Vandaag de groeiecho gehad van onze 2de uk. Ben nou 33.1 weken zwanger. De echo was sowieso erg kortaf en snel maar dat even terzijde. Nou word ze geschat op een ruime 5 pond/2500 gram en ruim 2 weken voor op schema gemiddeld genomen. Haar hoofdje lag netjes op schema, beentjes op 35 weken en het buikje op maarliefst 38 weken!! Nu schrokken we daar toch een beetje van, hadden wel verwacht dat ze voor zou liggen op groei maarja zoveel!? Maken we ons terecht wat zorgen? En zijn er dames met kindjes die ook zo ver voor lagen, hoe is de rest van de zwangerschap in de gaten gehouden en de bevalling?
Ja ik, maar dit was een paar jaar geleden bij een hele slechte echoscopiste in het ziekenhuis in Geldrop. (zal verder geen naam noemen). Uit grote bezorgdheid (ik was 34 weken zwanger, hoofd zou rond 28 weken zijn en buik op 40+) dit de volgende dag nalaten kijken door iemand van een echobureau die alles nauwkeurig heeft nagemeten zonder dat ik vooraf vertelt heb wat de zwangerschapsduur was en zij kwam exact op mijn duur uit, alles 34 weken en een paar dagen wat bleek, de dame in kwestie had vruchtwater mee gemeten en het hoofd te klein opgemeten.. schandalig volgens de dame van het echobureau welke zelf lessen geeft op het HBO over echoscopie.. de meeste van haar beginnende leerlingen konden dit zelfs stukken beter! Nu 5 jaar later, heb ik haar weer 2x gehad met mijn echo's bij 5 en 6 weken, haar conclusie, de zwangerschap zou misschien niet goed zitten, want de vruchtzak was niet gegroeid en er was niets te zien en ik moest 2x terug komen. Na de 2ex uit twijfel de volgende dag weer door naar die vrouw van het echobureau en wat bleek.. Er zat een kindje met kloppend hartje, vruchtzak en ring. Mijn advies: Als je echt twijfelt laat het dan ergens na meten, er zitten ook prutsers in het vak helaas.
Het is niet dat ik de echoscopiste niet vertrouw en suiker is 3 weken geleden nog geprikt en was goed. Trouwens wel echt schandalig die echoscopiste van jou maantje!
Mijn zoon lag ook 3 weken voor en werd als 7/8 ponder geschat bij 40 weken. Bij de geboorte met 38+6 woog hij maar 2840 gram en was hij 49 cm. Een ukkepuk dus met wel in verhouding lange benen en slank lijf (nog steeds). Ik vind de groeievho's dan ook niet zo heel betrouwbaar en zou me er niet te druk over maken. Je hoort zo vaak dat ze er flink naast zitten.
Mijn dochter lag bij de groeiechos ook flink voor qua buik en hoofdomtrek. Met 36 weken overgedragen aan gynaecoloog vanwege groot kind. Uiteindelijk met ruim 38 weken besloten in te leiden, maar dat was eigenlijk door mijn bloeddruk die steeg. Het was een pittige bevalling, met inderdaad een groot bolletje die ook nogeens als sterrenkijker ter wereld kwam, zonder scheur of knip. Het gaf mij wel rust dat ik onder controle kwam bij gynaecoloog.... Groot kind is echt niet zo erg hoor, en soms zitten ze er ook best naast qua metingen. Bij mijn dochter klopte het echter precies!
