HELP! bezwaar maken afwijzing urgentie

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamia, 21 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamia

Mamia Actief lid

3 dec 2014
    480
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi meiden,

Wij kregen zojuist een brief van de urgentie commissie, waarin onze aanvraag is afgewezen. Nou willen wij bezwaar maken, aangezien zij er een eigen verhaal (wat niet klopt) van hebben gemaakt & niet naar de werkelijke situatie hebben gekeken.

Bezwaar maken kost 55 euro. Ben al 55 euro kwijt voor de aanvraag & krijg het gevoel alsof zij dit met opzet doen voor het geld!

Aangezien wij onze geld niet weer weg willen gooien, willen we eventuele (gratis) rechthulp bij inschakelen (gezien onze financiele situatie kunnen wij ons een gewone advocaat niet veoorloven).

Wie kan mij hier meer tips over geven? Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?

Alle informatie & tips zijn welkom

2. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Misschien kan juridisch loket je verder helpen?
    Dat is gratis toch?

3. wishtobe

wishtobe Niet meer actief

Ken jullie verhaal niet, maar je krijgt tegenwoordig niet meer zomaar een urgent verklaring. Dan moeten er zwaarwegende zaken voorliggen. Wil niet zeggen dat dat bij jullie niet zo is.....

Als je een rechtsbijstandverzekering hebt kun je daar aankloppen. Anders misschien bij juridisch loket, maar acht de kans klein dat ze een afwijzing gaan veranderen (maar een kleine kans is ook een kans)....

4. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Op basis waarvan hebben jullie urgentie aangevraagd, het wordt tegenwoordig idd steeds moeilijker toegekend.

De kans dat ze hun beslissing zullen heroepen is dan ook heel erg klein, ik zou er zelf niet teveel geld insteken. Rechtsbijstand inschakelen als je die hebt anders even juridisch loket bellen voor advies.

5. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    wat is de rede van de urgentie?
    ze zijn tegenwoordig heel erg streng. je komt alleen in aanmerking als de situatie ernstig en uitzichtloos is en je kan bewijzen dat je er alles aan hebt gedaan om een oplossing te zoeken.
    bij onze gemeente moet je half dood liggen voordat je urgentie krijgt.
    vaak krijg je het alleen bij ernstige mediische en/of psygische klachten.

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Sluit me aan bij de vorige posts: urgentie krijgen is tegenwoordig echt heel moeilijk. Dat ze er geld voor vragen is logisch: er moeten mensen aan de slag met de beoordeling van je aanvraag en dat kost echt veel meer dan die 55 euro. Dus je betaalt maar een schijntje van de werkelijke kosten... :)

Ben dus ook benieuwd op welke grond je urgentie aangevraagd hebt?

7. Mamia

Mamia Actief lid

3 dec 2014
    480
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt meiden. Reden van de urgentie is nogal te persoonlijk om hier te schrijven. Ook ivm het feit dat ik hier graag anoniem wil blijven. Het heeft iig te maken met psychosociale problemen & omgeving, maar in de beslissing wordt daar helemaal niks over verteld & hebben zij het over dingen wat eigenlijk helemaal niet waar zijn!! Vandaar dat ik juridische stappen wil ondernemen. Het lijkt er op alsof ik er gewoon in mag stikken :( waarvoor krijg je dan wel een urgentie vraag ik me af? Ik zie geen uitweg mr. Willen ze echt dat mensen zelfmoord plegen totdat ze serieus worden genomen!?
    Ik ben erg teleurgesteld in het systeem & de onmenselijke gedoe...

Ik ga kijken hoe ik het juridische loket hier kan bereiken. We hebben alleen een rechtsbijstand voor verkeer. Zaten er nog laatst aan te denken deze uit te bereiden, maar daar heb ik nu niks meer aan..

8. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Staan de mogelijkheden voor urgentie dan niet op de site van de gemeente en of woningbouwvereniging beschreven?

9. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

6 okt 2014
    1.996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Als het goed is, heeft de woningbouw een duidelijk urgentiebeleid, dus in welke situaties je urgentie kunt krijgen. Voldoe je daar aan volgens jou en hebben ze je verkeerd beoordeeld (naar jou mening), zeker bezwaar maken.
    Voldoe je niet aan de urgentie eisen, maar vind je vooral zelf dat je urgentie moet krijgen, dan is dat helaas niet het probleem van de woningbouw, hoe lullig ook.
    Kijk dus even goed hun regels omtrent urgentie na voordat je er meer geld en energie in stopt.

Enneh, smijten met zelfmoord is ook niet erg gepast. De woningbouw is niet verantwoordelijk voor jou problemen en de oplossing van jou problemen, tenzij je voldoet aan de urgentie eisen en je onterecht afgewezen bent.

10. Desert

Desert Fanatiek lid

18 jul 2008
    3.216
    0
    0
    Misschien stom hoor..maar waarom probeer je geen woningruil dan als het om de leefomgeving gaat?

11. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Urgentie krijg je alleen als het uitzichtloos is waarvoor geen andere oplossingen bestaan en die zonder je eigen. Toedoen zijn ontstaat ..

Voor de kosten van de urgentie kan je informeren bij de gemeentes sommigen bieden bijzondere bijstand hiervoor aan

Boor de kosten van ondersteuning vanuit advocaat ka. Je de advocaat vragen om een toevoeging bij de raad van rechtsbijstand. Die zou dan kunnen vaststellen dat je de kosten niet kan betalen en hoef je alleen eigen bijdrage te betalen. Voor de eigen bijdrage advocaat ka. Je in sommige gemeentes eveneens bijzondere bijstand aanvragen

Lukt het niet dan kijken op de particuliere markt voor een huurwoning. Bv direct wonen.nl
    Antikraak
    Recreatie gebieden die permanente bewoning toestaan
    Woningruil
    Eventueel ook wat verder weg of een minder geschikte woning?

