Daar zijn er vast wel meer van, maar het lijkt bij haar alleen maar erger te worden ipv beter (wat je toch verwacht naarmate ze wat ouder worden). Toen ze 6 weken was sliep ze zelfs van 21-5uur en ik dacht toen: prima, dat gaat de goede kant op. Maar vanaf dat moment werd t juist alleen maar "slechter". Vanaf een maand of 3 werd ze inene om 0.00 wakker en kwam toen steeds om de 3 uur. Toen werd ze ineens al om 23 uur wakker (op zich geen probleem, er zijn er genoeg die hun kleine dan zelf wakker maken voor een laatste voeding)ware het niet dat ze vanaf dat moment elke 2 uur wakker wordt! Dit is al een maand of 2 aan de gang. Dus 23 uur, een uur of 1, uur of 3 en dan rond 5.30 waarna ze zich niet meer terug laat leggen. Ze neemt GEEN speen en GEEN fles, dus we kunnen haar niets vervangends aanbieden dan mijn borst. Even laten huilen dan maar? Ik heb nog een peuter van 2 en een dochter van 8 en vind t toch wel erg vervelend als zij wakker zouden worden door het gehuil van hun zusje. Daarnaast kan ik er zelf ook erg slecht tegen...Mijn eerste 2 sliepen met 6 weken door, helemaal uit zichzelf (een aan de borst en een aan de fles) dus ik ben wel wat verwend natuurlijk. Op zich vin ik een nachtvoeding helemaal geen probleem maar ze maakt er nu al een week of 8 een potje van. De agelopen 2 nachten kwam ze zelfs een half uur later alweer! Ik begin een beetje moedeloos te worden, loop op mijn tandvlees, heb overdag nogal een kort lontje, kortom: hoe doorbreek ik dit patroon? Want met het argument van een sprong of tanden hoeven ze bij mij niet meer aan te komen. Daarvoor duurt dit natuurlijk veel te lang.

Overdag drinkt ze nog een keer of 5 a 6 a 7;) (altijd op verzoek gegeven, ligt daar t probleem? Ze is gewend om te krijgen wanneer ze wil...), ze krijgt een klein stukje fruit, een paar hapjes groente en sinds een paar dagen wat stukjes brood, in de hoop dat als ze overdag wat meer krijgt, ze daar s nachts langer op kan teren. Tot nu toe zonder resultaat. s Avonds rond 19.30 krijgt ze van mij haar voeding voor t slapen gaan en daarna laat ik haar dus uit zich zelf komen. Wakker maken rond 23 uur maakt nu geen enkel verschil (aangezien ze dan zelf al komt en toch elke 2 uur blijft komen).

Een fles laten geven door mijn man gaat dus niet lukken vanwege het flesweigeren.
    Heb je misschien tips voor mij hoe ik hier het beste mee om kan gaan? Is dit gedrag "normaal"? Ik weet wel dat er meer van deze gevallen zijn, maar ik krijg toch steeds meer t idee dat ik ergens iets verkeerds doe (grappig eigenlijk hoe onzeker je toch weer kan zijn op je 37 en al 2 kindjes "achter de rug" hebt:). En misschien dat je nog tips/trucs hebt wat betreft het flesweigeren?

Door dit hap-snap gedrag heeft ze dus overdag ook geen enkele regelmaat. Het ligt er maar helemaal aan hoe laat ze s ochtend echt wakker wordt, hoe lang haar volgende slaapje duurt, etc hoe de rest van de dag qua eten, drinken en slapen verloopt. Wat denk je, zou t helpen als ik haar een strikt schema opleg? Dus alleen eten en drinken op vaste tijden? Misschien dat ze dan ook minder snackt en ze grotere hoeveelheden per voeding binnen krijgt?

Een heel verhaal, maar hopelijk kun je wat met al deze info;)
    Hartelijk bedankt alvast!

2. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hoi Riekje,

Ik vind het lastig om jouw vraag goed te beantwoorden. Ik geef maar weer hoe ik er tegen aan kijk.

Het wakker worden van een baby in de nacht is iets waar je als ouders weinig invloed op kan uitoefenen. Het overkomt ons allemaal, ook de flessemoeders. Ik vind het dus een heel normaal verschijnsel. Zelf ben ik geen voorstander van laten huilen, de baby huilt niet voor niks.
    Wat vaak het beste helpt is om je wekker om te draaien (of er een doek overheen te leggen), zodat je niet weet hoe laat het is als je gewekt wordt. De klok zorgt er nl. voor dat er gedachten in je hoofd gaan spelen. Die gedachten maken dat je wakkerder wordt en moeilijker weer inslaapt.
    Als je geen idee hebt van de tijd, dan ga je gewoon voeden, wegleggen en weer slapen. Binnen 10 minuten het hele huis weer rustig. De volgende ochtend weet je niet meer hoe vaak je gevoed hebt.
    Geef je over aan het ritme van je baby en denk niet dat je het kunt beinvloeden (niet ten positieve en ook niet ten negatieve). Go with the flow baby!

Succes.

3. Riekje74

Riekje74 Actief lid

30 dec 2011
    129
    0
    0
    NULL
    NULL
    O dat vind ik zooo moeilijk...de wekker weg zetten.
    Ik wil ook graag kunnen zien wanneer t beter gaat...dus de volgende dag kunnen zeggen: ha vannacht is ze maar 2 keer geweest:)
    En eehh 10 min..was dat maar waar, ik zit toch zeker wel 20 a 30 min met haar.

Geen tips wat betreft het fles weigeren?
    Vanuit het CB hadden ze juist gezegd dat ik hierover het best contact kon zoeken met een lactatiekundige (had ik zelf geen moment aan gedacht).

In ieder geval bedankt voor je (snelle) antwoord!

4. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
  5. Riekje74

Riekje74 Actief lid

30 dec 2011
    129
    0
    0