Groente 6 maanden

Discussion in 'Voeding' started by rebekka84, May 17, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

Jan 27, 2011
    1,930
    184
    63
    Hallo,

Mijn zoontje is nu ruim 6mnd en krijgt al sinds hij 4mnd is groente en fruit. Fruit maak ik vers, maar groente krijgt hij nog steeds uit een potje van olvarit voor 4mnd.

Ik vind de smaken erg beperkt en superfijn gepureerd. Ook smaakt het niet erg lekker en eet hij alleen graag de dingen die van nature al wat zoeter zijn, de worteltjes en de bruine bonen met appel. Sperziebonen vindt hij nog steeds niet lekker.

Nu wil ik het zelf gaan maken. Ik blijf het wel pureren (steeds iets groter net al ik met z´n fruit deed) omdat hij echt grote stukken meteen weer naar buiten werkt.

Wat zijn de juiste verhoudingen voor een kindje van 6mnd? Hij eet nu van zijn groente 125gr op, maar ik denk dat hij wel meer zou eten als het lekkerder zou smaken.

Wat kan ik hem trouwens geven? Zat te denken aan aardappel met bloemkool, brocoli, sperziebonen, wortel. Wat mag hij nog meer? En moet ik er al vlees of vis aan toevoegen? Zo ja welke soorten en hoeveel?

Moet ik er iets aan toevoegen? Ik gebruik voor mezelf vloeibare bleu band om te bakken enzo. Dat voor de smeuigheid er doorheen doen of gewoon puur groente, aardappel en eventueel vlees of vis?
    Wanneer ipv aardappel de pasta, rijst toevoegen?

Alvast bedankt voor de tips.

2. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Qua verhouding is het 2/3 groente en 1/3 aardappel/pasta/rijst. Ik doe er zelf ook een beetje olijfolie of vloeibare plantaardige boter door voor de smeuïgheid en de extra vetten. Je kindje eet al goed, dus je zou meer kunnen aanbieden, hij geeft zelf wel aan wanneer hij genoeg heeft gehad. Mijn dochtertje eet per fruithapje en groentehapje gemiddeld 250 gram. Vlees, vis en eieren mogen vanaf 6 maanden. Vlees en vis is nog niet elke dag nodig, dus je zou dan kunnen afwisselen met een ei.

Hier in België heeft Kind en Gezin (Belgisch consultatiebureau) een fijne website, hier is de pagina waarop staat wat je zoontje al mag eten vanaf 6 maanden: In voorraad

Succes :)

3. Bri

Bri Niet meer actief

Ei zou ik het eerste jaar nog niet doen. Kinderen kunnen daar enorm allergisch op reageren.
    Vlees en vis heb ik vanaf 8-9 mnd gedaan. Het is toch wat zwaarder te verteren dan groente (en ooooh, wat gaan de luiers ervan stinken! :D).

De groentes die je noemt zijn mild en prima geschikt voor baby's die hun eerste happen nemen. Je kunt het ietsje groffer prakken dan helemaal olvaritglad gepureerd. Misschien is pompoen ook wel een goed idee, veel kinderen vinden dat ook lekker. Doperwten kunnen ook prima.
    Behalve aardappel kun je ook rijst toevoegen.
    Als je het hebt gepureerd of geprakt moet je gewoon even kijken of het niet te droog is. Zo ja, kun je er of een beetje water bij doen, of een beetje margarine/halvarine. Kijk even op het etiket, volgens mij zit er in vloeibare (bak)boter nogal wat zout, dat zou ik nog even niet doen.
    Olijfolie is sowieso een veilige keuze: bevat geen melk of lactose, geen zout en alleen goede vetten. (en is ook fijn als ze een beetje moeilijke stoelgang krijgen met het vaste eten...)

4. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

Jan 27, 2011
    1,930
    184
    63
    Ik zal het in ieder geval niet olvaritglad pureren want dat kan je bijna drinken.

Pompoen, hoe bereid je dat? en dan met aardappel? eet het zelf nooit, dus weet niet waar dat lekker mee is. En doperwten, mag niet uit een potje toch? Hoe doe je dat dan vers?
    Zal wel olijfolie in huis halen, als dat beter is voor hem.

Zie dat de richtlijnen in nederland en belgiè wel wat uiteen lopen.
    Ik speel wel op safe en pak dan nog niet alles wat in dat lijstje staat. Er mag volgens de nederlandse richtlijnen dus nog geen pasta bij?
    Hoe zit het eigenlijk met rauwkost?

Zijn er nog nederlandse sites met zo´n voedingsoverzicht?
    Ik kan het trouwens toch wel voor een week bereiden en dan invriezen he? Ik eet zelf vooral dingen die mijn kindje nog lang niet mag.

5. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb even naar die Belgische lijst gekeken, en het valt mij op dat daarin geen rekening wordt gehouden met allergenen. Aardbeien, kiwi's, ei, vanaf 6 mnd vind ik persoonlijk te vroeg.
    Een lijst die daar wel rekening mee houdt staat op borstvoeding.com (en is ook te gebruiken voor flesgevoede baby's). Deze lijst is op sommige punten weer érg voorzichtig. Je moet dus ook gewoon een beetje op je gevoel af gaan. Maar wat vónd ik dat moeilijk bij de oudste....

Pompoen eet ik zelf ook nooit. Ik denk dat je het even kunt koken en dan prakken/pureren. Met aardappel of met rijst, of zonder iets - dan is de smaak het puurst.

Doperwten uit een potje bevatten vaak zout, dus idd nog niet doen. Uit de diepvries of vers kan wel. Beetje kokend water, daar doperwten in, minuut of 10 wachten en klaar ben je.

Pasta = tarwe = gluten. Daarom wordt het nog niet aangeraden tot je ook met boterhammetjes in de weer gaat. Kan wel met 6-7 mnd, volgens mij.

Rauwkost mag wel, maar is nogal hard en dus moeilijk te eten. Gepureerd lijkt dit me he-le-maal niet lekker. Ik gaf m'n kleintjes wel eens een heel dun plakje komkommer. Ging prima, al was het meer sabbelen dan eten. Tomaat is nogal scherp en allergeen, dus zou ik nog even mee wachten. Sla vinden ze allebei nog steeds helemaal niks, die blaadjes bevallen ze niet.

6. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

Jan 27, 2011
    1,930
    184
    63
    Oke bedankt, zal eens op bv.com kijken dan.
    En het is idd lastig met een 1e kindje, maar daar komen we vast wel uit. Ik houd het voorlopig alleen bij groente, aardappel, rijst.

Gluten krijgt hij hier wel al binnen met zijn avondpapje biscuit trouwens en met een broodkorst, maar dat zal ik dan wel rustig opbouwen en kijken hoe hij reageert voor ik ook nog eens pasta ga geven.

Hoe merk ik trouwens dat hij ergens niet tegen kan?
    Ze zeggen steeds dat ik 3 dagen iets moet geven en dan pas het volgende, maar voor zover ik kan zien reageert hij nog nergens op.
    Is dat dan alleen als in huiduitslag ofzo of zijn er meer verschijnselen?

7. Bri

Bri Niet meer actief

Ergens niet tegen kunnen kan zich op verschillende manieren uiten. Huiduitslag kan (maar als die binnen 20 min vanzelf weer weggaat schijnt het geen allergische reactie te zijn, maar gewoon een gevoelige huid. In dat geval is het vooral een kwestie van het gezichtje goed wassen na het eten) of eczeem (is vaak moeilijk te traceren waar het door komt, omdat de reactie soms pas na 24 uur komt en niet meteen.) Maar het kunnen ook buikklachten zijn. Diarree, overgeven, veel darmgerommel.

Als het met pap en broodkorstjes goed gaat, kun je ook rustig pasta gaan geven. Zachter koken dan je voor jezelf zou doen (baby's houden niet zo van al dente ;)).

En hier is de link naar het introductieschema van borstvoeding.com
    http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/schema/nederlands.html#meer

8. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Nu je het zegt, dat valt wel op ja. Dochterlief krijgt het allemaal, en tot zo ver nog geen reacties tegengekomen. Ik zit wel in tweestrijd eigenlijk, ben zelf Nederlands en woon in België, en ze zeggen overal iets anders :)

9. adi

adi Niet meer actief

Ik moest ook altijd lachen om de verpakkingen van kunstvoeding nr 3.

Richtlijnen voor Nederland: 300cc va 1 jaar
    Richtlijnen voor Belgische kinderen: 500cc va 1 jaar.

En dat staat dan op dezelfde verpakking hé!

10. Bri

Bri Niet meer actief

LOL!
    Belgische kinderen zitten namelijk zó anders in elkaar dan Nederlandse, dat ze heeel andere voeding nodig hebben....

Bammetjebam: doe er je voordeel mee en bepaal zelf wat je goed vindt. Je hebt genoeg richtlijnen om uit te kiezen!

11. Ellin

Ellin Actief lid

Aug 3, 2010
    323
    13
    18
    NULL
    NULL
    Op deze site ook tips en ideeën van groente geven en hoeveelheden (ooit via een ander forum tegen gekomen)

Babyvoeding en babyweetjes

12. Annanas

Annanas Actief lid

Jul 18, 2010
    129
    0
    0
    NULL
    Amsterdam

Share This Page