Even een update! Vandaag suikertest met drankje gehad, 6.4 op het einde dus geen zwangerschapsdiabetes. Bij de groeiecho was het buikje niet meer fatsoenlijk te meten. Ze word nu geschat met 35.1 op al een 3300 gram. Ze ligt nu boven de p97 lijn zei de gyn, volgende week weer een afspraak met echo en dan krijgen we te horen wat de volgende stap gaat zijn. Ik heb aangegeven dat als ik mag kiezen graag een geplande keizersnede wil. Nu toch de vragen: Bij wie werd de kleine ook zo groot geschat? Hoe en op welke termijn ben je uiteindelijk bevallen? (Keizersnede,inleiding,natuurlijk?) En hoe groot was de kleine uiteindelijk, oftewel klopte de schattingen? Hoor graag jullie ervaringen of inzichten mbt mijn situatie
Ik heb nooit groei echo's gehad Me eerste was 4070 gram en 52 cm 2e 4100 en 51 cm 3e 4250 em 54 cm Bevallingen zijn allemaal spoedig verlopen ik zou voor een natuurlijke bevalling kiezen. Bij me 2e zeiden ze u krijgt een klein kindje maximaal 5/6 pond nou daar zatem ze wel even naast
Oja ben nu 25 weken van me vierde zwanger en nu krijg ik wel groei echo's maar ik hecht er geen waarde aan zo lang die maar gezond ter wereld komt groot of klein Keizersnede herstel duurt veel langer Zou eerst proberen gewoon te bevallen
Bij mijn eerste ben ik ingeleid en ben ik 27 uur bezig geweest incl weeenstorm en ruggenprik. Met als eindresultaat 3 cm ontsluiting en dus alsnog een keizersnede. Dus ik sta iets anders tegenover het toch natuurlijk proberen .
Hier werd ons zoontje ook groot geschat, boven de p97. Echter zitten ze er ook vaak naast en was mijn suiker oke. Daarom in overleg met gyn besloten geen groeiechos meer te doen. Met 39+3 braken mijn vliezen, met 39+5 doorgeleid en na bevalling van 26 uur bevallen. Ons zoontje had gewicht van 4050 gram. Geen knip, nauwelijks gescheurd.
Mijn jongste werd ook erg groot geschat dus met 37 weken ingeleid wat mislukt De bevalling kwam spontaan op gang met 39 weken, en het bleek helemaal niet zo groot kind te zijn dus hier klopte er niks van
Hier hetzelfde gehad. Ons meisje zat op p97 en werd 4 kilo geschat met 40 weken Mocht bij de vk bevallen maar wel poliklonisch mochten er problemen komen tijdens de bevalling. Uiteindelijk spontaan bevallen met 40+6 en ze woog maar liefst 4515 gram! Helaas wel een flinke knip gehad omdat ze met de schouders vast zat. Hier klopte de echo dus wel...maar ondanks dat ze wisten dat het een flinke meid zou worden wilden ze niet eerder inleiden....
Mijn arts zei: "een echo is geen Weegschaal". Ze kunnen wel omtrekken meten, maar niet ieder kind groeit nu eenmaal opdezelfde manier, terwijl er toch bijna allemaal niet bizar klein of groot maar ergens tussen bepaalde marges ter wereld komen..!!! Zou me dus niet teveel zorgen maken!!
Even een kleine update, we hebben inmiddels een datum gekregen waarop ze word gehaald via geplande gentle keizersnede. Nog even en dat weten we of onze kleine grote dame daadwerkelijk zo groot is. Geeft wel een heleboel rust als je eenmaal een datum hebt.
Onze dame werd ook wel zwaar geschat. Maar zo zwaar niet. Ze kwam met 40+6 ter wereld met een gewicht van 4890gr en 55cm. Zonder inleiding, met knip en scheur.
Maak je geen zorgen. Mijn jongste werd op ruim 10 pond geschat, zijn benen lagen ACHT weken voor op schema, buik 4 weken en ik heb 4 groeiecho's gehad. Inleiden wilde ik niet en deden ze ook niet omdat mijn eerste bevalling een eitje was. Hij werd met 40 weken geboren, bijna 8 pond en erg lang. Ze zaten er naast qua gewicht maar zijn benen waren idd lang. Buik was normaal. Wederom een bevalling zonder scheurtje/knip etc, duurde 25 minuten. Zou me geen zorgen maken!
Oh ik Lees nu je geplande ks. Hopelijk is dat terecht dan, maar is beter dan eindeloos zwoegen als ze echt groot is.
Hier werd de kleine op 31 weken op P80, 33 weken was het al P95 en met 36 weken P70. Gevalletje flinke groeispurt dus.. Maar ben wel erg benieuwd naar wat het gewicht uiteindelijk gaat worden denk vrij gemiddeld. Succes met de kz alvast!