hoi, voor eerste weken-maanden moederschap.. welke boeken zijn aan te raden? ik hoor veel goede berichten over ´oei ik groei´ maar op bol.com staan zoveel verschillende hiervan... welke is nou echt een aanrader?
Ik heb het boek oei ik groei gekocht, maar lees er al maanden niet meer in. Dan zou je beter je aan kunnen melden voor de nieuwsbrief/sprongenwekker van oei ik groei, dan krijg je ook de informatie. Het is veel herhaling, alleen hetgeen ze kunnen gaan doen is interessant vind ik.
Ik vond 'jouw zwangerschapsbijbel" en "het grote wonder" hele leuke zwangerschapsboeken! Zwangerschapsbijbel bevat veel informatie over zwangerschap en alles daar om heen, en het grote wonder is een boek met heel veel plaatjes over de ontwikkeling van je kindje in de baarmoeder!
Ik heb in het begin van mijn zwangerschap boeken gekocht en gekregen, maar heb er eerlijk gezegd nauwelijks in gelezen. Vind internet eigenlijk veel fijner en informatiever. Zeker dit forum Dus eigenlijk zonde van mijn geld geweest, de meeste info (en ervaringen) kun je gewoon online vinden...
Het boek van Stefan Kleintjes over borstvoeding is een aanrader als je borstvoeding wil gaan geven....ben het niet in alles met hem eens, maar het is een heel handig en uitgebreid naslagwerk. Verder heb ik Oei ik groei, maar vind ik mwah, ik zou het niet missen als ik het niet had. Ik zoek toch veruit het meeste op internet
Van "Oei, ik groei..." word ik niet vrolijk... Je gaat van de ene donderwolk-periode naar de andere! Heb nu van een collega "Veilig door de kraamtijd& de eerste maanden na de bevalling" dus ga me daar maar eens in verdiepen.
oei-ik-groei heb ik uit de bibliotheek geleend, maar vond het niks. Mijn jochie deed die sprongen echt niet op de momenten dat het boek vermelde, en ontwikkelde zich ook niet zoals ze in het boek voorspelden. Werd er eerder onzeker van, dan dat het nut had. Ik vond het wel prettig dat om een paar verschillende te lenen uit de bieb. Je merkt dat je kindje uit elk boek wel iets herkenbaars heeft. En dat je als ouder ook bij verschillende dingen past. Ik zou zeggen, leen wat van vriendinnen/de bieb en kijk eens wat bij jou past!
Hier ook heel veel informatie van het internet en verder: - Stefan Kleintjes - Dr. Sears (The baby book) - Alfie Kohn (Unconditional parenting) - Justine Mol (opgroeien in vertrouwen / de giraf en de jakhals in ons) Maargoed, het hangt er ook heel erg vanaf hoe je je kindje op wil voeden vind ik. Zo vind ik bijv. Ria Blom echt verschrikkelijk, maar er zullen vast mensen zijn die wel wat aan haar boek hebben (gehad).
Ik heb het boek 'Oei, ik groei' maar ik werd er juist erg onzeker van om al die dingen te lezen. Ik heb daarna met mezelf afgesproken, nooit meer een boek open te slaan over opvoeding etc. En het gewoon op mijn eigen gevoel te doen. En zijn er vragen dan vraag ik het me schoonmoeder of deel ik het met mijn schoonzusje.
ik heb Baby Basics en Baby's eerste jaar voor Dummies, heb nog niet heel veel gelezen hierin maar de luchtige schrijftaal sprak me erg aan.
Ik heb het verzorgings-, opgroei- en opvoedboek van Dr. Spock en het boekje 'Regelmaat en inbakeren' van Ria Blom. Aan beide heb ik veel gehad en nog steeds pak ik het eerste boek er regelmatig even bij. Heel compleet. Van Oei ik Groei' werd ik helemaal gek, wat een onzin. Het was net of mijn kind met alles achterliep. Gauw weggedaan.
Ik heb ook het baby basics boek. Heel luchtig geschreven met ook ervaringsverhaaltjes. Beknopte informatie die niet meer dan noodzakelijk vertelt. Je wordt daardoor niet gek gemaakt. De indeling vind ik wel wat minder, want de info staat niet bij elkaar op leeftijd, maar op onderwerp. Daardoor is het wel wat bladeren. Als je iets leest en je wilt meer weten, dan kun je op internet meer vinden.
Ik heb Oei ik Groei en vind het juist een top boek. Als ik zin heb blader ik er even in.. voornamelijk om zelf weer eens wat inspiratie op te doen.. en ik vind het leuk te lezen dat dingen vaak typisch bij een bepaalde periode passen.. bijv. het speelgoed... de spelletjes die je kunt spelen, de nieuwe vaardigheden.. etc. etc. En er staat niet voor niets dat de ' winkel der vaardigheden' niet direct leeggekocht kan worden he!
Een echte aanrader: "jouw baby van week tot week" van S. Cave. Zeer herkenbaar en erg prettig beschreven!
Ik ben nog lekker bleu en onervaren, maar ik heb nu het boek 'Je baby' van de bieb geleend. Ik vind het een erg leuk en informatief boek. De ontwikkeling wordt per blok van 3 maanden beschreven, met daarbij ook spelletjes en dat soort zaken. Verder staat er ook een medisch abc in en ook een deel over de relatie met je partner en de rol van de partner. Manlief is niet echt van het lezen, maar dit vindt hij echt een superboek om af en toe doorheen te bladeren en stukken te lezen. Dus wellicht dat we deze nog gaan kopen of op het verlangenlijstje zetten.
ook fijn om vanuit het perspectief van je baby te lezen.. en waarom hij in bepaalde periodes meer huilt en hoe je dan het beste kan reageren etc etc