12. Mamia

Mamia Actief lid

3 dec 2014
    480
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tnx @MaMa hier heb ik wat aan :)

@de rest:
    Natuurlijk hebben we de regels opgezocht en we voldoen vanuit alle opzichten aan de voorwaarden. Tijdens de intake kregen we te horen dat er een grote kans was op urgentie. Maar de commissie heeft het hele verhaal verdraaid en er een eigen versie van gemaakt & aan de hand daarvan onze aanvraag afgewezen. Er klopt er helemaal niks aan. Ik voel me belazerd.

En natuurlijk staan we overal ingeschreven voor woningruil & doen we er alles aan om zsm weg te kunnen. Particulier huren is ons geval niet mogelijk.

Voor de duidelijkheid: we hebben eerst alles uitgezocht voordat we een aanvraag in hebben gediend & weten heus wel dat een urgentie krijgen niet zomaar kan.

13. wishtobe

wishtobe Niet meer actief

Probeer eerst even langs juridisch loket te gaan, eerst even afspraak maken, inloopspreekuur is er niet meer (bij de meeste loketten).

Als je wetteksten kunt voorleggen weten de medewerkers die de urgentie beoordelen ook sneller waar je jullie op doelen en of die zaken ook echt van toepassing zijn.

Heel veel succes!

14. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Ik kan je alleen de rechtswinkel en het juridisch loket adviseren, bij de rechtswinkel heb je inloop spreek uren en ze werken samen met advocaten.

Veel succes!

15. Joli86

Joli86 Fanatiek lid

13 feb 2013
    2.070
    97
    48
    Ik heb geen verstand van urgentie, maar wil je wel even een dikke knuffel geven. Hopelijk kan het juridisch loket iets voor jullie betekenen.

16. mumija

mumija Niet meer actief

Als de problemen zo groot zijn, zoals je doet vermoeden, is er dan geen instantie die je/jullie verhaal kan bevestigen/bekrachtigen?
    Ben je niet bij een psycholoog of maatschappelijk werk of iets?
    Misschien kunnen zij ook iets betekenen. Sterkte in ieder geval!

17. Mamia

Mamia Actief lid

3 dec 2014
    480
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dankje wel :)

Daar hebben ze al contact mee opgenonen en zelfs hun eigen psycholoog heeft in zijn rapport aangegeven dat er sprake is van woonnoodsituatie! Daarom snap ik er niks meer van. En er dan een eigen verhaal van gaan maken, is het ergste van allemaal..

We gaan volgende week op zoek naar juridische hulp.

18. Mamia

Mamia Actief lid

3 dec 2014
    480
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lief van je, bedankt meid :)

19. Mamia

Mamia Actief lid

3 dec 2014
    480
    0
    0
    NULL
    NULL
    Update:

Gisteren op gesprek geweest bij het juridisch loket. Hun advies is een beroepschrift in te dienen, aangezien zij volledig voorbij gaan aan het advies van hun eigen adviesbureau (psycholoog) en er zonder nadere motivering van dit oordeel wordt afgeweken. Hij geeft in zijn rapport namelijk aan dat er sprake is van een woonnoodsituatie wat op korte termijn opgelost dient te worden!

Een beoordeling van de psycholoog is in ons geval namelijk noodzakelijk om een besluit op de aanvraag te kunnen nemen.

Samen hebben wij de brief opgesteld en zal het vandaag op de post doen..

Ben benieuwd hoelang dat gaat duren.... We moeten voor een beroepschrift 55 euro betalen. Ben er dus bang voor dat dit nog ff zal duren, aangezien zij je weer uitnodigen voor een gesprek waarbij je het bedrag dient te betalen.. Pffff ben het zo beuu :(

Duimen jullie voor ons?

20. Niicci

Niicci Fanatiek lid

1 apr 2013
    2.700
    49
    48
    Nederland
    Hier moeten er echt problemen zijn wil je een urgentie krijgen.
    Bij burenproblemen/wijkproblemen moet je bijvoorbeeld aangiftes overleggen, bij psychische problemen moet je bewijs van de psych overleggen en daarbij dat de psych aangeeft dat het de enige oplossing is, als het ivm scheiding is moet je kunnen aantonen dat je niet meer samen kunt leven of dat er sprake is van huiselijk geweld waarvan je ook weer bewijzen moet hebben.
    Dit omdat mensen vroeger te makkelijk en snel urgentie gingen aanvragen..
    Wij hebben enkele jaren geleden (eind 2009) een urgentie aangevraagd omdat de woning waar we in woonden gewoon onveilig was (zoals meterkast die vol stroomde met water als je stond te douchen, scheuren in alle plafonds en vloeren (als je water op een vloer liet vallen liep het bij het plfond eronder uit), we leefden beneden op beton omdat er door het douchen water naar beneden kwam, douche onder de schimmel omdat er geen ventilatie was (geen raam dat open kon) en de tegels vielen van de muur tijdens het douchen, woning ruste nog maar op 5 cm van steunmeur, scheuren in buitenmuur, etc etc) maar we kregen geen urgentie ondanks we daar woonden met een baby die eind augustus dat jaar was geboren...

Deel Deze Pagina