bekkenpijn en werk

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by anouk31, Feb 4, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. anouk31

anouk31 Bekend lid

Nov 22, 2006
    590
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs
    Zuid Limburg
    Hallo allemaal!

Ik heb behoorlijke last van bekkenpijn. Heb wel therapie en oefeningen van de fysio, maar er is niet officieel geconstateerd dat het bekkeninstabiliteit is. Volgens de VK is dat alleen een benaming, en daar schiet je verder niets mee op. Dus waarom testen laten doen?

Nu werk ik in het onderwijs alleen op de maandag en dinsdag. Vanaf maandag nog 4 weken (8 dagen dus) en dan vanaf carnavalsvakantie verlof (33 weken zwanger)
    Als ik die 2 lange dagen heb gewerkt merk ik dat ik woensdag en donderdag bijna niets kan. Zoveel pijn! Ik heb een dochter van dik 3,5 die is woensdag nog bij het kdv dus heb ik tijd voor mezelf (lees rusten)
    Maar kan het huishouden dus bijna niet meer doen. En ik ben al minder kritisch nu. Mijn VK geeft aan dat ik duidelijk grenzen moet stellen ook op mijn werk. Zij zegt werk kun je "uitschakelen" thuis en je dochter niet!! Maar kan ik dat wel maken?
    Ik werk maar 2 dagen en het zijn er in totaal dus nog maar 8.
    Wat vinden jullie? Kan ik nu toch nog minder gaan werken? Bijvoorbeeld na school meteen naar huis en de vergaderingen en overleggen even laten voor wat het is?

Sorry voor mijn lange verhaal, maar ik vind dit echt moeilijk!!
    Ik ben normaal echt een bezige bij, die op school alles aanpakt!

Anouk

2. riv

riv Fanatiek lid

Jan 12, 2009
    1,339
    0
    0
    Drenthe
    Als ik jou was als je het echt niet meer trekt moet je stoppen met werken en in de ziektewet gaan. Als je er nu te lang nog mee doorloopt krijg je het erg. Ik heb het ook. En het kan ook zijn dat je na de zwangerschap er ook last van houdt. je bent nu zelf belangrijker en de kleine ook. Luister na je lichaam.

Succes.

3. sietske

sietske Bekend lid

May 26, 2006
    552
    1
    0
    hoi,

hier bijna de zelfde situatie!
    Ik kom net terug van de bedrijfsarts.
    Ik werk in het VO maar dan wel fulltime. sinds maandag ben ik 50% gaan werken en dat bevalt prima! ik heb ook bekkenklachten.

Ik zou eventueel een afspraak maken met de bedrijfsarts. ik ben ook veel te lang doorgelopen. en dan geldt idd wat Riv al zegt!

Ik heb er deze week ook enorm veel moeite mee gehad om inderdaad om 12 uur de boel de boel te laten op school, maar ik voel echt verbetering in mijn lijf en ik voel ook de baby veel meer bewegen in mijn lijf!

4. Blondie3

Blondie3 Fanatiek lid

Apr 15, 2007
    2,869
    1
    0
    Truckdriving Woman
    Brabant
    Anouk: ik zou stoppen.

Heb bij mijn vorige zwangerschap te lang doorgewerkt en dan maak je het jezelf onnodig moeilijk. Dan is het eind helemaal zwaar.

Deze ronde ben ik wel op tijd gestopt en ik heb nu pas sinds een week weer echt hevige bekkenpijn. Daarvoor wel last maar was het te overzien.

Luister echt goed naar je lijf, werken kan altijd nog.

5. anouk31

anouk31 Bekend lid

Nov 22, 2006
    590
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs
    Zuid Limburg
    Bedankt voor de reacties. Ik heb gisteren met de directrice gebeld. We hebben afgesproken dat ik haar gedurende de dag op de hoogte houd. En dat ik om 15.30uur meteen naar huis ga. Mocht die rust niet voldoende zijn, dan bespreken we vervanging en ga ik idd de ziektewet in.

Kreeg gelukkig veel begrip.. en dat geeft ook al een rustiger gevoel.

6. cherryl

cherryl Fanatiek lid

Jan 27, 2009
    2,923
    0
    0
    fijn dat je met de directrice hebt gesproken! maar echt ziek melden als het niet gaat hoor!!
    ik heb net te lang door gewerkt met mijn kennenklachten en lopp er (nu 3 maanden na bevalling) nog steeds mee!!!
    nog even over dat bekkeninstabiliteit; dit is idd een benaming en officieel gezien mag het niet meer zo genoemd worden, daarom spreekt men nu over bekkenklachten.
    sterkte!

7. Blondie3

Blondie3 Fanatiek lid

Apr 15, 2007
    2,869
    1
    0
    Truckdriving Woman
    Brabant
    Fijn dat je begrip hebt gekregen van de directrice.
    En nu rustig aan doen he ;)
    Succes nog.

8. Bri

Bri Niet meer actief

Probeer ook manieren te vinden om de belasting op je bekken zo veel mogelijk te beperken. Ik heb geen idee wat je al doet en laat, dus misschien is onderstaand stukje voor jou allemaal al bekend, maar ik schrijf tóch even een paar tips die mij hebben geholpen. Oefeningen doe je al, dus die laat ik achterwege.

Doe niets wat een ander kan doen, of wat niet per se moet.
    Niet te lang achter elkaar staan, niet te lang stil zitten. Zorg voor afwisseling in je houding.
    Extra (lucht)kussentje op je stoel, of zo'n ring (donut) om op te zitten. Sommige vrouwen hebben baat bij een soort skippybal ipv een stoel; daar weet je fysio meer van.
    Bij het huishouden: niet bukken en tillen tegelijk. Als je per se zelf de wasmachine of vaatwasser wilt in-uitladen, doe dat dan zittend op een krukje of stoeltje.
    Je oudste optillen: zo min mogelijk doen. Liever zittend knuffelen als ze getroost moet worden bijvoorbeeld. Zet krukjes neer zodat ze zelf overal bij kan.
    Traplopen: zo min mogelijk doen. Als het écht moet: zijwaarts naar boven, twee voeten naast elkaar op één tree zetten voordat je naar de volgende tree gaat. Naar beneden doe je dat ook, maar dan achteruit.
    Stofzuigen: niet doen, die belasting is écht fout. Vraag liever aan je partner, een familielid of vriend(in) om dat te doen. Overweeg eventueel een werkster in te huren voor deze weken.

En als het allemaal echt niet meer gaat, zit er niets anders op dan kortere dagen werken, of helemaal ziek melden.
    Sterkte!

Share This Page