Wat deden jullie tegen de eerste stuwing?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Arti13, 2 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Ik heb giga stuwing. Helemaal goed natuurlijk en de baby doet erg zijn best het enigzins weg te drinken. Maar het doet zo'n pijn!!
    Ik heb al pcm ingenomen.
    Is het verstandig een keer te kolven als het echt niet gaat?
    Ik heb al een warme douche genomen. Voel me er beroerd van. Wat kan ik nog doen?

2. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    ik deed er kapot geknipte maandverbandjes in de vreizer in een boterham zakje en legde dat erop in een washandje zodat de pijn verligt word.. maarr weet niet of dat ook kan met bv ik was namelijk net gestopt.

3. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    kolven om de ergste druk eraf te halen

4. Mamadaisy

Mamadaisy Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.533
    6
    38
    Kolven indérdaad!

5. ientje

ientje Fanatiek lid

7 jun 2010
    2.999
    0
    36
    En tussen de voedingen een blad witte kool tussen je bh doen :) ziet er erg charmant uit maar verzacht wel!

6. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83

Zo heb ik het ook gedaan om de pijn van de stuwing teverminderen. Ik wilde wel bv geven, dus dit kan wel.

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    1x per dag helemaal leegkolven en goed koelen. Gekneusde wittekoolbladeren.
    Op moment dat je het echt niet meer trekt, weer kolven.

8. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    kolven kolven kolven ;) Om de ergste druk er af te halen. Ik kolfde ze na de voeding vaak ook nog even goed leeg.
    Verder douchen en flink masseren/ uitknijpen. Oef wat was dat fijn! ;)

9. dekilene

dekilene Niet meer actief

Kolven kolven kolven.
    Goed in de gaten houden dat je geen harde pijnlijke schrijven krijgt!!

10. juf85

juf85 Niet meer actief

eigenlijk alleen douchen en verder goed laten drinken. En dan de harde plekken masseren.

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.807
    5.942
    113
    Vrouw
    Ik had bij mijn oudste een geweldige kraamhulp, jonge griet met 4 oorbellen, helemaal leuk.
    Die had zelf een techniek bedacht, zij deed eerste een warme doek op mijn borsten en masseerde daarna voorzichtig, van oksel naar binnen,en meteen daarna kind aan de borst.
    Ik geloof niet dat ik ooit zo'n opluchting heb gevoeld..

En inderdaad kolven kolven kolven
    Gelukkig...het gaat ook weer snel over :)

12. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Dankjewel voor de reacties!

Maar hou je met kolven niet een enorme productie over?

13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.807
    5.942
    113
    Vrouw
    Als de ergste stuwing weg is (lees: je geen bowlingballen meer aan je lijf hebt hangen;):$), dan kan je stoppen met kolven. Je kindje kan de volle borst dan goed leeg gaan drinken. Kolven als de stuwing over is, zou alleen nodig zijn als je het idee hebt dat je productie nog niet lekker loopt, of als je kindje bijvoorbeeld nog niet goed volledig je borst leeg kan drinken.

14. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Ah oke.
    Ja die bowlingballen zijn inmiddels gevormd. ;)
    Het loopt er gewoon uit zonder tsr of blijft lopen na het voeden.

15. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.807
    5.942
    113
    Vrouw
    Hahahaha ja...mijn vriend de grappenmaker heeft toen een keer stiekum een foto van mij gemaakt (met blote bovenkant), als die nu zie..AUWAUWAUW!!!

Dat de melk loopt..goed teken! Het heeft tijd nodig voordat je borsten de gang van zaken begrijpen. Maar dat komt wel.
    Voor nu een voordeelverpakking zoogcompressen aanschaffen:)

16. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    Ik zie dat je zoon drie dagen is? (gefeliciteerd!!) dan is de stuwing ook op zn ergst. De pijn zal sowieso wel wat gaan afnemen. Washandjes in de vriezer en dan om je borst leggen, afgewisseld met warme washandjes. En verder kiezen op elkaar :)
    Kolven heeft mij nooit geholpen, maakte het eerder erger omdat ik toch al overproductie had, maar je kunt het natuurlijk proberen

17. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Wat is het toch met die mannen;)
    Hier vandaag extra veeeeel foto's genomen van mij en de kleine. Ja nog even uit die hoek,.... Ja ja,.... :D

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Eens per dag helemaal leegkolven, en je koelkast volleggen met wittekoolbladeren, zodat je steeds een koud koolblad in je bh kunt leggen.

19. Snootches

Snootches Actief lid

18 jun 2013
    312
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag 4 was voor mij het ergst. Kon er niet van slapen, lopen, zelfs armen bewegen deed zeer. Op advies van een lk helemaal leeggekolft 's avonds. Verder even kijken per voeding: trek ik dit nog 3 uur met alleen masseren en compressie of is dit te erg? Was het te erg, dan kolfde ik even 20cc eruit. Op dag 6 trok ik de stoute schoenen aan en besloot niet meer tussendoor te kolven. En de stuwing verdween bijna direct. Moet wel zeggen dat ze pas na een maand weer zoals gewoon voelden.

Verschrikkelijk die stuwingdagen haha. Maar toch mooi geregeld. Maak je geen zorgen om je overproductie. Aanmaak van meer melk wordt gestimuleerd door vaker meer melk eruit te halen, ipv door een keer per dag die verrotte melk weg halen zodat het plaats kan maken voor verse melk. Dus zo min mogelijk kolven tussendoor.

20. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb niet gekolfd, had geen kolf. Ik heb een paar keer een warme douche genomen en daar mijn borsten gemasseerd en uitgeknepen. Er liep wel veel uit. Ben blij achteraf dat ik niet ben gaan kolven, want ik heb enorme productie.
    Heb een tijdje na de ochtend voeding voor de vriezer gekolfd (heb inmiddels dus wel een kolf aangeschafd) en ben die nu aan het afbouwen en heb weer stuwing.
    Voor mijn gevoel moet je er ook een beetje doorheen zolang als dat gaat natuurlijk. Ik kon de harde plekken er onder de douche als het ware uitduwen, als dat niet gaat moet je denk ik wel kolven, want als je een ontsteking krijgt ben je verder van huis.

Deel Deze Pagina