Oma verdenkt kindje van autisme. Hoe zouden jullie reageren?

Discussion in 'Mama en gezin' started by waxinelichtje, Sep 26, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. waxinelichtje

waxinelichtje Niet meer actief

#1 waxinelichtje, Sep 26, 2015
    Last edited by a moderator: Sep 26, 2015
    Jouw (schoon)moeder op jouw kindje(s) past en na een tijdje opnoemt dat ze denkt dat hij/zij in haar ogen ietwat afwijkend gedrag vertoond? Dat ze denkt aan autisme en hij/zij misschien getest zou 'moeten' worden?

Dit gaat over een kennis van mij en haar moeder. Niet over mij dus!
    Ben benieuwd naar jullie reacties.

2. xElles

xElles VIP lid

May 24, 2013
    9,575
    2,232
    113
    Dat ligt er een beetje aan of ik het zelf zou herkennen of niet.
    Als ik zelf ook mijn twijfels zou hebben, zou ik het wel fijn vinden dat je een soort van bevestiging hebt dat een ander het ook ziet en het dus niet aan mezelf zou liggen.

Als ik het totaal niet zou herkennen, dan zou ik denk ik niet heel blij zijn en me afvragen waar ze zich mee bemoeit.

Maar dat ligt dus een beetje aan of ze het herkent of niet.

3. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik zou dat wel serieus nemen, maar goed.. ligt maar net aan je moeder of schoonmoeder hoe ze zijn en je met ze om gaat.

4. waxinelichtje

Ze zag het totaal niet aankomen..

5. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Hangt er heel erg vanaf of je er zelf ook wat in herkent inderdaad. Dan zou ik het als betrokken zien. Neem aan dat schoonmoeder het zegt omdat ze er zorgen over maakt, en niet omdat ze even wil pesten door de zeggen dat je een 'raar' kind hebt. Dus dan ga ik wel van de goede bedoeling uit.

En als zij misschien ervaring heeft met 10 eigen kinderen of schoolkinderen of oppaskinderen zou ik ook eerder geloven dan als ze 1 kind heeft grootgebracht als vergelijkingsmateriaal.

En als ik het er totaal niet mee eens zou zijn zou ik dat gewoon zeggen, en dan klaar.

6. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Wat vind ze er nu van dan? Heeft ze meerdere kinderen?

7. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

Feb 5, 2015
    1,258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Ik zou het eerder vreemd vinden als mijn schoonmoeder daar bang voor was en het níet met me zou delen...

8. Ligt eraan, hoe de schoonmoeder zelf is.
    Mijn sm ziet altijd van alles.
    Belde me een keer in paniek op dat me dochter waterpokken had, terwijl ik daarvoor dat gezegd dat ze twee entingen had gehad.
    Dochter is pittig, maar als ze haar dochter was dan was ze beter op dr plaats bij een medisch kdv
    Bij zoonlief kwam ze aanzetten met een folder voor een oor-operatie omdat hij lieve flaporen heeft.
    Ach gaat het ene oor in, andere oor uit!

9. xElles

xElles VIP lid

May 24, 2013
    9,575
    2,232
    113
    Dan zou ik in eerste instantie heel verdrietig/boos zijn, maar ik denk dat ik toch heel goed zou letten op zijn/haar gedrag om te zien of (schoon)moeder misschien ergens toch gelijk zou hebben.

10. Aszz

Aszz Niet meer actief

Verkeerd begrepen.
    Ik zou het misschien een beetje serieus nemen, kijken naar mijn eigen gevoel.

11. waxinelichtje

Ja haar eerste reactie was idd boos/verdrietig en wilde ze er niks van weten. Het kwam ook ijskoud op haar dak. Autisme is natuurlijk niet zomaar iets!
    Ze heeft het besproken met haar man en gaan erover nadenken om het kindje te laten testen.

12. xElles

xElles VIP lid

May 24, 2013
    9,575
    2,232
    113
    Maar herkennen ze er wel iets in?
    Want ik zou, als ik niets zou herkennen, echt niet zomaar mijn kind laten testen omdat iemand denkt dat hij/zij autisme heeft..

13. Koekie83

Koekie83 Actief lid

Jul 24, 2015
    230
    1
    0
    NULL
    NULL
    Waaaaaat? Doe normaal zeg en dan nog eens tegen een kennis ook en niet tegen jullie? Ik zou flippen.

En nu even gezakt, ik kan me voorstellen dat ze misschien iets ziet waar ze zich zorgen om maakt en niet helemaal goed weet hoe ze dat bespreekbaar moet maken, maar hoe dan ook zou ik echt wel boos worden als ik dat dan via een kennis hoor.

14. Koekie83

Koekie83 Actief lid

Jul 24, 2015
    230
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik had het dus ook anders begrepen, dat het vermoeden tegen een kennis was gezegd in plaats van de ouders, maar als mijn schoonmoeder twijfels heeft, zou ik dat wel graag willen horen. Dan is het heel erg afhankelijk van hoe het gebracht wordt. Ik zou dat wel serieus nemen.

15. xElles

xElles VIP lid

May 24, 2013
    9,575
    2,232
    113
    Ik denk dat je het verkeerd begrijpt :) :p

het gaat niet om TS, maar om een kennis/vriendin.

EDIT: Tegelijk gepost :)

16. waxinelichtje

O jee ik ga het even verduidelijken boven. Sorry!

17. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

Dec 10, 2014
    2,029
    227
    63
    +1!!!

Ik zie het probleem niet
    Ja, het is een zwaar onderwerp. Maar dit bespreek je toch juist met fam.?

18. waxinelichtje

Nou eigenlijk herkennen ze niet veel. Lichte dingen als zeer geconcentreerd zijn en dan niks horen.. ook niet na 3 keer roepen.
    nu heb ik (zij ook trouwens) weinig tot geen verstand van autisme. Ik weet dat er verschillende gradaties zijn, maar gaat mijn voorbeeld van zojuist niet wat ver om het meteen autisme te noemen?

19. xElles

xElles VIP lid

May 24, 2013
    9,575
    2,232
    113
    Wel als het alleen dat is. Autisme kenmerkt zich in heel veel dingen, maar vind dit nou niet echt een punt waarvan ik zou denken dat iemand autistisch is.

20. waxinelichtje

Nou er is ook geen probleem. Het komt alleen heel koud op haar dak. Ze kan het waarderen dat dit besproken wordt, maar het is niet gemakkelijk om te horen.

Share This Page