Ik kreeg laatst een paar keer de vraag of ik al een groeiecho had gehad. Nee dus. Vandaag had ik toevallig controle, dus maar even gevraagd of dat nog moest gebeuren, of dat het standaard was of zo. Bij mijn praktijk is het in elk geval niet standaard, alleen als ze denken dat het nodig is. Bij de praktijken van een aantal kennissen van mij dus wel. Gewoon uit nieuwsgierigheid, hoe is dat bij jullie?
Hier is dat alleen als ze denken dat het nodig is, dus ook niet standaard.... Toevallig al over gehad met de VK
Ik hoorde laatst wel dat ze dat standaard wilde gaan aanbieden maar of dat nu al gebeurd? Geen idee? Zou ook niet weten bij hoeveel weken dit zou moeten zijn
Hier ook niet standaard. Voor echo's mag ik ook altijd naar het ziekenhuis. Dus die krijg ik niet van de vk. Als alles goed gaat heb ik dus geen echo's meer.
bij mij was het standaard. Alleen als je het zelf niet wilt wordt hij niet gemaakt. Met 30 weken kreeg ik dus een extra echo. Ze kwamen er toen achter dat hij nogal voor lag met de groei en dus kwamen er nog 2 echo's achteraan. Maar met 30 weken wordt hier aan iedereen aangeboden. Vond het ook helemaal niet erg, is toch wel erg leuk om extra naar de baby te kijken.
Nee, volgens mij niet. Ik dacht dat onze VK's een termijnecho en een liggingsecho (36 wkn) doen, verder ip niet. 20 wkn echo gebeurd in ziekenhuis. Ik weet het niet helemaal zeker omdat ik wel altijd groeiecho's heb gehad , bij de 1e omdat de baarmoeder zo hard groeide, bij de 2e omdat de 1e flink geboortegewicht had. En aangezien de 2e ook een flink geboortegewicht had EN mijn baarmoeder hard groeit, krijg ik er nu ook weer 'gewoon' eentje. Al vraag ik me soms een beetje af waarom. De vorige keer zaten ze er een halve kg naast (ze bleek zwaarder dan geschat) en het heeft (plan van) bevalling niet veranderd.
In onze praktijk wel standaard rond de 30 weken een groei echo. Ik heb nagevraagd hoe dat nou zit. Enkele praktijken bieden hem altijd aan. Andere prakrijken alleen op indicatie. Het is een onderzoek dat loopt omdat er in NL naar verhouding tot andere westerse landen een hoog geboorte sterfte is. Dus nu willen ze uitzoeken of indicatie door voelen van VK en dus mogelijk daarna groeiecho net zo betrouwbaar is ls standaard een groei echo. Te groot kind wordt doorverwezen naar gyn en dus mogelijk medische bevalling. N.a.v. Het te hoge geboortesterfte cijfer worden vrouwen (in iedergeval bij ons in de praktijk) rond de termijn echo ook gevraagd om asn nog 2 onderzoeken mee te doen: 1. Vroegtijdig ontdekken van blaasontsteking. 2. Baarmoederhals wordt dan opgemeten, kleiner dan 3? Wordt je direct doorverwezen naar gyn.
ik heb ze gehad in het ziekenhuis maar weet niet of het standaard is, ik ben van ziekenhuis veranderd omdat ik de andere te ver rijden vond, gelukkig, stel je voor dat ik morgen moet bevallen met die sneeuw haha maar ik kreeg onmiddelijk een groeiecho maar geen idee of het standaard was, ze zeiden wel dat ik maar een kleine buik had voor mn toen 34 weken, dus misschien daarmee?
Jee, wat een verschil per praktijk dan zeg! Bij mijn vk krijg je standaard bij 30 en bij 32 weken een groeiecho. Als alles ok is dwz geen bijzonderheden dan krijg je bij 36 weken nog een liggingsecho, mocht de groei achter of heel ver voor lopen dan krijg je bij 34 weken nog een echo tussendoor voor de zekerheid.
Sta onder controle in het ziekenhuis en daar is het standaard. Bij 2 verloskundigenpraktijken hier is het ook standaard naar ik begreep.
Ook hier doen ze het niet standaard... Heb bij beide kinderen ook geen groei-echo gehad.Bij onze vk praktijk krijg je met 8, 12 en 20 weken een echo, verder niet in principe
Hier is het wel standaard. Maar iedere praktijk doet het anders hoor, zo krijg je hier absoluut geen echo voor 12 weken terwijl ik hier steeds lees dat mensen met 8 weken ofzo er al eentje krijgen.
Hier wel standaard, maar ik krijg er meer, omdat ons kindje bij de 20-weken echo voor bleek te lopen op groei. Vorige week weer een gehad (liep nog steeds voor) en begin januari krijg ik er weer één.
Bij ons ook niet standaard. Wat dan wel weer grappig is, is dat ik dus wel met 30-32 weken terug moet komen voor een echo om de ligging van de placenta te bepalen (hij leek bij de 20 weken echo voor de 'uitgang' te liggen). Vond ik wel bijzonder, maar mijn zusje kon zo 4 andere zwangeren opnoemen die dat ook moeten. (het lijkt er dus stiekem op dat ze hier een andere reden bedenken om toch nog een 30-32 weken echo te doen)